بهترین آرایش برای یک بانوی زیبا، پوست خوب و سالم است. پس قبل از آنکه به دنبال خرید انواع مواد آرایشی باشید، برای حفظ سلامتی پوست خود تلاش کنید. استفاده از پاک‌کننده‌های استاندارد و ملایم و نحوه صحیح شستشوی صورت با این محصولات اولین قدم برای حفظ سلامت پوست است. به عبارت دیگر بهتر است محصولی استاندارد مثل ژل شستشوی صورت را جایگزین صابون کنید. صورت خود را با یک ژل شستشوی صورت مناسب پوست خود بشویید تا پوستی شفاف، سالم و تمیز داشته باشید. در ادامه این مقاله به شکلی واضح و کامل به بررسی و مقایسه این دو مورد خواهیم پرداخت.

ژل شستشوی صورت چیست؟

یکی از پرفروش‌ترین و البته ضروری‌ترین محصولات بهداشتی در این روزها، ژل شستشوی صورت یا فیس واش‌ها هستند. اکثر شهرهای شلوغ به دلیل جمعیت زیاد، کارخانه‌های متعدد اطراف آن‌ها، خودروها و… آب و هوای آلوده‌ای دارند. زمانی که ما در این آب و هوا قدم می‌زنیم، ناخودآگاه آلودگی‌های موجود در هوا را به پوست خود مهمان می‌کنیم. بنابراین یکی از اصلی‌ترین عوامل خشکی پوست، آکنه، جوش، لکه‌های پوستی، انواع کک و مک و… همین آلودگی‌های موجود در هوا است. ژل شستشوی صورت مانند یک ناجی برای پوست‌های حساس شما خواهد بود و این آلودگی‌ها را به بهترین شکل ممکن از روی پوستتان پاک می‌کند.

تعریف ژل شستشوی صورت

ژل شستشوی صورت انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها برای یک نوع خاصی از پوست مناسب است. ضمن اینکه شرکت‌ها و برندهای تولیدکننده ایرانی و خارجی بسیاری در حال تولید این محصول بهداشتی ضروری هستند. بنابراین هنگام خرید یک ژل شستشوی صورت دستتان باز است. می‌توانید محصولات موجود را با یکدیگر مقایسه کنید و یک گزینه مناسب را از میان آن‌ها برگزینید.

ژل شستشوی صورت از ساختار ملایمی برخوردار است و می‌تواند با انواع پوست سازگاری داشته باشد. این محصول در کنار پاک کردن آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی از پوست می‌تواند رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست را به خوبی تأمین کند. بنابراین علاوه بر پاک‌سازی پوست از خواص درمانی و ترمیمی نیز برخوردار است.

مقایسه صابون و ژل شستشوی صورت برای پاک‌سازی پوست

برای اینکه این مقایسه در نهایت یک نتیجه مطلوب و درست داشته باشد، کافی است ساختار هر کدام از این محصولات را با دقت مورد بررسی قرار دهید. صابون‌ ها که انواع و نمونه‌های بسیاری دارند، جزو قدیمی‌ترین محصولات پاک کننده هستند.

این محصولات از اسیدهای چرب و نمک ساخته می‌شوند و قابلیت زیادی در زدودن چربی‌ها از سطح پوست دارند. طوری که در بسیاری از موارد ممکن است پس از شستن صورت خود، احساس خشکی روی پوست خود داشته باشید. این حس نشانه خوبی نیست! زیرا پوست انسان برای اینکه جوان و بانشاط باقی بماند به یک لایه چربی طبیعی لازم دارد. این لایه چربی از ایجاد چین و چروک روی پوست و پیری زودرس جلوگیری می‌کند. اما متأسفانه صابون‌ها با قدرت پاک‌کنندگی قوی که دارند، تمام چربی‌های سطح پوست را نیز از بین می‌برند. ژل شستشوی صورت همان محصول نجات‌دهنده‌ای است که نه تنها پوست را از آلودگی‌ها و چربی‌های اضافه پاک می‌کند؛ بلکه باعث آبرسانی پوست و جوان‌سازی آن نیز می‌شود.

