آرایش لب و رنگ دادن به لب‌ها برای افزایش زیبایی از قرن‌ها پیش رواج داشته است. اما تینت لب به تازگی از کره وارد بازار جهانی شده و در همه نقاط دنیا فراگیر شده و هر روز طرفداران آن رو به افزایش است. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که تینت لب چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و فرق آن با رژ لب چیست. اگر شما هم دلتان می‌خواهد از تینت لب استفاده کنید، اما سوالاتی درباره این محصول تازه وارد به بازار آرایش دارید، با ما همراه باشید.

 

رژ لب تینت چیست

همانطور که گفتیم، تینت لب یک محصول آرایشی کره‌ای می‌باشد که محبوبیتی جهانی پیدا کرده‌است. این محصول چیزی بین رژ لب و برق لب است که رنگی طبیعی و براق به لب می‌بخشد و میزان پوشش آن بستگی به نوع تینت دارد. اگر می‌خواهید با ظاهر آن هم آشنا باشید، بسته‌بندی تینت به‌طورکلی مثل برق لب یا بالم لب است. اما ویژگی‌هایش با رژ لب، برق لب و بالم لب متفاوت است. در بخش‌های بعدی که انواع تینت لب و خواص آن را معرفی می‌کنیم، بهتر متوجه این تفاوت خواهید شد.

 

انواع تینت لب

از آن‌جایی که امروزه تینت لب محبوبیت زیادی پیدا کرده، کارخانه‌های لوازم آرایشی مدام در حال گسترش انواع مختلف و رنگ‌های متنوع آن هستند ولی به طور کلی تینت لب به سه نوع پرطرفدار تقسیم می‌شود: تینت لب مایع، تینت لب استیکی و تینت لب مات.

 

تینت لب مایع

احتمالا شما تینت لب مایع را دیده‌اید و می‌خواهید بدانید تینت لب مایع چه خصوصیاتی دارد. بی‌دلیل نیست که محبوب‌ترین نوع تینت لب، تینت لب مایع است. این نوع تینت استفاده بسیار ساده‌ای دارد. برای استفاده از آن کافی است تینت لب را به کل لب پخش کنید و چندبار لب‌هایتان را به هم بزنید. همین! شاید در ابتدا استفاده از تینت مایع به دلیل بافت مایع و رقیق آن برایتان سخت باشد. اما اگر چند نکته کوچک را رعایت کنید، استفاده از آن به مراتب آسان‌تر می‌شود و دیگر بدون آن از خانه خارج نمی‌شوید. فقط فراموش نکنید که قبل از تینت به لب‌هایتان بالم یا مرطوب‌کننده بزنید. این کار باعث می‌شود تینت مایع به سرعت خشک نشده و روی پوست لب به صورت یکسان پخش شود. اگر می‌خواهید ظاهر لب‌هایتان بسیار طبیعی به نظر برسد، تینت را فقط به لب‌های پایین بزنید و لب‌هایتان را روی هم فشار دهید. با این کار تینت به شکل یکسان روی لب‌هایتان پخش می‌شود و ظاهری بسیار زیبا پیدا می‌کند. اگر تینت روی لب‌هایتان ترک ترک شد، جای نگرانی نیست. به راحتی می‌توانید دستمالی مرطوب روی لب‌هایتان بکشید تا تینت اضافه پاک شود.

تینت_لب_مایع

تینت استیکی

اسم تینت استیکی گویای همه چیز است. این نوع تینت شکلی مثل رژ لب یا بالم دارد اما ظاهرش روی لب همان ظاهر تینت است. بافت تینت استیکی کرمی و مثل همه انواع تینت سبک است. از آنجایی که این نوع از تینت‌ها حاوی مرطوب‌کننده هستند، لب‌های خشک را بهتر از تینت مایع نرم و برجسته می‌کنند. بهترین قسمت استفاده از این نوع تینت این است که حتی اگر درخشندگی آن از بین رفته باشد، رنگش تمام روز باقی خواهد ماند.

