مراقبت از لب بخش مهمی از روتین پوستی است و بالم لب می‌تواند نقش چشمگیری در شادابی لب‌های شما داشته باشد. اما بالم لب چیست؟ چه فایده‌ای دارد؟ فرق آن با رژ لب چیست؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟ این‌ها سوالاتی است که ممکن است برای بسیاری از ما مطرح باشد. ما در این مقاله توضیح می‌دهیم که بالم لب چیست و چه کاربردی دارد. اگر شما هم همیشه درباره بالم لب و ویژگی‌های آن کنجکاو بوده‌اید، با ما همراه باشید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم.

 

بالم لب چیست؟

بالم لب محصولی مرطوب‌کننده است که پوست لب را محافظت می‌کند و بسته به محتویات آن می‌تواند عطر و طعم خاصی داشته باشد. بالم لبِ خوب بافتی مثل موم عسل دارد و می‌تواند شادابی را به پوست لب خشک و ترک‌خورده برگرداند. این نوع بالم‌ها معمولا حاوی مواد مغذی مثل شی باتر، روغن‌های طبیعی و موم عسل هستند و لب را در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

 

فرق بالم لب با رژلب چیست؟

حال که می‌دانیم که بالم چیست، باید بدانید که بالم لب و رژلب تفاوت زیادی با هم دارند. هردوی این محصولات برای لب است، اما کارکردشان کاملا متفاوت است. کاربرد بالم لب رساندن مواد مغذی و شاداب‌کردن لب‌های شماست. اما رژلب رنگ و بافت لب‌ها را تغییر می‌دهد و بیشتر جنبه آرایشی دارد. به همین سبب از رژلب برای آبرسانی و رساندن مواد مغذی به لب استفاده نمی‌شود.

بالم_لب_حاوی_چه_موادی_است؟

 

بالم لب حاوی چه موادی است؟

سوال بعدی شما شاید این باشد که محتویات نرم کننده لب چیست. به طور کلی بالم لب شامل موم عسل، روغن آفتاب‌گردان، شی باتر، ویتامین E و جوباباست. برخی از بالم لب‌ها محتویات دیگری مثل وازلین، رنگ، طعم و SPF نیز دارند. از این میان موادی از جمله وازلین ممکن است برای برخی از لب‌ها باعث حساسیت شود. به طورکلی بالم لب خوب باید حاوی موادی طبیعی باشد که رطوبت را روی لب حفظ می‌کنند. حتما حواستان باشد عوامل مضری مثل پارابن‌ها و پروپیلن گلیکول در محصول مدنظرتان نباشد.

 

چرا از بالم لب استفاده کنیم؟

از آنجایی که پوست لب‌ها بسیار نازک است، بیشتر از بخش‌های دیگر صورت در معرض خشکی است. آب‌وهوای خشک و سرد و بادخیز لب‌ها را بسیار خشک می‌کند و بالم لب می‌تواند رطوبت لازم به آنها برگرداند تا لب‌های باطراوتی داشته باشید.

 

چطور بالم لب انتخاب کنم؟

برای انتخاب بالم لب مناسب برای شما باید به چند نکته توجه کنید:

  • به محتویات بالم لب توجه کنید و محصولی را انتخاب کنید که بتوانید برای استفاده روزانه روی آن حساب کنید.
  • اگر پوست لبانتان حساس است، دقت کنید بالم لبتان رنگ، بو، روغن یا نگهدارنده‌ای نداشته باشد که پوستتان را تحریک کند. همه انواع بالم لب حاوی مواد تحریک‌کننده نیستند، باید با موادی که پوستتان را تحریک می‌کند آشنا باشید تا بدانید چه نوع بالم لبی را نخرید.
  • اگر می‌خواهید به شکل روزانه از بالم لب استفاده کنید، محصولی را تهیه کنید که بوی خوبی داشته باشد تا استفاده روزانه از آن برایتان خوشایند شود. در میان محصولاتی که در بازار عرضه شده عطر و طعم‌های بسیار متنوعی وجود دارد که به سلیقه خود می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید.
  • نکته آخر برای انتخاب بالم لب توجه به اندازه آن است! اگر همیشه بیرون از خانه هستید، حتما سایز کوچک یا اصطلاحا مسافرتی همراه داشته باشید.

چه_بالم_لبی_برای_استفاده_روزانه_مناسب_است؟

هرچندوقت یکبار از بالم لب استفاده کنیم؟

اگر روزانه یکی دوبار از بالم لب استفاده کنید، سلامت پوست لب‌هایتان تضمین‌شده است. اما حواستان باشد که زیاد از حد نیز از بالم لب استفاده نکنید. استفاده زیاد از بالم باعث می‌شود پوست رطوبت طبیعی خود را نتواند حفظ کند و وابسته به بالم شود.

