ماسک‌های صورت بخشی جدایی‌ناپذیر از هر روتین پوستی هستند. چرا که علاوه بر تغذیه و آبرسانی به پوست، مشکلات پوستی همچون جوش، چروک، لک و چربی پوست را کمتر می‌کنند. اما از آنجایی که استفاده مداوم از ماسک‌های موجود در بازار ممکن است هزینه زیادی داشته باشد، دستور‌های ساده‌ای برای درست کردن ماسک خانگی را برای شما درنظر گرفته‌ایم که به راحتی و با موادی که در منزل دارید می‌توانید ماسک صورت طبیعی داشته باشید. در ادامه با طرز تهیه ماسک خانگی با ما همراه باشید.

 

ماسک صورت چه فایده‌ای دارد؟

ماسک صورت پوستتان را تازه می‌کند و به آن رطوبت می‌رساند. البته در صورتی که بین ده تا سی دقیقه روی پوستتان باقی بماند. مواد مغذی و ویتامین‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند و منافذ آن را پاکسازی می‌کنند و پوست مرده را برمی‌دارند. به بیان دیگر ماسک صورت پوست را تمیز، نرم و براق می‌کند. ما در مقاله ماسک صورت چیست و چه کاربردی دارد به شکل مفصل درباره این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم. اما به شکل خلاصه ماسک‌های موجود در بازار اغلب لایه‌بردار (Peel-Off) یا به شکل ورقه‌ای هستند. ماسک لایه‌بردار بافت ژلی دارد که پس از پخش آن روی صورت خشک می‌شود و می‌توان آن را به شکل لایه‌ای از روی صورت جدا کرد. ماسک ورقه‌ای، همانطور که از نامش پیداست، ورقه‌ای است که باید روی صورت قرار دهید تا مواد مغذی به پوستتان برسد. ماسک‌های خانگی که به راحتی با مواد در دسترس در منزل تهیه می‌شوند، جایگزین خوبی برای محصولاتی است که در بازار عرضه شده‌اند.

 

بایدها و نبایدها در استفاده از ماسک صورت

در این بخش چند توصیه برای تاثیر بهتر ماسک روی پوستتان پیشنهاد می‌کنیم:

بایدها

  • اجازه دهید ماسک بین ده تا سی دقیقه روی صورتتان باقی بماند تا مواد مغذی به عمق پوستتان نفوذ کنند. بد نیست قبل یا بعد از حمام از ماسک صورت استفاده کنید.
  • صورتتان را با شوینده‌ای ملایم بشویید. این کار تاثیر ماسک را بیشتر می‌کند.
  • بعد از شستن ماسک صورت به پوستتان مرطوب‌کننده بزنید.
  • اگر می‌خواهید از ماسک‌های موجود در بازار استفاده کنید، دقت کنید که ماسک مناسب پوستتان باشد. برای پوست‌های چرب یا مستعد جوش حتما ماسک بدون روغن استفاده کنید تا منافذ پوستتان را پر نکند.
  • قبل از برداشتن ماسک آب سرد به صورتتان بزنید تا منافذ پوستتان بسته شود.

نبایدها

  • اگر با ماسک صورت تجربه هرگونه حساسیت پوستی ( قرمزی، خارش،…) داشتید، دیگر از آن استفاده نکنید.
  • هر شب از ماسک استفاده نکنید. نهایتا هفته‌ای یک یا دوبار کافی است.
  • ماسک را برای مدت بسیار طولانی روی پوستتان نگه ندارید. زیرا ممکن است پوستتان را اذیت کند.
  • برای پاک کردن ماسک از اسکراب استفاده نکنید. این کار به پوستتان آسیب می‌رساند.

 

باید ها_و_نباید_ها_در استفاده_از_ماسک_صورت

چگونه از ماسک صورت استفاده کنیم؟

انواع ماسک‌های صورت کاربردهای متنوعی دارند. برخی از آنها چربی اضافه را از پوست‌های چرب و مختلط جذب می‌کنند. برخی دیگر به پوست خشک آبرسانی می‌کنند و رطوبت از دست رفته را به آن برمی‌گردانند. بعضی از ماسک‌های صورت لایه‌برداری می‌کنند و بعضی دیگر پوست را روشن و یکدست می‌کنند. در هر صورت چند مرحله کلیدی برای استفاده از ماسک وجود دارد:

مرحله اول: صورتتان را با پاک‌کننده‌ای معمول بشویید.

مرحله دوم: ماسک را به شکل لایه‌ای نازک روی تمام صورتتان پخش کنید. البته حواستان باشد که به چشم‌ها و لب‌هایتان نرسد. لایه را می‌توانید تا گردن هم ادامه دهید. برای برخی از ماسک‌های لایه‌بردار در بازار لازم است که ماسک را روی صورت ماساژ دهید. در این صورت دستورالعمل آن را قبل از استفاده از ماسک بخوانید.

مرحله سوم: طبق دستورالعمل، ده تا سی دقیقه اجازه دهید تا ماسک روی صورت باقی بماند. به طورکلی ماسک صورت روی پوست‌های چرب کمتر و روی پوست‌های خشک بیشتر باقی می‌ماند. برای بعضی از ماسک‌های خاص نیز لازم است شب تا صبح روی پوست باقی بمانند.

مرحله چهارم: با آب و حوله‌ای نرم ماسک را پاک کنید.

مرحله پنجم: حالا می‌توانید روتین پوستی خود (تونر، مرطوب‌کننده، یا ضدآفتاب) را داشته باشید.

