در طول سفر موهای ما در شرایط مختلفی مثل گرد و خاک، آفتاب، رطوبت و آب دریا قرار می‌گیرد و ممکن است آسیب ببیند. از طرفی دیگر معمولا روتین‌های مو را کمتر در طول سفر رعایت می‌کنیم. کاری که باعث می‌شود موهایمان در سفر حتی بیشتر آسیب ببیند. به همین خاطر بسیاری از ما به فکر روتین مراقبت از مو در سفر می‌افتیم. روتینی که بتوان آن را در سفر رعایت و از آسیب دیدن موها جلوگیری کرد. اگر این سوال برای شما هم به وجود آمده است، با ما همراه باشید.

مدل موی مناسب

در طول سفر نگه داشتن یک مدل موی شیک سخت است. علاوه بر آن زمان زیادی از شما می‌گیرد. البته که همه دوست داریم در سفر زیبا باشیم و عکس‌های خوبی برای اینستاگرام بگیریم. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از سفر مدل مویی زیبا و آسان را انتخاب کنید. انواع مدل‌های جمع کردن مو به بالا یکی از گزینه‌های جذاب است. فرقی نمی‌کند موهایتان چرب است یا خشک، بلند است یا کوتاه، در هر شکل و حالتی این نوع مدل مو زیباست. علاوه بر آن در هوای گرم و شرجی شما را خنک می‌کند و به راحتی به هم نمی‌ریزد. البته فکر نکنید حالا که موهایتان را بسته‌اید، دیگر لازم نیست آنها را شانه کنید. همیشه و همه جا باید موهایتان را شانه کنید. اگر موهایتان تابدار و فر است، حتما باید هر روز موهایتان را شانه کنید. چرا موهای فر معمولا خشک هستند و راحت به هم گره می‌خوردند. اگر در طول سفر موهایتان را شانه نکنید، تا آخر سفر گره‌های زیادی ایجاد شده و حسابی به دردسر می‌افتید. علاوه بر گره، خود مو نیز آسیب زیادی می‌بیند. برای شانه کردن موهایتان در سفر، پیشنهاد می‌شود شانه‌ای چوبی انتخاب کنید. چرا که شانه پلاستیکی الکتریسته ساکن پیدا می‌کند و برای موها مضر است. اگر نمی‌خواهید موهایتان را بالا ببندید و دوست دارید که مدل مو خاص دیگری برای موهایتان داشته باشید، قبل از اتوی مو یا سشوار حتما از سرم مو استفاده کنید.

لوازم مدل مو

در تمام طول سفر، حتما همراهتان تل، گیره، کلیپس یا کش مو داشته باشید تا موهایتان کمتر در معرض آفتاب و گرد و خاک باشد. کاربرد دیگر این اکسسوری‌ها برای زمان‌هایی است که فرصت مدل دادن به موهایتان ندارید، یا شرایط آب و هوایی نامساعد است. خودتان می‌توانید تصور کنید که یک کلیپس مو یا دستمال سر در این شرایط چقدر می‌تواند تغییر بزرگی در ظاهر شما ایجاد کند.

استفاده_از_شامپوی_خشک

استفاده از شامپوی خشک

در طول سفر ممکن است شما بخش زیادی از روز را بیرون از محل اقامت باشید. یا شرایطی پیش بیاید که فرصت حمام و استفاده از شامپو را نداشته باشید. در این صورت، شامپوی خشک می‌تواند تا فرصت بعدی برای حمام موهای شما را تمیز کند. شامپوی خشک باید در لیست خرید همه کسانی که زیاد سفر می‌کنند قرار داشته باشد. چرا که بدون نیاز به حمام و آبکشی می‌تواند یک روز بد را به یک روز خوب تبدیل کند. علاوه بر تمیزی، شامپوی خشک موهای شما را تغذیه می‌کند. اگر شامپو خشک شما به شکل پودری است کافی است که لایه‌ای نازک از شامپو را روی تمام سر پخش کنید. فقط توجه داشته باشید که اثری از شامپو روی سرتان باقی نماند. قطعا دوست ندارید بقیه تصور کنند سرتان شوره دارد. اگر از اسپری شامپو خشک استفاده می‌کنید، آن را به پوست سر اسپری کنید و اجازه دهید خشک شود. اگر شامپوی خشک همراه ندارید و واقعا احتیاج دارید تا چربی موهایتان گرفته شود، کمی پودر بچه نیز می‌تواند چربی اضافه پوست را جذب کند.

مرطوب کردن موها

شاید شما هم مثل بسیاری از افراد تا به حال به هوای داخل هواپیما توجه نکرده‌اید. حقیقت این است که هوای داخل هواپیما بسیار خشک است و از هرچه که بتواند رطوبت می‌کشد. به همین دلیل هنگام پیاده شدن از هواپیما ممکن است احساس کنید موهایتان خشک و کدر شده است. توصیه می‌شود قبل از هر پرواز موهایتان را مرطوب کنید و در طول پرواز آب بنوشید. اگر در طول روز به مقصد می‌رسید و فورا از فرودگاه باید سفرتان را شروع کنید، کمی روغن آرگان به نوک موهایتان بزنید تا خشکی آنها کمتر شود. اگر بعد از فرود فرصت حمام دارید، بعد از حمام از روغن آرگان استفاده کنید. در طول پروازهای طولانی حتی می‌توانید از ماسک مو استفاده کنید.

