سلامت و زیبایی مو‎ از عوامل بسیار مهم و تاثیر‎گذار بر اعتماد به نفس و خوب بودن حال همه‎‎ ماست. امروزه رسیدگی به پوست و مو از مسائل رایج و مهم زندگی روزمره است. به همین جهت تولید‎کننده‌های بسیاری اقدام به تولید محصولات تقویتی و مراقبتی پوست و مو کرده‌اند که مصرف هر‎کدام از آن‎ها نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی دارد. اما جالب است بدانید که ورزش و فعالیت های بدنی، یکی از عوامل تاثر‎گذار بر سلامت پوست و مو است که نه تنها کاملا در دسترس است و نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی ندارد. بلکه فواید بی‎شماری نیز برای بدن به همراه دارد. پیش از صحبت در‎مورد چگونگی تاثیر یوگا بر رشد مو به سراغ عوامل تاثیر‎گذار بر ریزش و آسیب به مو‎ می‌رویم تا با شناخت این عوامل جهت پیشگیری از آن قدم برداریم.

 

ریزش برگشت پذیر و برگشت ناپذیر مو

به‌طور کلی مو‎های روییده روی سطح پوست سر عمر کوتاهی دارند و روزانه 50 الی 100 عدد از تار‎های مو، دچار ریزش می‌شوند. در بدن سالم در ازای ریزش تار‎های قبلی، تار‎های جدید جایگزین آن‎ها می‌شوند. در این صورت این ریزش مو برگشت‌پذیر است. برخی از انواع ریزش مو، مانند ریزش مو پس از زایمان نیز از دسته‎ ریزش‌‎های برگشت‌پذیر هستند. پس از گذر از آن دوران حساس و بازگشت بدن به حالت طبیعی خود، تار‎های مو از فاز استراحت خارج شده و وارد فاز رشد می‌شوند و حجم از‎دست‌رفته‎ موها جبران می‌شود. در صورتی که به ازای هر تار موی ریخته، تار موی جدیدی جایگزین نشود، موهای سر اصطلاحا دچار ریزش برگشت‌ناپذیر شده و باید برای توقف و درمان آن به فکر راه چاره بود.

 

تاثیر مهم افزایش سن بر روند ریزش مو

همه افراد در سنین کودکی و نوجوانی مشکل و دغدغه‌ای از بابت ریزش و تضعیف و سلامت مو ندارند. سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین تارهای مو در این سنین روی سر وجود دارد. اما به محض گذر از این دوران و وارد شدن به سنین جوانی، میانسالی و پیری، ریزش مو و سایر مشکلات مربوط به آن آغاز می‌شود. مهم ترین علت این امر برگشت‌ناپذیر بودن ریزش تارهای مو است. یعنی تارهای مو در این دوران بیشتر در فاز استراحت بوده و به همین دلیل تارهای جدید، جایگزین تارهای قبلی نشده و این کمبود را جبران نمی‌کنند. این اتفاق تحت‌تاثیر عوامل مختلفی است که درصد بسیاری از افراد از آن آگاه نبوده و تنها با خرید و استفاده از محصولات مراقبتی و تقویتی و صرف زمان و هزینه بسیار سعی در مهار آن دارند.

غافل از اینکه در بعضی موارد می‌توان به راحتی با مراجعه به متخصص و شناخت عوامل مؤثر، در راه کنترل و درمان این مشکل قدم برداشت. البته توجه به این نکته ضروری است که درصدی از این ریزش در سنین بالاتر و به خصوص در آقایان طبیعی است. اما اگر شما نیز در دسته افرادی هستید که هنوز پا به سنین پیری نگذاشته‌اید اما با ریزش مو درگیر هستید، بدانید که می‌توانید به راحتی با آن مبارزه کرد و جلوی آن را گرفت.

تاثیر_افزایش_سن_بر_روند_ریزش_مو

 

تاثیر عوامل دیگر بر ریزش مو

علاوه بر افزایش سن، وراثت و جنسیت که سه عامل مهم و تاثیرگذار و غیر‎قابل کنترل در بحث ریزش مو هستند، عوامل مهم دیگری نیز در بروز یا تشدید این مشکل تاثیر‎گذارند. سه عامل ذکر‎شده جزو عوامل اجتناب‌ناپذیر بوده و نمی‌توان به‌طور کامل با آن‎ها مقابله کرد. اما می‌توان با شناخت و کنترل سایر عوامل مؤثر از تشدید آن جلوگیری نمود. بیماری، استفاده از داروهای شیمیایی، تغییرات هورمونی بدن، سبک زندگی ناسالم و مصرف محصولات مراقبتی و تقویتی نامناسب از عوامل مهم دیگری است که در بروز مشکل ریزش مو مؤثر هستند.

برخی از این عوامل مانند تغذیه و سبک زندگی نا‎مناسب به‌راحتی قابل اصلاح و کنترل است. با مصرف غذاهای سالم و سرشار از ویتامین و مواد مغذی و اجتناب از مصرف فست فود و غذاهای ناسالم می‌توان از میزان آسیب آن‎ها کاست. همچنین با کاهش مصرف دخانیات، اصلاح دفعات و نحوه شست‌و‎شوی مو‎ها و انتخاب محصول متناسب با نوع مو سلامت مو را بهبود بخشید. اما مقابله با برخی از این عوامل مانند بیماری دشوارتر است و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد.

