شما از موهایتان چه انتظاری دارید؟ فرقی نمی‌کند که موهایی سالم و زیبا می‌خواهید یا دوست دارید موهایتان حجیم و درخشان باشد. در هرصورت برای همه اینها باید ریشه و ساقه موهایتان سالم باشد. اگر ریشه موهایتان ضعیف شود، موهایتان به راحتی شکسته می‌شوند و می‌ریزند. تشخیص ضعیف شدن مو و جلوگیری از آن سوال بسیاری از کسانی است که دوست دارند سلامت موهایشان حفظ شود. در این مقاله توضیح می‌دهیم که برای تقویت ریشه مو چه باید کرد.

 

علایم ضعیف شدن مو

اگر موهایتان زیاد می‌شکند، موخوره دارد، گره می‌خورد، وز، نازک، کدر یا زبر می‌شود، احتمالا موهایتان ضعیف شده است. دلیل ضعیف شدن مو ممکن است به خاطر ژنتیک، تغییرات هورمونی (مثل بارداری یا یائسگی)، مصرف دارو، بیماری، استرس یا تغذیه بد باشد. علاوه بر این عوامل محیطی مانند تابش آفتاب، آلودگی یا حرارت می‌تواند مو را ضعیف کند.

همه ما روزانه و به شکل طبیعی ریزش حدود صد تار مو را تجربه می‌کنیم و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود. چرا که به جای مویی که ریخته، مجددا موی جدید رشد می‌کند. اما ریزش تار موی ضعیف متفاوت است و جایگزینی ندارد. مو خوره نیز ممکن است تا ساقه مو ادامه پیدا کند و باعث شکسته شدن مو شود.

 

چگونه ریشه مو را تقویت کنیم؟

حفاظت و تقویت از ریشه مو شاید برای خیلی از افراد چالشی بزرگ به نظر برسد. مخصوصا از آن‌جایی که ژنتیک هر فرد نیز نقش مهمی در سلامت مو دارد. اما هم‌چنان می‌شود راه‌های راحت و مناسبی برای تقویت ریشه مو پیدا کرد. در این بخش چند نکته را برای تقویت موهایتان گوشزد می‌کنیم:

 

استفاده کمتر از حرارت

تا جای ممکن از وسایلی مانند سشوار، اتوی مو، فر مو کمتر استفاده کنید. مخصوصا اگر موهایتان خشک و مستعد شکستن است. وسایلی که با حرارت دادن روی مو کار می‌کنند باعث می‌شوند موهایتان آسیب ببیند یا وز شود. برای سشوار کردن توصیه می‌شود سشوار را در فاصله‌ای پانزده سانتی‌متری نگه دارید و مدام محل آن را تغییر دهید تا باد گرم برای مدتی طولانی به یک نقطه نخورد. بیشتر از یکی دوبار در هفته نیز سشوار نکشید. اگر حتما باید از وسایل حرارتی استفاده کنید، درجه آن را تا جای ممکن کم کنید و روی موها از محصولات محافظ مو مثل ماسک یا سرم استفاده کنید. علاوه بر حرارت، مدل مویی که منجر به کشیده شدن شدید موها شود، باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌شود.

مصرف_بیشتر_ویتامین

مصرف بیشتر ویتامین

مثل تمام بخش‌های بدن موهای شما نیز احتیاج به ویتامین دارند تا سالم و درخشان باشند. در اینجا ویتامین‌های ضروری برای مو را نام می‌بریم:

ویتامین A: مواد غذایی مانند هویج، اسفناج، تخم‌مرغ، ماست، شیر و کدو سرشار از ویتامین آ است.

ویتامین B: آجیل، لبنیات، تخم مرغ، آووکادو، سالمون و جگر منبع ویتامین B هستند.

ویتامین C: توت‌فرنگی، فلفل دلمه و توت فرنگی منبع غنی ویتامین سی هستند.

ویتامین D: زرده تخم‌مرغ، شیر، ماهی جزو منابع ویتامین دی به شمار می‌آیند.