تعداد دفعات استفاده از ماسک بستگی به نوع پوست شما دارد. از ماسک‌های ضدچروک یا آبرسان می‌توان چندبار در هفته استفاده کرد. اما مثلا ماسک پوست چرب را باید کمتر از این استفاده کرد. اگر پوست حساسی دارد، استفاده از ماسک صورت بیش از یک بار در هفته توصیه نمی‌شود.

 

ماسک صورت خانگی برای پوست خشک

برای پوست خشک بهترین ماسک صورت خانگی ماسکی است که خاصیت آبرسانی داشته باشد تا خشکی و خارش پوست را کمتر کند و رطوبت را به آن برگرداند.

طرز تهیه ماسک خانگی الوئه ورا: برای تهیه این ماسک یک خیار را با دو قاشق غذاخوری ژل الوئه ورا ترکیب ‌کنید و آن را به آرامی روی صورت ماساژ می‌دهید. پس از سی دقیقه می‌توانید ماسک را با آب بشویید.

ماسک صورت خانگی با عسل: برای تهیه ماسکی ساده و آبرسان کافی است یک قاشق غذاخوری ژل الوئه ورا را با یک قاشق غذاخوری عسل هم بزنید و اجازه دهید تا بیست تا سی دقیقه روی پوستتان باقی بماند. اگر آووکادو در دسترس دارید، نصف آووکادو را پوره کنید و با یک قاشق عسل ترکیب کنید. آووکادو سرشار از اسیدهای چرب است و پوستتان را نرم و مرطوب می‌کند. کافی است اجازه دهید حداقل ده دقیقه این ترکیب روی صورتتان باشد.

 

طرز_تهیه_ماسک_خانگی_برای_روشن_شدن_پوست

ماسک صورت خانگی برای پوست چرب

چربی طبیعی پوست می‌تواند منافذ پوست را بپوشاند و آن را مستعد جوش کند. طرز تهیه ماسک صورت خانگی ساده برای پوست چرب را در این بخش توضیح می‌دهیم:

ماسک صورت خانگی با موز و لیمو: موز می‌تواند چربی اضافه پوست را به خود جذب کند و لیمو منافذ پوست را پاکسازی می‌کند. برای این ماسک صورت خانگی یک عدد موز را در یک ظرف پوره کنید و با ده قطره از آب لیمو و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون بکر مخلوط کنید. سپس آن را روی صورتتان قرار دهید و پس از گذشت پانزده دقیقه با آب گرم بشویید.

ماسک صورت خانگی با تخم مرغ و الوئه ورا: شاید برایتان خوشایند نباشد که سفیده تخم‌مرغ را روی صورتتان بمالید، اما سفیده تخم مرغ یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که از پر شدن منافذ پوستتان جلوگیری می‌کند. کافی است پوستتان به تخم مرغ حساس نباشد. ژل آلوئه ورا هم که به آبرسانی و نرم‌کنندگی شهرت دارد. برای استفاده از این ماسک باید یک سفیده تخم مرغ با دو قاشق غذاخوری الوئه ورای تازه مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید. پس از ده دقیقه آن را با آب بشویید.

 

طرز تهیه ماسک خانگی برای جوش

انواع جوش‌های صورت یکی از مشکلات متداول پوستی است که با تهیه ماسک صورت می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

ماسک تخم مرغ: تخم مرغ حاوی مقدار زیادی از پروتئین است که باکتری‌ها را از بین می‌برد و جوش را کمتر می‌کند. برای تهیه این ماسک باید دو یا سه سفیده تخم مرغ را در یک ظرف بریزید. آن‌ها را مخلوط کنید تا یک‌دست شوند و سپس آن را روی صورت پخش کنید. بعد از ده تا پانزده دقیقه می‌توانید صورتتان را با پارچه‌ای مرطوب پاک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.

ماسک صورت خانگی با ماست: برای جذب چربی اضافی صورت می‌توانید یک قاشق غذاخوری ماست یونانی را با دو قاشق چای‌خوری روغن زیتون ترکیب کنید و صورتتان را با آن ماساژ دهید و فورا با پارچه‌ای نمدار آن را پاک کنید. فقط دقت کنید که ماسک را به چشمتان نزنید.

 

طرز تهیه ماسک خانگی برای روشن شدن پوست

کدو به خاطر داشتن آلفا هیدروکسی اسید (AHA) برای لایه‌برداری از سلول‌های مرده مناسب است. همچنین ویتامین سی موجود در کدو باعث روشن شدن و محافظت بیشتر پوست می‌شود. برای استفاده از این خواص کافی است چهار قاشق غذاخوری پوره کدو را با یک قاشق غذاخوری ماست یونانی مخلوط کنید. سپس آن را ده تا پانزده دقیقه روی صورتتان نگه دارید و بشویید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای یکبار استفاده کنید.

 

کلام پایانی

روتین پوستی منظم می‌تواند فواید زیادی برای پوست شما داشته باشد. اما برای رسیدگی به پوست صورتتان لازم نیست حتما محصولات بهداشتی در بازار را تهیه کنید. کافی است طرز تهیه انواع ماسک صورت خانگی را بدانید تا به راحتی این بخش از روتین‌ پوستی را درمنزل انجام دهید. در این مقاله توضیح دادیم که چطور می‌توانید در منزل ماسک صورت خانگی تهیه کنید و دستور چند ماسک صورت خانگی و ساده را به شما یاد دادیم.

شما از چه نوع ماسک خانگی استفاده می‌کنید؟