 

تاثیر مشکلات روانی و عصبی بر ریزش مو

شاید کمتر کسی از این مسئله آگاه باشد اما استرس، تنش‌های روانی، فشار‎های عصبی و افسردگی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر سلامت و یا تضعیف موها هستند. شاید شما نیز جز افرادی باشید که از تاثیر مخرب این عوامل آگاه نیستید، اما جالب است بدانید که این عوامل نه تنها روی موهای سر، بلکه روی تمامی ارگان‌های بدن مؤثر است و موجب عدم تعادل در آن‌ها می‌شوند.

امروزه به دلیل مشکلات و مشغله‌های فراوانی که در زندگی هر فرد وجود دارد، میزان استرس، فشار‎های عصبی و روانی تا حد زیادی افزایش پیدا کرده‌است. اما از آن‎جایی که بدن انسان در مقابل هر عامل مخربی عکس العمل خاصی دارد، برای مقابله با این فشار روانی، شروع به ترشح هورمون‌های مختلف می‌کند که همین موضوع سبب به‌هم‌ریختن تعادل هورمونی و در نتیجه ریزش موها می‌شود. در حقیقت استرس موجب می‌شود تا تارهای ‎مو از فاز رشد خارج و وارد فاز استراحت شوند. در نتیجه مو‎ جدیدی جایگزین نشده و به‌همین علت روز به روز از حجم آن‎ها کاسته می‌شود.

جالب است بدانید که یکی از عوامل تاثیر‎گذار در ریزش موی سکه‌ای که یکی از آزاردهنده‌ترین انواع ریزش موست، استرس شدید است. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دلیل استرس و تنش‌های عصبی دچار ریزش مو شده‌اید، نگران نباشید. مشکل شما قابل حل است. جدا از بحث مراجعه به پزشک و مشاور و کمک گرفتن از آن‎ها، برای کنترل این فشار می‌توان با روش‌های ساده، هم‎چون تمرینات تنفسی، ریلکس کردن عضلات و ورزش و تحرک، به مقابله با این مشکل پرداخت و آن را رفع کرد.

 

رابطه مستقیم ورزش و سلامت مو

تقریبا همه‎ ما از تاثیر ورزش بر سلامت ارگان‌های بدن آگاه هستیم. اما شاید کمتر کسی از تاثیر ورزش بر سلامت، زیبایی و تقویت پوست و مو آگاه باشد. در حقیقت ورزش کردن موجب کاهش میزان استرس و فشار شده و از همین طریق به تقویت رشد موها کمک می‌کند. ورزش و تحرک موجب ترشح هورمون اندروفین می‌شود که به عنوان هورمون شادی شناخته می‌شود و از این طریق به مبارزه با استرس می‌رود. از طرفی دیگر انجام ورزش سبب باز شدن منافذ پوست سر، افزایش میزان جریان خون و افزایش میزان اکسیژن در مویرگ ها می‌شود. با این افزایش مواد مغذی و مناسب برای رشد و تقویت موها با اکسیژن همراه شده و به تارهای مو می‌رسند.در نتیجه از تضعیف و ریزش آن‎ها جلوگیری می‌شود.

مؤثرترین ورزش برای رشد و تقویت موها، ورزش‌های هوازی از جمله زومبا، پیاده‌روی تند و دوچرخه‌سواری است. انجام ورزش‌های هوازی سبب افزایش دمای بدن و میزان خون‌رسانی به کل بدن می‌شود. در نتیجه میزان اکسیژن و مواد مغذی رسیده به فولیکول‌های مو بیشتر شده و تاثیر زیادی روی روند ریزش مو می‌گذارد. شاید جالب باشد بدانید که تاثیر یوگا بر رشد مو نیز به اندازه ورزش‌های هوازی است. یوگا یکی از بهترین ورزش‌ها برای کسانی است که به دنبال آرامش روح و سلامت جسم خود هستند.

ورزش_و_سلامت_مو

 

تاثیر یوگا بر رشد مو

برخلاف باور بسیاری از افراد، یوگا نه تنها سبب تقویت سلول‌ها و عضلات بدن می‌شود، بلکه در نقش یک مشاور ظاهر شده و فشارهای روحی و استرس را تسکین می‌دهد. در حقیقت این ورزش با کار کردن روی ذهن، روان، احساسات و عواطف، موجب می‌شود تا میزان فشارهای روانی کم شده و میزان هورمون‌های ترشح شده توسط غده تیروئید کاهش یابد. همین موضوع سبب تقویت فولیکول‌های مو و کنترل ریزش آن می‌شود. از طرفی بسیاری از حرکات این ورزش هم‎چون پرانایانا و آسانا سبب درگیرشدن سر به سمت زمین، وارونه شدن آن و در نتیجه تجمع خون در سر می‌شود. این امر خون‌رسانی به قسمت سر را بهبود می‌بخشد و میزان اکسیژن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه مواد مغذی بیشتری به فولیکول‌های مو رسیده و آن‎ها را تقویت می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

در آخر باید بدانیم که بسیاری از مشکلاتی که سبب به خطر افتادن سلامت و زیبایی ظاهری و روحی ماست، دارای عوامل قابل حلی هستند که شاید از آن آگاه نباشیم. برای مقابله با آن‎ها، ابتدا به کمک متخصص عوامل موثر را شناخته و بعد به سراغ حل آن‎ها می‌رویم. روح و جسم ما رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با هم دارند و برای داشتن سلامتی کامل باید به هردوی آن‎ها توجه کرد. همانطور که تاثیر یوگا بر رشد مو را توضیح دادیم، یکی از روش‌های مؤثر بر سلامت جسم و روان هر فرد ورزش است. با داشتن برنامه ورزشی مستمر و اصلاح روش‌های غلط سبک زندگی، می‌توانیم در حفظ سلامت و زیبایی خود بکوشیم.

شما چه ورزشی را برای بهبود سلامت مو پیشنهاد می‌کنید؟