احتمالا شما هم با شروع تابستان به سراغ ضدآفتاب‌های قدیمی رفته‌اید و می‌خواهید مطمئن شوید که کرم ضدآفتابتان سالم است یا خیر. شاید فکر کنید که آیا اصلا کرم ضد آفتاب فاسد می‌شود؟ این سوالات بسیار مهم هستند و نشان می‌دهند که شما اهمیت زیادی برای پوستتان قائل هستید. چرا که استفاده از محصولات پوستی که انقضای آن‌ها گذشته می‌تواند صدمه جدی به پوست شما بزند. در این مقاله درباره انواع ضدآفتاب و راه‌های تشخیص خراب شدن کرم ضد آفتاب صحبت می‌کنیم. اگر شما هم همیشه درباره این موضوع کنجکاو بودید، با ما همراه باشید.

 

انواع ضدآفتاب

با شروع تابستان همه بیشتر از قبل به فکراستفاده از ضدآفتاب می‌افتند، چرا که ضدآفتاب از ما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب در تابستان محافظت می‌کند. ما در مقاله ضدآفتاب مناسب تابستان درباره چگونگی انتخاب ضدآفتاب صحبت کردیم. به طور کلی انتخاب ضدآفتاب مناسب بستگی به نوع پوست شما دارد. مثلا برای پوست خشک باید ضدآفتابی آبرسان انتخاب کنید که موادی مثل هیالورونیک اسید یا گلیسیرین داشته باشد. اما برای پوست چرب ضدآفتاب مناسب ضدآفتابی است که منافذ پوست را نبندد و روی پوست سنگینی نکند. برای پوست نرمال می‌توان از هر نوع ضدآفتابی استفاده کرد. اگر پوستتان حساس است، از ضدآفتاب‌های مینرال حاوی تیتانیوم دی اکسید یا زینک اکساید استفاده کنید. این نوع ضدآفتاب کمتر از ضدآفتاب شیمیایی پوستتان را اذیت می‌کند. در کنار آن توصیه می‌شود روی پوست حساس از محصولاتی که معطر هستند استفاده نکنید.

مینرال_یا_شیمیایی

مینرال یا شیمیایی

همان‌طور که می‌دانید ضدآفتاب‌ها معمولا مینرال یا شیمیایی یا ترکیبی از هر دو هستند. اما این دو نوع مدل از ضدآفتاب تفاوت زیادی دارند. برای مثال ضدآفتاب شیمیایی نیاز به زمان بیشتری برای جذب دارد، چرا که مواد شیمیاییِ آن باید جذب پوست شود. از طرف دیگر ضدآفتاب مینرال حاوی مواد فیزیکی است و ممکن است اثری از آن روی پوستتان باقی بماند. شاید بپرسید پس کدام را انتخاب کنم؟ انتخاب بین این دو کاملا بستگی به شما دارد. متخصصان پوست بر این باورند که بهترین ضدآفتاب برای شما آن محصولی است که بتوانید هر روز از آن استفاده کنید. البته این نکته را هم باید یادآوری کنیم که پژوهشگران مشغول پژوهش روی تأثیر انواع ضدآفتاب‌های شیمیایی در خون هستند ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

 

نگهداری از کرم ضدآفتاب

نکته‌ای که شاید بسیاری از ما از آن مطلع نباشیم این است که نحوه نگهداری کرم ضدآفتاب مهم است. چرا که ممکن است، بر اثر نگهداری نامناسب، قبل از اتمام تاریخ انقضا فاسد شود. برای افزایش طول عمر کرم ضدآفتاب توصیه می‌شود که این محصول را در محیط گرم یا در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. به طور کلی توصیه می‌شود کرم ضدآفتاب در جای خشک و خنک نگهداری شود تا تاریخ انقضا تأثیر خود را داشته باشد. البته منظورمان از جای خنک یخچال نیست! سرمای زیاد مثل سرمای یخچال نیز محل مناسبی برای ضدآفتاب نیست و آن را خراب می‌کند. اگر به ساحل می‌روید می‌توانید کرم ضدآفتابتان را لای حوله بپیچید تا آفتاب به طور مستقیم به آن نتابد.

 

تاریخ انقضای ضد آفتاب

در این بخش به سوال اصلی این مقاله می‌پردازیم. آیا ضدآفتاب تاریخ انقضا دارد؟ به طور کلی پاسخ این سوال مثبت است. محققان به طور کلی عمر مفید کرم ضدآفتاب را سه سال ارزیابی کرده‌اند. اما این تاریخ بیشتر برای ضدآفتابی به کار می‌آید که باز نشده باشد. توصیه می‌کنیم که حتما به تاریخ انقضای درج شده روی بسته‌بندی کرم ضدآفتابتان دقت کنید. چرا که سالهاست تولیدکنندگان محصولات پوستی ملزم هستند روی محصولاتشان تاریخ انقضا داشته باشند. اگر محصولی که خریده‌اید تاریخ انقضای مشخصی ندارد، پیشنهاد ما این است که با یک ماژیک تاریخ خرید ضدآفتاب را برای خودتان بنویسید. علاوه بر این می‌توانید برای محصولاتی که تاریخ انقضای آنها در حال پاک شدن است این کار را انجام دهید. در کنار تاریخ انقضا، علامتی به شکل یک ظرف با درِ باز روی بسته‌بندی‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد آن محصول پس از باز شدن تا چه مدتی کیفیت بالای خود را حفظ می‌کند. حتما به این علامت نیز دقت کنید و ترجیحا تا پایان آن تاریخ کرم ضدآفتاب را تمام کنید تا مجبور به دورانداختن آن نشوید. کرم ضدآفتابی که باز شده نهایتا برای یک سال قابل استفاده است و نگهداری آن بیشتر از این مقدار توصیه نمی‌شود.

