حتما شما هم بارها اسم آمبره و سامبره و بالیاژ را شنیده‌اید، اما شاید تفاوت‌های این سه را با هم ندانید. ما در این مقاله درباره هایلایت مو و تعریف آمبره و سامبره و بالیاژ صحبت می‌کنیم و تفاوت این سه مورد را توضیح می‌دهیم. البته که در نهایت انتخاب بین این سه برای هر فرد بستگی به خود شخص و پیشنهاد آرایشگر دارد، اما با دانستن تعریف هرکدام طبیعتا انتخاب برای شما آسان‌تر می‌شود. اگر شما هم همیشه کنجکاو بودید که بدانید تفاوت آمبره و سامبره و بالیاژ چیست، با ما همراه باشید.

 

هایلایت چیست؟

هایلایت روش متداولِ روشن کردن موهاست که در آن آرایشگر به بخش‌هایی از موها مواد دکلره زده و در فویل قرار می‌دهد و به این ترتیب رنگ پایه مو را روشن می‌کند. در نتیجه موها پس از این فرایند به شکل منظم و یکدست سایه‌ای روشن و تیره پیدا می‌کنند. فقط از آنجایی که در این روش موها از ریشه رنگ می‌شوند، نهایتا بین شش تا ده هفته باید دوباره موها را رنگ کرد تا جلوه هایلایت کمتر نشود.

 

آمبره چیست؟

آمبره در واقع هایلایتی است که در آن رنگ مو به شکل یکنواخت از تیره به روشن یا از رنگی به رنگ دیگر تغییر پیدا می‌کند. در این مدل، رنگ ریشه مو تیره‌تر و هرچه به نوک موها نزدیک می‌شویم، رنگ مو روشن‌تر می‌شود. امروزه تکنیک آمبره کردن پیشرفت زیادی داشته و تغییر رنگ‌های ملایم‌تری را می‌توان با آمبره به دست آورد. به همین سبب در میان سلبریتی‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده و به کشورهای مختلفی رسیده است. از طرفی دیگر اکستنشن‌های آمبره نیز به بازار عرضه شده که کار آمبره کردن را بسیار آسان‌تر کرده است. چرا که اجرا و نگهداریِ موی رنگ‌شده به شکل آمبره به طور کلی کاری سخت به شمار می‌آید.

آمبره

سامبره چیست؟

سامبره ورژن ملایم‌تر و تیره‌ترِ آمبره است و مناسب افرادی است که می‌خواهند موهایشان ظاهری ساده و طبیعی داشته باشد. در آمبره ممکن است رنگ مو تا دو سه پرده روشن‌تر شود، اما در سامبره، رنگ مو نهایتا در حد یک پرده با رنگِ طبیعیِ موها تفاوت دارد. سامبره امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده و اگر آمبره برایتان زیادی پررنگ است، سامبره می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. پیشنهاد می‌شود رنگ سامبره را با رنگ‌های طبیعی مانند طیف متنوعی از قهوه‌ای ترکیب کنید تا جلوه آن بیشتر شود.

سامبره

بالیاژ چیست؟

بالیاژ گاهی با آمبره اشتباه گرفته می‌شود. حقیقت این است که بالیاژ تکنیکی برای رنگ کردن موهاست و می‌توان با آن موها را آمبره رنگ کرد تا مو تغییرِ رنگِ یکنواختی از تیره به روشن داشته باشد. به بیان دیگر، شما می‌توانید آمبره را با فویل انجام دهید، یا با تکنیک بالیاژ موهایتان را آمبره کنید. اما لزوما همیشه بالیاژ کردن به شکل آمبره نیست. در این تکنیک به جای اینکه بخشی از موها را رنگ کنند، فویل بپیچند و جدا کنند، به شکل مستقیم با قلمو روی بخش‌هایی از مو رنگِ مو می‌گذارند. مزیت اصلی بالیاژ این است که موها از ریشه رنگ نمی‌شوند و لازم نیست دیگر نگران بلند شدن موها و اصطلاحا درآمدن ریشه موها باشید.

بالیاژ

تفاوت آمبره و سامبره و بالیاژ

همانطور که در بخش‌های پیش گفتیم، آمبره نوعی هایلایت است که فقط شامل بخشی از موها می‌شود. در این مدل، رنگ مو از ریشه تا نوک آن به آرامی تغییر می‌کند و از تیره به روشن یا از رنگی به رنگ دیگر تبدیل می‌شود. سامبره نیز نوعی آمبره است که در آن تغییر رنگ زیاد مشاهده نمی‌شود و رنگ مو نهایتا یک پرده تغییر پیدا می‌کند. اما بالیاژ را نباید با آمبره اشتباه گرفت. بالیاژ یک تکنیک رنگ موست که با آن می‌توان موها را به شکل‌های مختلفی از جمله آمبره رنگ کرد. ناگفته نماند که انتخاب بین آمبره و سامبره و تکنیک رنگ کردن مو بستگی به ترجیح هر فرد و توصیه آرایشگر شما دارد.

تفاوت_آمبره_و_سامبره_و_بالیاژ

رنگ مو یا اکستنشن مو؟

اگر قصد آمبره کردن موهایتان را دارید، اکستنشن مو احتمالا گزینه بهتری است. چرا که آمبره کردن موهای طبیعی کاری سخت است و امکان خطا در آن بالا می‌رود. همانطور که می‌دانید، رنگ کردن مو (مخصوصا رنگ‌های روشن) به موهایتان آسیب می‌زند. از طرفی دیگر، از آنجایی که رنگِ موی آمبره و سامبره دوام زیادی ندارند، در بازه‌های زمانی کمی باید موهایتان را مجددا رنگ کنید. کاری که علاوه بر آسیب به موها، هزینه زیادی نیز در پی دارد. نکته آخر اینکه موهای کوتاه را نمی‌توان به شکل آمبره رنگ کرد. چرا که تغییر رنگ مو از تیره به روشن به خوبی روی آن مشخص نمی‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد ما استفاده از اکستنشن‌های موست. اگر اکستنشن آمبره را انتخاب کنید، همه این مشکلات برطرف شده و علاوه برآن، می‌توانید آمبره‌های مختلف را با هم ترکیب کنید.

رنگ_مو_یا_اکستنشن_مو؟

کلام آخر

ما در این مقاله راجع به تفاوت آمبره و سامبره و بالیاژ صحبت کردیم و گفتیم که آمبره در واقع نوعی هایلایت موست که در آن درجه رنگ مو تغییر می‌کند. سامبره نیز نوعی آمبره است، با این تفاوت که درجه تغییر رنگ مو کمتر احساس می‌شود. اما بالیاژ یکی از تکنیک‌های رنگ کردن موست و مثل آمبره و سامبره مدل مو به حساب نمی‌آید. شما می‌توانید از طریق معمول (با فویل) یا از طریق بالیاژ موهایتان را آمبره یا سامبره کنید.

نظر شما درباره آمبره و سامبره و بالیاژ چیست؟