با آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا همه ما به دنبال راهی هستیم تا از آسیب نور و گرما به موهای خود جلوگیری کنیم. چرا که با بازگشت گرمای هوا، احتمال چرب شدن مو و پوست سر بالا می‌رود. برای مقابله با چرب شدن مو و وز آن شما می‌توانید روتین مناسبی برای تابستان درنظر بگیرید. در این مقاله ما 9 توصیه برای مراقبت از مو در تابستان را به شما آموزش می‌دهیم تا در روتین تابستانی خود در نظر بگیرید.

 

مراقبت در برابر خورشید

موهای ما دقیقا مثل پوستمان نیاز به مراقبت در برابر اشعه‌های مضر خورشید دارند. اشعه UV یا فرابنفشِ خورشید پوست را خشک، تیره و پیر می‌کند. به همین ترتیب اگر موهایتان برای مدت زیادی در برابر آفتاب قرار بگیرد، آسیب می‌بیند و خشک و شکننده می‌شود. به همین دلیل نگهداری از مو در تابستان بسیار اهمیت دارد. ما دو پیشنهاد داریم: استفاده از ضدآفتابِ مو و استفاده از کلاه.

حتما بسیاری از شما از ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده می‌کنید. اما آیا می‌دانستید که مو هم ضدآفتاب دارد؟ ضدآفتاب‌های مختلفی برای مراقبت از مو در هوای گرم به بازار عرضه شده که حالت‌های مختلفی از جمله اسپری و سرم مو دارند. این محصولات نه تنها از موهای شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند، بلکه وز موهای شما را نیز می‌گیرند.

راه دوم برای حفاظت مو در برابر اشعه‌های خورشید استفاده از کلاه است. کلاه در تابستان یکی از بهترین اکسسوری‌های مو به شمار می‌آید و مثل محافظی در برابر آفتاب از پوست سر و موهای شما محافظت می‌کند. هم‌چنین شال‌های نخی برای تابستان توصیه می‌شود. البته فراموش نکنید که پوشیدن طولانی‌مدت کلاه در تابستان پوست سر را داغ و موهایتان را چرب می‌کند. برای همین توصیه می‌شود از کلاه‌هایی استفاده کنید که بافت نرمی دارند. زیر سایه کلاه را از سر بردارید تا مدت زمان کمتری کلاه روی سرتان بماند.

با رعایت این دو نکته می‌توانید از موهایتان در برابر اشعه‌های خورشید محافظت و از آسیب دیدن موهایتان جلوگیری کنید.

کنترل_چربی_پوست_سر

کنترل چربی پوست سر

پوست سر شما به شکل طبیعی روغن ترشح می‌کند تا موها و پوست سرتان مرطوب بماند. با این حال پوست سر بسیاری از افراد بیش از حد چربی تولید می‌کند و موهایشان چرب و چسبناک‌ می‌شود. کسانی که به طور کلی پوست چربی دارند، پوست سرشان نیز چرب است. در طول تابستان احتمالا چربی پوست سر بیشتر این افراد را اذیت می‌کند. برای جلوگیری از چرب شدن پوست سر چند ترفند می‌توان به کار برد: شستشوی به موقع موها، استفاده از شانه تمیز، استفاده از محصولات بدون روغن و شستشوی مو بعد از ورزش.

برای جلوگیری از چرب شدن پوست سر، باید حواستان به شستشوی به موقع موهایتان باشد. حتما هفته‌ای یک یا دوبار موهایتان را بشویید. البته اگر موهایتان چرب است، در طول تابستان باید آن‌ها را بیشتر بشویید. ما توصیه می‌کنیم که موهایتان را با شامپویی با کیفیت و بدون مواد شیمیاییِ مضر و پارابن بشویید تا شستشو آسیبی به آن‌ها وارد نکند.

در کنار شستشوی مرتب، استفاده از شانه تمیز نیز بسیار اهمیت دارد. شانه کثیف موهای شما را چرب و چسبناک می‌کند. علاوه بر این، شانه کثیف محیط مناسبی برای زیست و رشد باکتری‌های مضر است. در کنار همه این‌ها، تمیز نکردن شانه می‌تواند پوست سر را دچار مشکلاتی مثل آکنه کند. پس حتما حواستان به تمیزی شانه باشد و با دقت موهایتان را شانه کنید.

اگر موهایتان چرب است، حتما از محصولات بهداشتی فاقد چربی استفاده کنید تا چربی پوست و موی شما را متعادل کند. اگر هم ورزشکار هستید و مرتب ورزش می‌کنید، موهایتان را یک روز درمیان بشویید. چرا که ورزش طبیعتا چربی موهایتان را بیشتر می‌کند.

 

آبکشی صحیح موها

ما همه روشی برای آبکشی موهایمان داریم، اما آیا روش ما روش درستی است؟ گاهی آبکشی اشتباه مو ممکن است منجر به آسیب دیدن بیشتر مو شود. آبکشی مو نکات ریزی دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود در تابستان موهایتان چرب و کثیف باقی می‌ماند. برای آبکشی صحیح باید سرتان را زیر دوش به عقب بگیرید تا آب کاملا شامپو و نرم‌کننده را بشوید. تا جای ممکن از آب سرد استفاده کنید. با دست روی موهایتان بکشید، اما به موهایتان فشار وارد نکنید. اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی موهایتان آبکشی شده، چند دقیقه دیگر ادامه دهید تا مطمئن شوید چیزی باقی نمانده است.