 

چه بالم لبی برای استفاده روزانه مناسب است؟

برای استفاده روزانه بالمی توصیه می‌شود که بتواند لب‌ها را در برابر عوامل بیرونی محافظت کند. اگر پوست یا لب‌های حساسی دارید، بالم‌های طبیعی گزینه بهتری هستند. پیشنهاد ما استفاده از بالمِ لب‌های طبیعی حاوی ویتامین E، ویتامین C، روغن نارگیل و موم عسل است. ما در مقاله طرز تهیه بالم لب خانگی راجع به انواع مختلفی از بالم‌های طبیعی صحبت کرده‌ایم که می‌توانید در منزل تهیه کنید و گزینه‌ای به صرفه و در دسترس برای همه به شمار می‌آید.

 

بالم لب چه معایبی دارد؟

مثل همه محصولات آرایشی، بالم لب نیز در کنار مزایای فوق‌العاده‌اش معایبی نیز می‌تواند داشته باشد. در ادامه برخی از معایب احتمالی استفاده از بالم لب را گوشزد می‌کنیم:

  • واکنش آلرژیک: برخی از بالم لب‌ها ممکن است حاوی موادی شیمیایی باشند که پوست را دچار خارش می‌کند. جالب اینکه این واکنش آلرژیک روی لب به شکل خشک‌شدن لب ظاهر می‌شود! پس حتما حواستان به این نشانه و واکنش آلرژیک به یک محصول خاص باشد.
  • مواد شیمیایی خطرناک: برخی از محصولات ممکن است حاوی موادی شیمیایی باشند که به لب آسیب جدی می‌زند. حتما توجه کنید که در بالم لب مدنظرتان موادی مثل پارافین، نفت و فنول نباشد. ترجیحا برندهایی را انتخاب کنید که از مواد گیاهی و طبیعی در محصولاتشان استفاده می‌کنند.
  • آلودگی: اگر به شکل صحیح از بالم لب استفاده نکنید، این محصول ممکن است باعث عفونت شود. برای مثال بالم را با انگشتانتان روی لب نزنید، مگر اینکه قبل از آن دستانتان را به خوبی شسته باشید. نکته دیگر این است که بالم لب‌تان را با دیگران به اشتراک نگذارید، چرا که ممکن است ویروس و باکتری از شخص دیگر به شما منتقل شود. حتما به تاریخِ بهترین زمان مصرف توجه کنید و بعد از چند ماه بالم لب را به دور بیاندازید.

بالم_لب_چه_معایبی_دارد؟

چه روتینی برای لب مناسب است؟

روتین لب باید بتواند از لب‌هایتان محافظت کند و مواد مغذی را به آن برساند. با بالارفتن سن رطوبت طبیعی لب‌ها کمتر و احتمال خشکی و ترک لب‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل باید مرتب از بالم لب استفاده کنید تا سلامتی و شادابی لب‌هایتان حفظ شود. در ادامه نکاتی را برای روتین مناسب برای لب ذکر می‌کنیم:

  • از بالم لب روزانه استفاده کنید! اضافه کردن بالم لب به روتین روزانه راهی ساده برای شاداب نگه‌داشتن لب‌های شماست. همیشه یک بالم لب در کیف‌تان همراه داشته باشید تا در همه جا (منزل، خودرو، محل کار یا مهمانی) بتوانید از بالم لب استفاده کنید.
  • اگر لب‌هایتان ترک خورده و دردناک است، با بالم لب به آنها برسید. بالم لب از خشکی بیشتر لب‌ها جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد صدمه‌ای طولانی مدت به لب‌های شما وارد شود.
  • لایه‌برداری از پوست لب را فراموش نکنید! شاید اسم اسکراب لب برایتان عجیب باشد، ولی این اسکراب سلول‌های مرده لب را جدا می‌کند و رطوبت را به آن برمی‌گرداند. البته حواستان باشد که اسکراب لب را مثل بالم لب استفاده نکنید! هرازگاه اسکراب را انجام دهید و از جادوی آن لذت ببرید.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید! نوشیدن آب کافی در روز یکی از راه‌های آبرسانی به لب‌های شماست.
  • پوست‌های لبتان را نَکَنید! اگر شما هم از جمله افرادی هستید که با خشک شدن لب‌ها پوست آن را می‌کَنید، این کار را هرگز تکرار نکنید. پیشنهاد ما این است که به جای کندن پوست لب‌ها از بالم لب برای آبرسانی به لب‌هایتان استفاده کنید.

چطور_بالم_لب_انتخاب_کنم؟

کلام آخر

ما در این مقاله گفتیم که بالم لب چیست و چه کاربردی دارد. به طور کلی بالم لب می‌تواند تاثیر چشمگیری روی شادابی لب‌های شما داشته باشد، چرا که به لب‌ها آبرسانی می‌کند و حاوی مواد مغذی برای لب‌های شماست. تفاوت بالم لب با رژلب دقیقا در همین نکته است! در پایان نیز درباره روتین لب مناسب صحبت کردیم و معایب استفاده از بالم لب را برشمردیم.

شما چه روتینی برای لب‌هایتان دارید؟