سایه چشم یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آرایش چشم است که اگر با آن آشنا باشید و کشیدن آن را تمرین کنید، زیبایی چهره‌تان به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که سایه چشم چیست، چه انواعی دارد و چگونه می‌توانید از آن برای زیباتر شدن آرایشتان استفاده کنید. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، با ما همراه باشید.

 

سایه چشم چیست

سایه چشم محصولی آرایشی است که روی پوست پلک استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی سایه این است که توجه را به سمت چشمانتان جلب کرده و آن‌ها را درشت‌تر می‌کند. اگر سایه چشمتان رنگ مناسبی داشته‌باشد و هماهنگ با رنگ چشمانتان باشد، این محصول به چشمانتان نیز عمق می‌دهد. اما برای بهترین نتیجه باید بدانیم که کدام نوع سایه چشم برای چشم ما مناسب است. به همین جهت انواع سایه چشم را در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

انواع سایه چشم

یکی از جذابیت‌های سایه چشم تنوع در بافت و رنگ‌بندی مختلف آن است. سایه چشم علاوه بر داشتن طیف گسترده‌ای از رنگ‌های گرم و سرد، از لحاظ درخشش نیز دارای تفاوت است. شما می‌توانید رنگ‌های دلخواه را به شکل مات، نیمه مات، براق و متالیک تهیه کنید. در اینجا انواع سایه چشم را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم. در مقاله انواع سایه چشم، درباره انواع این محصول جذاب توضیح داده‌ایم.

 

سایه پودری

استفاده از سایه پودری آسان است و برای کسانی توصیه می‌شود که تازه می‌خواهند کار با سایه چشم را آغاز کنند. نکته جذاب دیگر این است که تنوع رنگی سایه پودری زیاد است. علاوه بر همه این‌ها، این نوع سایه به خوبی با رنگ‌های دیگر ترکیب می‌شود و محوکردن آن روی پوست آسان است. به همین خاطر از این نوع سایه برای کشیدن سایه اسموکی استفاده می‌کنند. نکته آخر اینکه سایه پودری پیگمنت بالایی دارد و به راحتی می‌توانید از آن برای رژگونه نیز استفاده کنید. البته فراموش نکنید که قبل از سایه پودری از پرایمر یا مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سایه پودری به عنوان زیرساز برای دیگر سایه‌ها استفاده کنید تا جلوه آرایشتان یکدست‌تر شود.

 

سایه_کرمی

سایه کرمی

استفاده از سایه کرمی کمی سخت‌تر از سایه پودری است و برای کار با آن باید مهارت بیشتری داشته باشید. اما از طرفی دیگر سایه کرمی بافت نرم‌تری داشته و روی پوست ماندگارتر است. دقیقا به‌خاطر همین ویژگی از سایه کرمی برای آرایش روزمره استفاده می‌کنند. البته فراموش نکنید که برای سایه کرمی بهتر است از قلموهای مخصوص آن استفاده کنید تا کنترل بهتری روی سایه کشیدن داشته باشید. متاسفانه در حال حاضر تنوع رنگی این نوع سایه از سایه‌های پودری کمتر است و از نظر درخشش نیز تنوع زیادی ندارد.

 

سایه پودری شل

این نوع سایه بافتی مثل بافت سایه پودری دارد اما کمی شل‌تر است و استفاده از آن مهارت خاصی می‌طلبد. به طور کلی آرایشگران و کسانی که به شکل حرفه‌ای کار آرایش انجام می‌دهند از این سایه استفاده می‌کنند. اگر در استفاده از سایه پودری شل مهارت نداشته باشید ممکن است سایه روی چشم و صورتتان بریزد. برای همین توصیه می‌شود که افراد مبتدی از آن استفاده نکنند.

 

سایه مایع

احتمالا سایه مایع را در بسته‌بندی‌هایی مانند رژ لب مایع دیده‌اید. این محصول با رنگ براق و درخشندگی چشمگیرش برای همه ما جذابیت خاصی دارد ولی باید بدانید که استفاده از این سایه سرعت عمل زیادی می‌خواهد. چرا که سایه مایع به سرعت خشک می‌شود و شما فرصت کمی برای کشیدن و شکل دادن به سایه‌تان دارید. اگر بتوانید از این سایه چشم استفاده کنید، جلوه‌ای مثل آرایش چشم عروس به چشمانتان می‌دهد. فراموش نکنید که علاوه بر سایه، از این محصول می‌توانید به عنوان خط چشم نیز استفاده کنید.

سایه_مایع

سایه مدادی

سایه مدادی، همانطور که از نامش پیداست، شکلی مدادی دارد و برای طراحی سایه‌های زیبا استفاده می‌شود. این سایه را راحت‌تر از بقیه انواع سایه می‌توانید استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که نمی‌توان طرح‌های خیلی پیچیده‌ای با آن ایجاد کرد. سایه مدادی با رنگ‌های مات و براق به بازار عرضه شده و ماندگاری بسیار زیادی دارد. بهترین بخش استفاده از سایه مدادی این است که ترکیب مداد مات و براق، جلوه بسیار جذابی ایجاد خواهد کرد. به طور کلی سایه مدادی برای افراد مبتدی و آرایش روزمره می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

سایه پخته‌شده

سایه چشم پخته یا سنگی به راحتی ترکیب می‌شود و معمولا برای آرایش‌های ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از سایه چشم پیگمنت زیادی دارد و اگر با قلموی کمی مرطوب از آن استفاده کنید، رنگ‌هایی غلیظ و پررنگ به شما می‌بخشد.