آبکشی_صحیح_موها

استفاده از مدل موهای تابستانی

پیشنهاد می‌کنیم برای مراقبت از مو در فصل تابستان موهایتان را باز نگذارید. چون ممکن است گره بخورد و دچار ریزش شود. مدل مو می‌تواند نقش بزرگی در مراقبت از مو در تابستان داشته باشد. موهایتان را شل ببندید تا در روزهای گرم تابستانی کمتر کشیده شوند.

 

استفاده از نرم‌کننده

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که استفاده از نرم‌کننده در تابستان موهایتان را چرب و چسبناک می‌کند. اما این تصور حقیقت ندارد. یک نرم‌کننده مغذیِ مناسب رطوبت را به مو بر می‌گرداند، وز مو را کم می‌کند و ساقه مو را قوی می‌کند. فقط حواستان باشد که درست نرم‌کننده بزنید تا موهایتان چسبناک نشود. نکته اول این است که مقدار کمی از نرم‌کننده را به نوک موهایتان بزنید. حجم زیاد نرم‌کننده یا زدن نرم‌کننده به پوست سر و ریشه می‌تواند به موهایتان آسیب بزند. نکته دیگر این است که بعد از نرم‌کننده زدن به سراغ شستن بدن بروید تا نرم‌‌کننده به مدت کافی روی موها باقی بماند. سپس موهایتان را با آب سرد بشویید.

 

استفاده از سرم مو

یکی از محصولات ضروری برای مراقبت مو در تابستان، سرم مو است. سرم مو در واقع سپری در برابر آلودگی و آسیب دیدنِ موهای شماست. هم‌چنین می‌توانید از سرم مو برای حفاظت از مو در هنگام استفاده از وسایلی مانند سشوار و اتوی مو استفاده کنید. اگر موهایتان آسیب دیده و یا کمی نازک شده موهایتان را رو به جلو برگردانید و کامل سرم بزنید. برای موهای ضخیم و فر نیز سرم مو را بعد از خشک کردن مو با حوله و قبل از استفاده از وسایلی مانند سشوار و اتوی مو استفاده کنید. حتما فراموش نکنید که برای صاف کردن موهایتان قبل از استفاده از اتو مو، سرم بزنید.

استفاده_صحیح_از_وسایل_حالت_دهنده

استفاده صحیح از وسایل حالت‌دهنده

وسایل حالت‌دهنده مثل سشوار و اتوی مو به ما کمک می‌کنند تا مدل‌های موی مختلفی را اجرا کنیم و طبیعی است که دلمان بخواهد هر روز از آنها استفاده کنیم، اما حرارت دیدن مو در طولانی مدت به آن صدمه می‌زند. مخصوصا اگر موها کثیف یا چرب باشد. برای استفاده از این وسایل به چند نکته دقت کنید: حتما قبل از استفاده از آنها سرم بزنید. روی موهای کثیف از این نوع وسایل استفاده نکنید. به طول کلی توصیه می‌شود تا جای ممکن اجازه دهید موهایتان به شکل طبیعی خشک شود. اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، حتما حرارت آن را تا جای ممکن کم کنید.

 

مصرف آب زیاد

کمبود آب بدن یکی از مشکلات بزرگ در طول تابستان به شمار می‌آید. هوای گرم و مرطوب کم‌آبی بدن را شدت می‌بخشد و مشکلات جسمی را افزایش می‌دهد. کمبود آب بدن هم‌چنین روی موهایتان تأثیر می‌گذارد و موهای شما شکننده می‌شود و ریزش پیدا می‌کند. علاوه بر این، کمبود آب می‌تواند تار موهای شما را نازک کند و باعث ایجاد موخوره شود. برای همین ضروری است که حتما در مصرف مصرف آب خود را بالا ببرید.

ماسک_های_موی_تابستانی

ماسک‌های موی تابستانی

برای اینکه موهایتان در یک تابستان داغ صدمه نبیند، استفاده از ماسک موهای تابستانی نیز توصیه می‌شود. ماسک مو‌های طبیعی به مو آبرسانی می‌کنند و چربی آن را از بین می‌برند. ما در مقاله ماسک مو چیست بیشتر درباره انواع ماسک مو صحبت می‌کنیم. در این اینجا فقط دستور تهیه چند ماسک مو را با هم مرور می‌کنیم:

ماسک ماست و تخم مرغ: برای این ماسک خانگی کافی است یک چهارم پیمانه با یک تخم مر‌غ مخلوط می‌کنیم و روی پوست سر و موهایتان بزنید. برای یک تا سه ساعت اجازه دهید ماسک روی موهایتان باقی بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک میوه: هندوانه یکی از میوه‌های فوق‌العاده برای موی شماست. مواد مغذی در این میوه به بازسازی موهای شما کمک شایانی می‌کند. برای استفاده از این ماسک کافی است که آب هندوانه به مو و پوست سرتان بزنید و اجازه دهید برای سی دقیقه روی سر باقی بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

 

کلام آخر

در این مقاله 9 توصیه برای مراقبت از مو در تابستان را توضیح دادیم. این نه توصیه به طور خلاصه عبارتند از: مراقبت در برابر خورشید، کنترل چربی پوست سر، آبکشی صحیح موها، استفاده از مدل موهای تابستانی، استفاده از نرم‌کننده، استفاده از سرم مو، استفاده صحیح از وسایل حالت‌دهنده، مصرف مایعات زیاد و استفاده از ماسک موهای تابستانی. اگر شما به این چند توصیه در طول تابستان عمل کنید، در تمام طول تابستان می‌توانید از زیبایی و شادابیِ دوچندان موهایتان لذت ببرید.

شما برای حفاظت از موهایتان در تابستان چه کار می‌کنید؟