ویتامین E: برای ویتامین ای مصرف اسفناج، تخم آفتابگردان، بادام و آووکادو توصیه می‌شود.

آهن: برای جذب آهن می‌توانید گوشت قرمز، عدس، اسفناج و تخم‌مرغ استفاده کنید.

روی: مواد غذایی مانند عدس، تخم کدو و گوشت منبع اصلی روی به حساب می‌آیند.

علاوه بر این، با مشورت دکتر می‌توانید از داروهای مکمل حاوی انواع ویتامین استفاده کنید. مصرف بعضی از ویتامین‌ها مثل ویتامین B به شکل طولانی ممکن است عوارض بدی روی سلامت شما داشته باشد.

 

استفاده کمتر از شامپو و بیشتر از نرم‌کننده

تمیز نگه‌داشتن مو برای همه ما مهم است. اما شامپوها برای تمیز کردن مو چربی طبیعی آن را کاهش می‌دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود به جای شامپو زدن روزانه، دو یا سه مرتبه در هفته شامپو بزنید. شستن مداوم موها با شامپو ممکن است موهایتان را خشک و ضعیف کند. حجم مصرف شامپو را هم باید کاهش دهید. به اندازه یک سکه شامپو کافی است تا پوست سرتان را تمیز کند. از طرفی دیگر مصرف نرم‌کننده را فراموش نکنید. حتما به ساقه موهایتان نرم‌کننده بزنید و اجازه دهید دو دقیقه روی موها باقی بماند. نرم‌کننده موهای شما را نرم کرده و از گره خوردن و آسیب دیدن جلوگیری می‌کند.

استفاده_کمتر_از_شامپو

ماساژ پوست سر

گردش خون زیر پوست سر می‌تواند به بهبود سلامت موهای شما کمک کند. کافی است که با نوک انگشتان دست، پوست سر را به شکل دایره‌ای و برای چند دقیقه با فشار ماساژ دهید. اگر موهایتان خشک است، در حمام و قبل از شامپو این ماساژ را برای تقویت مو از ریشه انجام دهید. اگر این ماساژ را برای چهار دقیقه انجام دهید، بعد از مدتی تاثیر آن روی ضخامت و قدرت مو مشخص می‌شود.

 

مصرف پروتئین

در کنار ویتامین، مصرف پروتئین نیز نقشی اساسی در سلامت موهای شما دارد. پژوهش‌ها ثابت کرده که کمبود پروتئین می‌تواند منجر به نازک شدن و ریزش مو شود. چرا که فولیکل مو عمدتا از پروتئین تشکیل شده و مصرف پروتئین برای تقویت پیاز مو ضروری است. مواد غذایی مانند  تخم‌مرغ، ماهی‌هایی مثل سالمون، آجیل، گوشت، اسفناج، لوبیا و عدس منابع اصلی پروتئین بدن هستند.

 

ماسک مو و کراتین

کراتین نوعی پروتئین است که برای موی سالم ضروری است و کراتین کردن مو در واقع قراردادن موادی حاوی کراتین روی تارهای موست. کراتین کردن موهای شما را نرم و لطیف می‌کند، وز را می‌گیرد و ظاهری درخشان به موها می‌بخشد. در کنار کراتین، ماسک مو نیز راه حلی موثر برای جلوگیری از ضعیف شدن موهای شماست. در مقاله ماسک مو چیست؟ ما درباره انواع ماسک مو، محتویات ماسک مو، چگونگی استفاده از ماسک مو و چند دستور ماسک موی خانگی صحبت کردیم. در اینجا یک ماسک مو با تخم‌مرغ را توضیح می‌دهیم:

ماسک_مو_و_کراتین

سه زرده تخم‌مرغ را با سه چهار قاشق غذاخوری روغن نارگیلِ کمی گرم مخلوط کنید. خوب که با هم مخلوط شد، آن را به پوست سر و ریشه موهایتان بزنید. اجازه دهید ماسک بین ده تا پانزده دقیقه روی سر باقی بماند. سپس با آب سرد آن را بشویید. طبق مطالعاتی که روی تخم‌مرغ انجام گرفته، این ماده غذایی حاوی ویتامین‌های آ، دی و ب است و به رشد موها کمک شایانی می‌کند.