 

انتخاب رنگ و درخشش سایه

به طور کلی رنگ‌های گرم سایه مثل نارنجی، قهوه‌ای و قرمز بیشتر برای فصل پاییز و برای کسانی که پوست تیره و گندمی دارند استفاده می‌شود. از طرفی دیگر رنگ‌های سرد مثل آبی، سبز و نقره‌ای برای فصل تابستان و با توجه به رنگ لباس انتخاب می‌شوند. از نظر درخشش نیز سایه مات نمایی مخملی به چشمان شما می‌بخشد. از طرف دیگر سایه براق پلک‌هایتان را درخشان و برجسته می‌کند. درنهایت سایه نیمه مات درخششی میان این دو دارد.

نحوه_استفاده_از_سایه_چشم

نحوه استفاده از سایه چشم

بسته به نوع سایه چشم، نحوه استفاده از آن می‌تواند متفاوت باشد. مثلا سایه‌های پودری را می‌توانید با انگشت یا براش پخش کنید. علاوه بر آن با براش مرطوب می‌توانید با سایه پودری خط چشم نیز بکشید. برای سایه کرمی می‌توانید از براش، انگشت یا بیوتی بلندر استفاده کنید. برای سایه‌های مایع نیز می‌توانید از براش، انگشت یا بیوتی بلندر استفاده کنید.

به طور کلی بهترین راه استفاده از سایه چشم راهی است که برای خودتان راحت باشد. بعضی از افراد دوست دارند از انگشت استفاده کنند، بعضی دیگر نیاز به براش دارند. اگر می‌خواهید که از سایه در قسمتی غیر از پلک‌هایتان استفاده کنید، بیوتی بلندر به کار شما می‌آید.

 

بهترین سایه چشم

حال که با انواع سایه چشم و نحوه استفاده از آن آشنا شدیم، شاید بپرسید پس بهترین سایه چشم کدام است؟ برای انتخاب بهترین سایه چشم برای خودتان باید به چند نکته توجه کنید:

 

قدرت ماندگاری

یک سایه چشم خوب باید بعد از پخش شدن رنگ خوبی بدهد و بدون استفاده از پرایمر ماندگاری بالایی داشته باشد. البته که پرایمر سایه برای مناسبت‌های خاص مثلا یک مراسم عروسی می‌تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد و ماندگاری سایه چشمتان را چند برابر کند، ولی ماندگاری آن سایه نباید کاملا وابسته به استفاده از پرایمر باشد.

قدرت_ترکیب_سایه_چشم

قدرت ترکیب

احتمالا ترکیب‌کردن سایه‌های مختلف برای شما هم جذاب است. اگر می‌خواهید که دیگر از یک نوع سایه استفاده نکنید و رنگ‌های جذاب را با هم ترکیب کنید تا رنگی جدید به دست آورید، باید به قدرت ترکیب سایه چشم دقت کنید. مثلا اگر می‌خواهید سایه اسموکی داشته باشید، پیش‌نیاز آن این است که سایه‌هایتان با هم به خوبی ترکیب شوند.

 

سازگار با پوست

در این مقاله انواع سایه چشم را با هم مرور کردیم، اما تصور نکنید که همه انواع سایه مناسب با پوست شماست. برای مثال کسانی که پوستی چرب دارند نمی‌توانند به خوبی از سایه‌های کرمی یا مایع استفاده کنند. چرا که این نوع سایه‌ها روی صورتشان سر می‌خورند، یا سایه پودری شل برای پوست‌های خشک مناسب نیست و ممکن است چین و چروک صورت نمایان شود.

 

نکات مهم هنگام استفاده از سایه چشم

مهم‌ترین نکته برای استفاده از هر نوع محصول آرایشی این است که از دیدن خود در آینه راضی باشید. سایه چشم را هم هرطور که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید. ما در این بخش فقط نکات کلی را گوشزد می‌کنیم تا بتوانید انواع مدل‌های مختلف سایه چشم را اجرا کنید:

 

تمیزی پوست را فراموش نکنید

حتما می‌دانید که آرایش روی صورت آلوده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. یک آرایشگر بدون تمیز کردن پوست شما را آرایش نمی‌کند، شما هم نباید بدون اطمینان از تمیزی پوست، آرایش را شروع کنید. فراموش نکنید که برای سایه زدن، انگشتان، براش یا بیوتی بلندر شما نیز باید حتما تمیز باشد.

پرایمر_سایه

پرایمر مهم است

اگر می‌خواهید برای یکی دو ساعت سایه چشم داشته باشید، کافی است که رنگ سایه به قدری پررنگ باشد که طی این مدت جلوه خود را از دست ندهد. اما اگر می‌خواهید برای مناسبت خاصی ( مثل عروسی) تمام روز آرایش داشته باشید، یا در هوایی گرم بیرون می‌روید، استفاده از پرایمر بسیار ضروری است. حتی بعضی از آرایشگران به جای پرایمر از کانسیلر به مقدار کم استفاده می‌کنند. فقط باید آن را کامل پخش کنید.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله توضیح دادیم که سایه چشم چیست و چه کاربردی دارد. با انواع سایه چشم آشنا شدیم و گفتیم که نحوه استفاده از آن کاملا بستگی به ترجیح شما دارد. بهترین سایه برای شما، سایه‌ای است که ماندگاری بالایی دارد، به خوبی ترکیب می‌شود و سازگار با پوست شماست.

شما چه نوع سایه‌ای را می‌پسندید؟