احتمالا شما هم از افرادی هستید که در انجام روتین پوستی خود با نام محصولاتی از قبیل مرطوب کننده و لوسیون بدن رو به رو شده‌اید. این محصولات تقریبا باید در هر روتین پوستی وجود داشته باشند و از محصولات ضروری به حساب می‌آیند. به طور کلی، روتین پوستی صورت پس از شستشوی صورت و روتین پوستی بدن، پس از استحمام انجام می‌شود. لوسیون بدن مربوط به روتین پوستی بدن و مرطوب کننده در روتین پوستی صورت و بدن قرار دارد. هر یک ویژگی‌هایی دارند که تفاوت‌های آنها با یکدیگر را می‌سازند. همچنین، هر یک از این محصولات کاربرد خاصی دارند که پس از آگاهی نسبت به تفاوت‌های آنها، می‌توانید استفاده‌ای درست از هر یک داشته باشید.

لوسیون بدن در مقابل کرم مرطوب کننده

قبل از بررسی تفاوت‌های کرم مرطوب کننده با لوسیون بدن، بهتر است کمی با ماهیت هر یک از این محصولات پوستی آشنا شویم. تقریبا هر دو محصول، یک وجه مشترک دارند. آن هم ویژگی رطوبت رسانی و نرم کنندگی است. در کنار این وجه مشترک، تمام ویژگی‌های موجود در لوسیون بدن و کرم مرطوب کننده با یکدیگر متفاوت است. حتی زمان و نحوه استفاده از آنها با یکدیگر فرق دارد.

لوسیون بدن

لوسیون بدن یک محلول نسبتا غلیط و نرم است. این محصول، بر پایه آب و روغن‌های طبیعی ساخته می‌شوند که به نرم کنندگی عمقی پوست کمک می‌کند. از آن‌جایی که لوسیون‌های بدن، درصد بیشتری آب در ترکیبات خود دارند، بسیار سبک‌تر هستند و با سرعت بیشتری جذب پوست می‌شوند. معمولا از لوسیون‌ها تنها برای بدن استفاده می‌شود و کمتر کسی آن را برای پوست صورت استفاده می‌کند. لوسیون‌های بدن با توجه به فرمولاسیون‌های متفاوتی که دارند، می‌توانند التیام بخش، رطوبت‌رسان، پاکسازی پوست، نرم کننده و حتی برنزه کننده بدن باشند. این ویژگی‌ها در فرمولاسیون هر لوسیون بدن متفاوت است و هر کارخانه‌ای از ترکیبات طبیعی خاصی برای محصول خود استفاده می‌کنند.

کرم مرطوب کننده

آشنایی با کرم مرطوب کننده و کاربرد آن

در مقابل، کرم مرطوب کننده قرار دارد که در مرحله اول، بیشتر برای پوست استفاده می‌شوند. البته، بسیاری از مرطوب کننده‌ها نیز مخصوص پوست صورت و بدن هم هستند. کرم‌های مرطوب کننده همان‌طور که از نامش مشخص است، وظیفه مرطوب کنندگی پوست را دارد. مرطوب کننده‌ها می‌توانند در شکل‌های مختلفی مانند ژل، لوسیون و کرم ظاهر شوند و خاصیت‌های مختلفی داشته باشند. معمولا از کرم‌های مرطوب کننده، به صورت دائم در روتین‌های پوستی استفاده می‌شود. چرا که انواع پوست، به رطوبت رسانی نیاز دارند و با افزایش سن نیز خشکی پوست بیشتر می‌شود.

تفاوت‌های کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن

کرم مرطوب کننده با لوسیون بدن، از جهات مختلفی فرق دارند. شاید با برخی از این تفاوت‌ها در بالاتر آشنا شده باشید که آنها را در ادامه به طور دقیق بررسی می‌کنیم. دقت کنید که کاربرد لوسیون بدن با کرم مرطوب کننده کاملا متفاوت است و نباید به هیچ عنوان جایگزین یکدیگر شوند. چرا که احتمال حساسیت، خارش و قرمزی، مخصوصا پس از استفاده لوسیون بدن برای صورت وجود دارد.