ماده مغذی دیگر برای مو و پوست سر آلوئه وراست. آلوئه ورا سرشار از ویتامین‌های آ، ای، سی و فولیک اسید است و به سلامت سلول‌های موی شما کمک می‌کند. شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را مستقیما به کف سر بزنید یا محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی آلوئه ورا هستند.

 

شستن موها با آب سرد

همانطور که بالاتر گفتیم، حرارت دشمن سلامت موهای شماست. همانطور که استفاده از ابزار حرارتی برای موها مضر است، شستن مو با آب داغ نیز توصیه نمی‌شود و ممکن است به ریشه و ساقه‌های مو آسیب وارد کند. از طرفی دیگر بخار آب داغ موهای شما را خشک و وز و شکننده می‌کند. توصیه می‌شود برای حفظ موهایتان، با آب ولرم دوش بگیرید، سپس به پوست و موی سرتان آب سرد بزنید تا موهایی زیبا و درخشان داشته باشید.

 

از حوله استفاده نکنید!

شاید شنیدنش برایتان عجیب باشد ولی خشک کردن موها با حوله می‌تواند به موهایتان آسیب بزند. به جای حوله‌های حمام می‌توانید از حوله میکروفیبر استفاده کنید. راه حل آسان‌تر و ارزان‌تر نیز تی‌شرت پنبه‌ای است! پارچه نرم تی‌شرت هنگام خشک کردن موها کمتر اصطکاک ایجاد می‌کند و موهایتان کمتر وز می‌شود و آسیب می‌بیند. برای استفاده از تی‌شرت بعد از حمام پیشنهاد می‌کنیم این مراحل را انجام دهید: بعد از شستشو و آب‌کشی آرام با تی‌شرت موهایتان را خشک کنید. سپس به جلو خم شوید و تی‌شرت را دور سرتان ببندید. اجازه دهید پنج تا ده دقیقه موهایتان در تی‌شرت باقی بماند. سپس آن را باز کنید و دوباره موهایتان را خشک کنید.

از_حوله_استفاده_نکنید

جلوگیری از وز مو

اگر موهایتان وز شده بهترین راه حل موتاه کردن آن است تا صدمه بیشتری نخورد و موخوره‌ها با ساقه مو نرسند. استفاده از شامپو کراتیه و نرم‌کننده نیز می‌تواند به بازسازی پروتئین موهای آسیب‌دیده کمک کند. اما انتظار تأثیر یک شبه نداشته باشید! باید مداوم استفاده کنید تا تأثیرش کم کم مشخص شود. بعد از شامپو انواع مختلفی از سرم مو وجود دارد تا وز مو را بگیرد. اگر از سرم‌های حاوی روغن استفاده می‌کنید، حتما توجه کنید که سرم به پوست سرتان نرسد. چرا که ممکن است پوست سرتان را چرب کند.

 

کلام آخر

در این مقاله درباره تقویت ریشه مو صحبت کردیم. اگر علائم ضعیف شدن تارهای مو را در خودتان می‌بینید، حتما باید به روتین روزانه خود نگاهی بیاندازید. شاید عادت کوچکی مثل خشک‌کردن موها با تی‌شرت بتواند از ضعیف شدن موهایتان جلوگیری کند. رژیم غذایی، مدل مو و عاداتی که در حمام و بعد از حمام دارید می‌تواند نقش مؤثری در بهبود سلامت موهایتان داشته باشد. به طور کلی توصیه می‌شود که به موهایتان حرارت ندهید، در تغذیه خود مواد مغذی برای پوست و مو را در نظر بگیرید و از ماسک مو و نرم‌کننده استفاده کنید.

شما چه راهی برای تقویت مو پیشنهاد می‌کنید؟