 

تینت مات

از آن‌جایی که آرایش لب مات امروزه مد شده، شرکت‌های تولیدکننده تینت مات را به بازار عرضه کرده‌اند تا پاسخگوی این نیاز مشتریان باشند. مثل انواع دیگر تینت، تینت مات بسیار سبک است. انگار اصلا چیزی روی لب‌هایتان ندارید. مزیت دیگر این نوع تینت نسبت به رژ لب مات این است که لب‌هایتان را خشک نمی‌کند و ترک و پوست پوست نمی‌شود. تینت مات با پوششی کامل لب‌هایتان را مخملی می‌کند.

 

خواص تینت لب چیست

مهم‌ترین ویژگی تینت لب این است که پوست لب را نرم و مرطوب می‌کند. چرا که ترکیبات آن حاوی نرم‌کننده و ویتامین E است. دیگر ویژگی محبوب تینت این است که رنگی طبیعی به لب‌هایتان می‌دهد. آنقدر طبیعی که شاید خیلی‌ها فکر کنند رنگ طبیعی لب‌هایتان این رنگ است. همانطور که چندین دفعه در این مقاله گفتیم، سبک بودن بافت تینت یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار جذاب آن است. آخرین ویژگی تینت این است که رنگ آن برای مدتی طولانی روی لب‌هایتان باقی می‌ماند.

 

فرق تینت با رژ لب چیست

در این مقاله با تعریف تینت و خواص آن آشنا شدیم. احتمالا اکنون برایتان این سوال پیش آمده که فرق تینت با رژ لب چیست و کدام بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم که به طور کلی فرق تینت با رژ لب در سه ویژگی خلاصه می‌شود: محتویات آن‌ها، تأثیر آن‌ها و دوام آن‌ها. در ادامه این سه ویژگی را به هم مقایسه می‌کنیم:

فرق_تینت_با_رژلب

محتویات تینت و رژ لب

شاید شما هم بدانید که ترکیب واقعی رژ لب در شرکت‌های مختلف معمولا محرمانه محسوب می‌شود و دقیقا نمی‌دانیم که رژ لب هر برند چه ترکیبی دارد. اما می‌دانیم که رژ لب ترکیباتی از موم و روغن دارد تا رژ شکل بگیرد و راحت روی لب کشیده شود. از طرفی دیگر فرمولاسیون تینت اساسا برپایه آب طراحی شده است. وقتی که تینت را به لب‌ها می‌زنید، آب داخل ترکیب آن تبخیر می‌شود و رنگ تینت روی سطح لب باقی می‌ماند.

 

تأثیر تینت و رژ لب

قطعا تینت و رژ لب تأثیر متفاوتی روی لب‌های شما دارند. تأثیر تینت فورا روی لب مشخص می‌شود. این محصول به لب‌های شما رنگی درخشان می‌بخشد. البته اگر لب‌های خشکی دارید، حتما قبل از تینت، بالم یا مرطوب‌کننده بزنید تا تینت راحت‌تر روی لب‌هایتان بنشیند. در میان انواع تینت لب هم به دنبال مدلی باشید که هیالورونیک اسید و ترکیبات آبرسان دیگر داشته باشد تا استفاده از تینت، لب‌هایتان را خشک نکند. احتمالا با تأثیر رژ لب روی لب‌ها بیشتر آشنا هستید. اگر لب‌هایتان مرطوب باشند، رژ لب به آسانی روی لب کشیده می‌شود و اکثر انواع آن ترکیباتی آبرسان دارند تا لب‌هایتان برجسته‌تر نشان داده شوند. البته برای ماندگاری بیشتر، به ترکیب بعضی از رژ لب‌ها سرب اضافه می‌کنند که بسیار مضر است. به همین خاطر، بعضی از پژوهشگران توصیه می‌کنند بیشتر از هفته‌ای یکبار از رژ لب استفاده نکنید.