 

محافظت در برابر آب

اگر در طول سفر برای شنا به دریا می‌روید یا مرتب از استخر استفاده می‌کنید، مواظب باشید که نمک و کلر جذب موهایتان نشود و آن را خراب نکند. زیرا این دو موهایتان را خشک می‌کنند. نور مستقیم آفتاب نیز در طولانی مدت رنگ موهایتان را خراب می‌کند. یک ترفند ساده و کاربردی برای حفاظت از موها این است که کمی نرم‌کننده بعد از حمام را با یک لیوان آب مخلوط کنید و داخل یک اسپری بریزید. سپس قبل از اینکه وارد آب شوید چند بار آن را به موهایتان اسپری کنید.

راه حل دیگر این است که به موهایتان روغن نارگیل بزنید تا موهایتان وز و شکننده نشود. اگر می‌خواهید تمام روز را در ساحل یا کنار استخر بگذرانید، جای نگرانی نیست! حجم خوبی از روغن نارگیل را از قبل به موهایتان بزنید و آن را در حوله بپیچید. پیشنهاد دیگر این است که از سرم‌های محافظ مو در برابر نور خورشید استفاده کنید. اگر می‌خواهید  بعد از شنا موهایتان را بشویید، لازم نیست حتما شامپو بزنید. می‌توانید فقط به آن نرم‌کننده بزنید تا رطوبت به موهایتان برگردد.

 

مرطوب_کردن_موها

محافظت در برابر خورشید

اگر مقصد سفرتان آفتابی است، استفاده از کلاه یا روسری برای محافظت موهایتان در برابر آفتاب ایده بدی نیست. موهای شما مثل پوستتان در برابر نور خورشید آسیب می‌بیند، اما مثل پوست اثر آن سریعا مشخص نمی‌شود. پس بهتر است قبل از صدمه دیدن موهایتان، از آن در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنید. پیشنهاد ما استفاده از سرم‌های محافظ در برابر نور خورشید است. اگر موهایتان رنگ‌شده باشد، خورشید رنگ موهایتان را نیز خراب می‌کند.

هر روز موهایتان را نشویید!

احتیاجی نیست هر روز موهایتان را بشویید. پوست کف سر روغن‌هایی طبیعی برای حفظ PH مو دارد و شستن روزانه ضرر بیشتری به موهایتان وارد و آن‌ها را خشک می‌کند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود هر دو سه روز یکبار موهایتان را بشویید. نکته دیگر اینکه موهایتان را در روز شروع سفر نشویید. بهتر است روز قبل از حرکت موهایتان را بشویید و اجازه دهید به شکل طبیعی خشک شود. حمام در روز سفر موهایتان را خشک می‌کند. اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، اجازه دهید موهایتان تا حد زیادی خشک شود، سپس با باد سرد آن‌ها را سشوار کنید.

 

هر چیزی به موهایتان نزنید!

حتما دیده‌اید که در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها شامپو و صابون‌هایی رایگان در اتاق وجود دارد، اما تجربه نشان داده که همراه بردن یک محصول خوب بهتر از استفاده از محصولات رایگان یا ارزان است. شامپو و نرم‌کننده‌های هتلی شاید با نوع موی شما سازگار نباشد و صدمه بیشتری به موهایتان بزند. اگر شامپو و نرم‌کننده شخصی خود را به همراه ببرید، زباله کمتری نیز تولید می‌شود.

هر_روز_موهایتان_را_نشویید

تغذیه مناسب

در طول سفر اگر مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف یا از محصولات بهداشتی حاوی این ویتامین استفاده کنید، سلامت موهایتان را حفظ می‌کنید. روغن آووکادو و روغن زیتون دو محصول مناسب برای موهای شماست که سرشار از ویتامین E هستند. تخم آفتاب‌گردان، بادام، بادام زمینی، کره بادام زمینی، کدو و فلفل دلمه‌ای از دیگر مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند. علاوه بر ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 موهای شما را قوی، نرم و براق می‌کنند. آجیل، ماهی و غذاهای دریایی منبع اصلی این اسیدهای چرب هستند.

 

کلام آخر

در این مقاله راجع به روتین مراقبت از مو در سفر صحبت کردیم و گفتیم که شرایط مختلف در سفر نباید مانعی برای رسیدگی به موهایتان باشد. مهم‌ترین نکته برای نگهداری از موها این است که آنها را در برابر آب و نور خورشید محافظت کنید و مرتب بشویید. قطعا تغذیه سالم نیز می‌تواند نقش پررنگی در حفظ سلامت موهای شما داشته باشد.

شما چه روتینی در سفر دارید؟