تفاوت از نظر نوع استفاده

همان‌طور که در بالاتر گفتیم، لوسیون‌ها معمولا برای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مرطوب کننده‌ها، مخصوص پوست صورت هستند. این موضوع، مربوط به فرمولاسیون این محصولات می‌شود که اطلاعات دقیق آن روی محصول ذکر می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از کرم‌های مرطوب کننده مخصوص صورت و بدن هستند و برخی دیگر، تنها برای پوست صورت استفاده می‌شوند.

تفاوت از نظر عملکرد

لوسیون بدن از فرمولاسیونی بر پایه آب تولید می‌شوند و از این رو، اسانس‌های زیادی به آنها اضافه می‌شود. حتما شما هم لوسیون‌های بدنی را دیده‌اید که با رایحه‌های توت فرنگی، خیار، نارگیل و دیگر رایحه‌های خوشبو به فروش می‌رسند. اسانس‌های موجود در لوسیون بدن، باعث تحریک پوست صورت می‌شود و بهتر است برای صورت استفاده نشود.

از نظر عملکرد نیز، مرطوب کننده‌ها برای حفظ رطوبت پوست در زمان خشکی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که با افزایش سن، رطوبت طبیعی پوست کاهش پیدا می‌کند و باید از طرف دیگر جبران شود. در مقابل، لوسیون بدن، تنها خاصیت مرطوب کنندگی چند ساعته پوست بدن را دارد.

تفاوت از نظر بافت

تفاوت کرم مرطوب کننده با لوسیون بدن

لوسیون بدن در مقایسه با کرم مرطوب کننده، بافت سبک‌تر و غلظت کمتری دارد. از این رو، به سرعت جذب پوست می‌شود و بافت سنگینی ایجاد نمی‌کند. لوسیون بدن به دلیل کارایی محدودی که دارد، معمولا تنها به پاکسازی و نرم کنندگی پوست بدن کمک می‌کند. در مقابل، کرم‌های مرطوب کننده، انواع بافت‌های مختلفی دارند. مرطوب کننده‌ها می‌توانند در قالب لوسیون، کرم، ژل و حتی اسپری نیز ارائه شوند. بافت این محصول نیز سبک است ولی غلظت بالاتری دارد و کمی هم چربی روی پوست ایجاد می‌کند. البته، این ویژگی‌ها نشان از معایب کرم مرطوب کننده نیست. بلکه، کرم مرطوب کننده به دلیل وظیفه حفظ رطوبت و چربی متعادل پوست، باید بافت و فرمولاسیون این چنینی داشته باشد.

باز هم تمام این موارد به نوع آن کرم مرطوب کننده بستگی دارد. به عنوان مثال، کرم مرطوب کننده مناسب پوست چرب، چربی کمتری دارد و بیشتر با رطوبت رسانی و کنترل ترشح چربی پوست، به سلامت و جوان‌سازی آن کمک می‌کند. به طور کلی، بسیاری از کرم‌های مرطوب کننده نیز دارای ویژگی جوان‌سازی، ضد چین و چروک و جلوگیری از پیری زودرس هستند.

تفاوت از نظر نحوه استفاده

همان‌طور که در بالاتر گفتیم، لوسیون‌ها معمولا برای پوست بدن طراحی می‌شوند و باید برای بدن استفاده شوند. تنها در صورتی می‌توانید لوسیون را به صورت خودتان بزنید که روی بسته بندی لوسیون، این مورد ذکر شده باشد. برای استفاده از لوسیون بدن، باید آن را پس از استحمام، روی پوست بدن کمی نمناک خود ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود.

نحوه استفاده از کرم مرطوب کننده به توضیحات بسته بندی آن کرم بستگی دارد. از آن‌جایی که معمولا این کرم‌ها برای پوست صورت طراحی می‌شوند، باید از آن، پس از شستشوی پوست صورت خود استفاده کنید. آن را روی پوست خود ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود. دقت کنید، مدل و فرم ماساژ صورت شما در این زمان، می‌تواند در فرم‌گیری پوستتان تاثیر بگذارد. پس، بهتر است که کرم را از پایین صورت به بالا ماساژ دهید.