 

ماندگاری تینت و رژ لب

جذاب‌ترین ویژگی تینت این است که ماندگاری بیشتری نسبت به رژ لب دارد! تینت لب به طور متوسط تا شش ساعت باقی می‌ماند، در حالی که ماندگاری رژ لب معمولا سه تا چهار ساعت است. فقط رژ لب مات ممکن است رقیبی برای تینت لب در ماندگاری باشد که آن هم لب‌هایتان را بسیار خشک می‌کند.

 

تینت بهتر است یا رژ لب

تینت و رژ لب هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای انتخاب بین این دو باید به عوامل مختلفی توجه کنید. در جدول زیر، مهم‌ترین عوامل انتخاب را با هم مقایسه می‌کنیم:

رژ لب تینت لب
رنگ تنوع رنگ بسیار گسترده‌ای دارد تنوع زیادی در رنگ ندارد
ترکیبات مواد مغذی و آبرسان در ترکیباتش دارد فرمولاسیون جدید آن آبرسان است
ظاهر ظاهری مات، متالیک، براق و طبیعی دارد ظاهری مات، براق یا طبیعی دارد
ماندگاری هرچند ساعت یکبار باید آن را دوباره بزنید لازم نیست آن را دوباره بزنید
پوشش پوشش کاملی به لب‌ها می‌دهد پوششی طبیعی و براق به لب‌ها می‌دهد
بافت جذب خطوط طبیعی لب می‌شود ظاهر لب را صاف‌تر می‌کند
پخش شدن به راحتی پخش می‌شود معمولا پخش نمی‌شود
استفاده راحت استفاده از آن بسیار راحت است استفاده از آن دقت بیشتری می‌طلبد

 

طرز استفاده از تینت

طرز استفاده از تینت در چند مرحله کوتاه خلاصه می‌شود. در این قسمت مرحله به مرحله طرز استفاده از تینت را توضیح می‌دهیم:

  • در ابتدا با استفاده از اسکراب لب مطمئن شوید که لب‌هایتان نرم و لطیف است.
  • اسکراب لب را کامل و با دقت با آب ولرم بشویید.
  • از میان لب بالا تینت را شروع کنید و به آرامی به سمت گوشه‌های لب بروید.
  • سپس لب‌های پایین را بکشید و جاهای خالی را پر کنید.

طرز_استفاده_از_تینت

باید و نبایدها در استفاده از تینت

برای استفاده از تینت باید به چند نکته توجه کنید:

  • حتی اگر تینتی که خریده‌اید آبرسان است، در هوای گرم حتما لب‌هایتان را مرطوب کنید تا ترک ترک نشود. رنگ تینت ترک‌های لب را بیشتر نشان می‌دهد و ظاهر آرایش را خراب می‌کند.
  • هیچ وقت تینت را با دست روی لب‌هایتان نکشید. تینت‌ها همراه با یک اپلیکاتور در بازار عرضه شده‌اند تا استفاده از آن را آسان کند. این اپلیکاتورها به شکل یکسان تینت را روی لب پخش می‌کنند و دقت شما هم بالاتر می‌رود. علاوه بر این ممکن است تینت روی دستتان خشک و پاک کردن آن برایتان دردسر شود.
  • اگر طرفدار آرایش لب براق هستید، روی تینت لب می‌توانید برق لب بزنید.
  • از آنجایی که تینت به سرعت خشک می‌شود و پاک کردن آن سخت است، هنگام کشیدن تینت حتما از آینه استفاده کنید تا احتمال اشتباهتان کمتر شود. بد نیست برای پوشاندن اشتباهات احتمالی یک کانسیلر هم کنار دستتان باشد.

 

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که تینت لب چیست و چه کاربردی دارد. انواع پرطرفدار تینت را نام بردیم و فرق آن را با رژ لب توضیح دادیم. به طور کلی انتخاب بین تینت و رژ لب به موقعیت استفاده از آنها برمی‌گردد. با مقایسه عوامل متفاوت در هر کدام در جدول این مقاله، شما به راحتی می‌توانید میان این دو انتخاب کنید. اگر تینت را انتخاب کردید، نکات لازم برای استفاده از آن را فراموش نکنید!

شما چرا تینت را انتخاب می‌کنید؟