مقایسه صابون و ژل شستشوی صورت

یکی دیگر از موانعی که برای مصرف صابون وجود دارد این است که بر خلاف ژل شستشوی صورت باعث افزایش PH پوست می‌شود. صابون‌ها به دلیل ساختاری که دارند موجب قلیایی شدن پوست می‌شود و این موضوع در دراز مدت تأثیرات نامطلوبی روی پوست خواهد داشت. طوری که ممکن است پس از گذشت چند وقت، پوستتان کدر شود.

ضمن اینکه صابون‌ها درست در مقابل ژل شستشوی صورت قرار دارند و به عنوان یک پاک‌کننده قوی به راحتی از سطح پوست پاک نمی‌شوند. بنابراین ممکن است با باقی ماندن ذرات سازنده صابون روی پوست، فرد به انواع بیماری‌های پوستی، التهاب پوستی و… دچار شود. در کنار همه این موارد، صابون‌هایی که از عطر، طعم و اسانس خاصی بهره‌مند هستند را هم در نظر بگیرید. این محصولات در بعضی افراد ممکن است با التهابات پوستی، آلرژی، آسم و… همراه باشد.

انتخاب بهترین ژل شستشوی صورت

شرکت‌ها و برندهای تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی، انواع مختلف و متنوعی از ژل شستشو را تولید کرده‌اند. بنابراین همه افراد با هر نوع پوستی که دارند می‌توانند یک محصول مناسب پوست خود انتخاب کنند. برای مثال افرادی که دارای پوست چرب و مستعد جوش هستند، باید یک ژل شستشوی صورت مناسب پوست‌های چرب خریداری کنند. همچنین افرادی که پوست خشکی دارند نیز باید محصولی بر پایه آب انتخاب کنند تا با خاصیت آبرسانی خود، رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین کند.

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید ژل شستشوی صورت باید موردتوجه قرار بگیرد، فصل‌ها و آب و هوای آن زمان است. برای مثال در فصول گرم سال که آلودگی هوا به حداقل میزان ممکن می‌رسد، بهتر است از شوینده‌های ملایم‌تر استفاده شود. در مقابل در فصل‌های سرد سال که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، بهتر است از یک ژل شستشوی صورت بر پایه روغن استفاده شود. توجه داشته باشید که مواد سازنده، طریقه مصرف و ویژگی‌های یک ژل شستشوی صورت به طور کامل روی بسته‌بندی آن ذکر شده است.

خرید بهترین ژل شستشوی صورت

برتری ژل شستشوی صورت نسبت به صابون

به طور کلی پوست صورت نسبت به سایر نقاط بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل است که احتمال آسیب‌دیدگی بیشتری دارد. فرقی ندارد که پوست شما از چه نوعی باشد؛ نرمال، مختلط، چرب یا خشک. در هر صورت برای حفظ سلامتی آن باید شستشوی روزانه آن را به طور مرتب رعایت کنید. اما فکر می‌کنید بهتر است برای پاک‌سازی پوست صورت خود از چه محصولی استفاده کنید؟

صابون‌ها به عنوان نوعی از شوینده‌های باسابقه، تعادل پوست را از بین می‌برند! این محصولات با خاصیت قلیایی خود ویژگی‌های متعادل پوست را به هم می‌ریزند و در دراز مدت باعث آسیب رساندن به پوست می‌شوند. در صورتی که استفاده از ژل شستشوی صورت به عنوان یک انتخاب عاقلانه و درست می‌تواند پوست شما را همان‌طور که هست، تمیز کند.

صابون‌ها باعث می‌شوند تا سد دفاعی پوست شما به طور کامل از بین برود. در واقع با پاک‌سازی کامل پوست از چربی‌ها این عمل را انجام می‌دهد. لایه طبیعی چربی پوست که به عنوان محافظ در برابر اشعه UV، آلودگی، خشکی، گردوغبار و… عمل می‌کند توسط صابون‌ها از بین می‌رود و پوست شما در حالتی آسیب‌پذیر و بی‌دفاع قرار می‌گیرد. ضمن اینکه وقتی این لایه چربی پاک شود، پوست به طور خودکار به چربی‌سازی روی می‌آورد. بنابراین با تولید بیشتر چربی سعی در جبران و بهبود دارد؛ در صورتی که ممکن است باعث برق افتادن پوست یا جوش زدن شود. در چنین شرایطی استفاده از یک ژل شستشوی صورت مناسب و باکیفیت می‌تواند بهترین راهکار ممکن باشد.