مزایای استفاده از کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن

مزایای استفاده از کرم مرطوب کننده

به هر حال، استفاده از هر یک از محصولات مراقبتی پوست، می‌تواند نقش مهمی در زیبایی و سلامت آن ایفا کند. از این رو، بهتر است که استفاده از آنها را جدی بگیرید و به فواید آنها دقت کنید.

مزایای استفاده از کرم مرطوب کننده

  • در برخی موارد می‌توان از لوسیون‌های بدن روغنی، در هنگام ماساژ بدن استفاده کرد.
  • در لوسیون بدن برای ایجاد حس خوب و بوی خوب، از رایحه‌های طبیعی استفاده می‌شود که بسیار جذاب هستند.
  • برخی از لوسیون‌ها، ویژگی‌هایی از قبیل رفع قرمزی و تورم دارند.
  • لوسیون‌ها به عنوان یک نرم کننده و آبرسان بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • برخی از لوسیون‌ها خاصیت ضد پیری پوست و جلوگیری از تیرگی پوست را دارند.

مزایای استفاده از لوسیون بدن

  • مرطوب کننده‌ها به جوان‌سازی پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کنند. چرا که با حفظ رطوبت و چربی پوست، می‌توان از خشکی و مواردی که باعث چین و چروک می‌شود، جلوگیری کرد.
  • وجود مرطوب کننده در روتین پوستی به رفع هرگونه مشکل پوستی کمک می‌کند. اگر پوست شما چرب است، باید از مرطوب کننده مناسب پوست چرب استفاده کنید تا ترشح چربی پوست کنترل شود. پوست خشک نیز باید از مرطوب کننده مناسب پوست خشک استفاده کند تا خشکی پوست به طور کامل رفع شود.
  • رفع مشکلات کلی پوست توسط کرم مرطوب کننده، باعث می‌شود که به مرور زمان، مشکلاتی از قبیل آکنه، جای جوش، لک، چین و چروک و موارد دیگر، رفع شود.

نکات مهم در خرید لوسیون بدن و مرطوب کننده

خرید لوسیون بدن

برای خرید لوسیون بدن و مرطوب کننده، ابتدا باید به نوع پوست خود توجه کنید. اگر پس از استحمام، همیشه دچار خشکی پوست یا احساس کشیدگی در پوست بدن خود می‌شوید، باید لوسیون بدن تهیه کنید. از آن‌جایی که برخی از لوسیون‌های بدن بر اساس نوع پوست بدن طبقه بندی شده‌اند، باید نوع پوست بدن خود را نیز بشناسید و یک لوسیون متناسب با خودتان انتخاب کنید. دقت کنید که استفاده مداوم و مستمر این محصول پوستی، به جوان‌سازی، رفع لک و طراوت پوست بدن شما کمک می‌کند.

خرید مرطوب کننده پوست نیز یکی از ضروری‌ترین اقلام برای هر نوع پوستی است. چه پوست چرب، چه خشک، برای هر دو باید از مرطوب کننده استفاده کنید. برای خرید مرطوب کننده نیز باید بر اساس نوع پوست صورت خود پیش روید. مرطوب کننده‌های مخصوص پوست خشک، کمی چربی نیز در ترکیبات خود دارند ولی مرطوب کننده‌های مخصوص پوست چرب، دارای ترکیباتی برای کنترل ترشح چربی هستند.

خرید لوسیون بدن

برای خرید لوسیون بدن مورد نظر، می‌توانید به صفحه خرید انواع لوسیون بدن در سایت فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی شاواز مراجعه کرده و لوسیون انتخابی خود را از میان دسته بندی بهداشت شخصی پیدا کنید. حتما در بخش مربوط به آن لوسیون، به توضیحات و حتی نظرات کاربران دقت کنید تا خریدی دقیق داشته باشید. در بخش توضیحات هر محصول در سایت ما، نحوه استفاده، ترکیبات و ویژگی‌های آن محصول نوشته شده است. پس از سفارش و پرداخت هزینه محصول، باید کمی صبر کنید تا آن را درب منزل، دریافت کنید. پس از استفاده محصول، می‌توانید نظرات خود را در صفحه مربوط به آن محصول ثبت کنید.