تاریخ_انقضای_ضد_آفتاب

چرا تاریخ انقضای ضد آفتاب مهم است

همان‌طور که می‌دانیم، ضدآفتاب وظیفه محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب را بر عهده دارد. با گذشتن انقضای ضدآفتاب مواد شیمیایی آن تجزیه می‌شوند و اثرشان از بین می‌رود. این بدان معناست که پوستتان محافظی در برابر آفتاب نخواهد داشت. با استفاده از کرم ضد آفتاب فاسد پوست خود را در معرض چین و چروک، لک و حتی سرطان پوست قرار می‌دهید. چرا که تابش اشعه‌های مضر خورشید یعنی UVA و UVB به پوست در طولانی مدت، شانس ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. خوب است بدانید که اشعه UVA از شیشه پنجره نیز عبور می‌کند و پوست را دچار پیری زودرس می‌کند. اشعه UVB از شیشه نمی‌گذرد اما عامل اصلی سوختن پوست به شمار می‌آید. به همین دلیل است که برای محافظت از پوست در برابر این دو اشعه در تمام طول سال باید ضدآفتاب بزنید. توصیه می‌شود که اگر درباره انقضای ضد آفتابی اطمینان ندارید، از آن استفاده نکنید تا دچار مشکلات پوستی نشوید.

 

تشخیص کرم ضد آفتاب فاسد

اگر به هر دلیل تاریخ انقضایی برای کرم ضدآفتابتان ندارید، بهتر است بدانید کرم ضد آفتاب فاسد علائم ظاهری زیادی دارد که می‌توانید از آن طریق برای کرم ضدآفتابتان تصمیم بگیرید. قبل از توضیح علائم کرم ضد آفتاب فاسد بهتر است به سراغ علائم ضدآفتاب سالم برویم. علائم کرم ضدآفتاب سالم، همان ظاهر آن است که در هر بار استفاده، احساس سبکی و راحتی می‌کنید. ضدآفتاب سالم بافتی یکدست دارد و به راحتی روی پوست پخش می‌شود. به اصطلاح بافت ضدآفتاب دوفاز نیست. ضدآفتاب سالم بافتی مرطوب و نرم دارد و هنگام پخش شدن روی پوست، قرمزی و سوزش ایجاد نمی‌کند. ضدآفتاب سالم به راحتی جذب می‌شود و نیاز به ماساژ دادن زیادی ندارد. کرم ضد آفتاب فاسد دقیقا ظاهری مخالفِ کرم ضدآفتاب سالم دارد. بافت این ضدآفتاب یکدست نیست و اصطلاحا دوفاز شده است. وقتی کرم ضدآفتاب دوفاز می‌شود روغن و آب آن از هم جدا شده و معمولا بوی بدی می‌گیرد. هم‌چنین اگر ضدآفتاب خراب را به پوست بزنید احساس می‌کنید که صورتتان می‌سوزد و قرمز شده است. اگر کرم ضدآفتاب روی صورتتان جذب نمی‌شود و اصطلاحا روی پوست می‌ماسد، احتمالا انقضای ضدآفتاب گذشته است. پس حتما قبل از استفاده از ضدآفتاب به تغییر رنگ، بو و بافت آن بسیار دقت کنید تا دچار عواقب استفاده از ضدآفتاب فاسد نشوید!

نحوه_استفاده_از_کرم_ضدآفتاب

نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب

یکی از دلایل فاسد شدن کرم ضدآفتاب احتمالا نحوه استفاده از آن است. اگر شما فقط در تابستان از ضدآفتاب استفاده می‌کنید و در هر دفعه مقدار کمی ضدآفتاب می‌زنید، طبیعی است که مقدار زیادی ضدآفتاب باقی بماند و فاسد شود. همانطور که پیشتر گفتیم، توصیه متخصصان این است که از ضدآفتاب در تمام طول سال استفاده کنید و مقدار کافی برای پوشاندن تمام سطح پوست درنظر بگیرید. برای استفاده درست از کرم ضدآفتاب باید به چند نکته دقت کنید:

  • در تمام طول سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • پانزده دقیقه قبل از رفتن زیر آفتاب ضدآفتاب بزنید.
  • به اندازه کافی ضدآفتاب بزنید. اندازه کافی ضدآفتاب بستگی به میزان پوست در معرض آفتاب دارد. معمولا برای کل بدن حدود سی میلی‌لیتر استفاده می‌شود.
  • هر دوساعت یک‌بار باید لایه جدیدی از ضدآفتاب روی پوستتان پخش کنید.
  • در کنار ضدآفتاب زدن تا جای ممکن از سایه استفاده کنید و طولانی مدت زیر آفتاب نمانید.

 

کلام آخر

ما در این مقاله راه‌های تشخیص کرم فاسد را توضیح دادیم و گفتیم که چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنیم. در ابتدا توضیح دادیم که چرا توجه به انقضای ضدآفتاب مهم است. سپس به سراغ این نکته رفتیم که چگونه متوجه شویم ضدآفتابمان فاسد شده و نهایتا گفتیم که استفاده از ضدآفتاب فاسد پوست را دچار سوزش و قرمزی می‌کند. علاوه براین، به دلیل از بین رفتن تأثیر مواد شیمیایی در ضدآفتابِ تاریخ گذشته، پوست شما ممکن است در معرض چین و چروک و حتی ابتلا به سرطان پوست قرار بگیرد.

شما چطور از کرم ضدآفتابتان نگهداری می‌کنید تا فاسد نشود؟