انتخاب ژل شستشو به جای صابون

چگونه از ژل شستشوی صورت استفاده کنیم؟

نحوه مصرف یک ژل شستشوی صورت روی بسته‌بندی آن نوشته شده است. اما به طور معمول برای پاک‌سازی پوست صورت خود با این محصول، باید ابتدا پوست خود را با آب مرطوب کنید. پس از آن کافی است مقداری از ژل شستشو را روی دست خود بریزید و پوست صورت خود را با آن ماساژ دهید. پس از گذشت چند دقیقه صورتتان را آبکشی کنید و از لطافت و تمیزی آن لذت ببرید. توجه داشته باشید که یک روتین پوستی خوب، تنها به استفاده از ژل شستشوی صورت خلاصه نمی‌شود. در کنار آن بهتر است از محصولاتی مثل کرم آب‌رسان و تونر نیز برای حفظ سلامت پوست خود استفاده کنید.

نکات مهم هنگام شستشوی صورت

برای اینکه پوست سالم و تمیزی داشته باشید، استفاده از محصولات باکیفیت کافی نیست! علاوه بر آن باید با روتین پوستی استاندارد و نکات مهم حین شستشوی صورت آشنا باشید. برای مثال نظر اکثر متخصصان پوستی این است که شستشوی صورت قبل از خواب امری واجب و ضروری است. زیرا چربی‌های اضافه و آلودگی‌های سطح پوست پاک می‌شود و پوست تا صبح می‌تواند یک لایه چربی مفید و جدید بسازد. توجه داشته باشید که پس از بیدار شدن نیز بهتر است پوست صورت با آب خالی و بدون شوینده شسته شود. در همین راستا سایر نکات مهم و ضروری که هنگام شستن صورت باید رعایت شود عبارت‌اند از:

  • عدم استفاده از آب دغ برای شستشوی صورت
  • انتخاب ژل شستشوی مناسب پوست خود
  • رعایت روتین پوستی کامل
  • استفاده از تونر و دستمال مرطوب برای پاک‌سازی موارد آرایشی پیش از شستن صورت
  • عدم استفاده از صابون‌ها
  • شستشوی صورت در زمان‌های مناسب
  • استفاده از حوله‌ای شخصی و مخصوص پوست صورت
  • کف مالی صورت برای مدت زمانی استاندارد
  • استفاده از مواد لایه‌بردار به میزان لازم
  • شستشوی صورت پیش از استفاده از ماسک‌ها
  • شستشوی صورت پیش از خواب
  • استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و آب‌رسان پس از شستشوی صورت
  • عدم استفاده از انواع لیف برای شستشوی صورت و اکتفا کردن به دست‌ها
  • لایه برداری اصولی و منظم

نحوه صحیح شستشوی صورت

نتیجه‌گیری

جایگزین کردن ژل شستشوی صورت به جای صابون ممکن است در ابتدا امری بیهوده به نظر برسد. اما با کمی مطالعه و بررسی متوجه می‌شوید که چه تصمیم عاقلانه و درستی خواهد بود. ژل شستشوی صورت به عنوان یک پاک کننده ملایم و استاندارد، آلودگی‌ها را از سطح پوست پاک می‌کند در کنار آن به آبرسانی و درمان پوست‌های آسیب‌دیده نیز کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که این فرایند در صورتی به نتیجه می‌رسد که محصولی باکیفیت و مناسب پوست خود را خریداری کرده باشید. برای خرید انواع ژل شستشوی صورت از برندهای مطرح کافی است به طور آنلاین و از طریق سایت شاواز؛ مرجع فروش لوازم آرایشی و بهداشتی اقدام کنید.