ترفندهای مراقبت از موی فر گاهی می‌تواند پر دردسر به نظر برسد. احتمالا فکر می‌کنید که مراقبت از این نوع مو بیشتر به سعی و خطا بستگی دارد و راه‌های مراقبت مدام تغییر می‌کنند. چرا که موی فر می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و هر کدام نیاز خاص خود را دارند. ما در اینجا فهرستی از توصیه‌های مناسب برای انواع موی فر را جمع‌آوری کرده‌ایم تا شما بتوانید با مراقبت از موهایتان از زیبایی آن‌ها لذت بیشتری ببرید.

 

موهایتان را یکبار در هفته بشویید

توصیه می‌شود که موهای فر را حداقل یک‌بار در هفته بشویید تا سلامت مو و پوست سر حفظ شود. چرا که موهای فر، مستعد خشکی هستند و شست‌وشو برای یک‌بار در هفته چربی طبیعی پوست و مو را حفظ می‌کند و مشکلی به وجود نمی‌آورد. مهم‌ترین بخش مراقبت از هر نوع مو، شست‌وشوی درست و مناسب است. با شست‌وشوی مو رطوبت به موهایتان می‌رسد و محصولات حالت‌دهنده مو مؤثرتر عمل می‌کنند. قبل از شامپو زدن حتما از خیس بودن همه موهایتان مطمئن شوید. سپس شامپو را با نوک انگشتان روی پوست سر ماساژ دهید. چربی طبیعی پوست سر برای حفاظت از تارهای مو ترشح می‌شود ولی در موهای فر این چربی ممکن است در نزدیکی ریشه مو حبس شده و منجر به شوره شود. برای همین شستن موهای فر اهمیت زیادی دارد. ناگفته نماند که آب گرم موجب خشکی این نوع مو شده و ترجیحا بهتر است با آب سرد موهای فر را بشویید تا رطوبشان حفظ شود.

 

باز کردن گره مو قبل از شستشو

قبل از شستن موی فر حتما باید گره‌های آن را باز کنید. اگر به موی گره خورده آب بخورد، گره‌ها محکم‌تر می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای باز کردن گره مو از اسپری گره‌بازکن استفاده کنید تا موها راحت‌تر از هم جدا شوند. اگر موهایتان نازک است و فر موهایتان خیلی زیاد نیست، می‌توانید به آرامی با دست بردن بین موهایتان گره‌ها را باز کنید. اما برای موهای ضخیم‌تر یا فرهای بیشتر حتما باید از شانه‌ای دانه درشت برای باز کردن گره‌ها استفاده کنید.

 

انتخاب شامپوی مناسب

محصولات حالت دهنده برای موهای فر ضروری است. اما بسیاری از این محصولات روی مو سنگینی می‌کنند و قابلیت حل شدن در آب را ندارند و به بیان دیگر روی مو انباشته می‌شوند. اگر زیاد از این نوع محصولات استفاده می‌کنید، توصیه ما استفاده از شامپوهای براق‌کننده مو است. اگر احتیاجی به شستشوی عمیق موهایتان ندارید، یک شامپوی مرطوب‌کننده کافی است. برای موهای فر شامپوهایی حاوی این مواد می‌تواند مفید باشد:

  • روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، روغن آووکادو، روغن جوجوبا
  • کراتین
  • شی باتر
  • پنتنول و پرو ویتامین
  • عصاره‌های گیاهی

 

استفاده صحیح از نرم‌کننده

حتما می‌دانید که روش درست استفاده از نرم‌کننده این است که به ساقه تا نوکِ موهایتان نرم‌کننده بزنید و پس از چند دقیقه آن را با آب کافی بشویید. احتمالا شما هم هنگام استفاده از نرم‌کننده فکر می‌کنید که هرچه بیشتر نرم‌کننده روی موهایتان بماند، موهایتان نرم‌تر و خوش‌حالت‌تر می‌شود. اما حقیقت این است که این کار بیشتر به موهایتان آسیب می‌زند. نهایت تأثیر نرم‌کننده روی موهای شما طی 15 دقیقه انجام می‌شود. بعد از آن دیگر فایده‌ای برای موهایتان ندارد. هنگام شستن نرم‌کننده نیز باید آن را با دقت از موهایتان بشویید. اگر لابلای موهایتان نرم‌کننده باقی بماند، مانع از جذبِ دیگر محصولات مراقبتی می‌شود و ممکن است به مو آسیب بزند. البته ناگفته نماند که برای موهای فر لازم نیست حتما نرم‌کننده بعد از شامپو باشد. قبل از شامپو نیز می‌توانید از نرم‌کننده استفاده کنید. موهای ضخیم و فر به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهند و توصیه می‌شود که برای این نوع از مو، قبل از شامپو، نرم‌کننده بزنید تا منافذ پوست بسته شده و چربی طبیعی آن از دست نرود.

انتخاب برس یا شانه مناسب

انتخاب برس یا شانه مناسب

موهای فر معمولا خشک و شکننده هستند و موقع شانه کردن به راحتی می‌شکنند. پیشنهاد می‌شود در حمام موهایتان را شانه کنید تا کمتر دچار شکستگی گردد. هنگام استفاده از نرم کننده نیز می‌توانید با شانه‌ای چوبی و دندانه درشت نرم‌کننده را روی سطح پخش کنید. برای انتخاب شانه توصیه می‌شود که از شانه‌ای با دندانه‌های طبیعی به جای پلاستیکی استفاده کنید. اگر موهایتان فر بسیار ریز دارد و به اصطلاح سیم تلفنی است، توصیه می‌شود به طور کلی از شانه استفاده نکنید و پس از نرم‌کننده با انگشتان دست آن‌ها را شانه کنید.

 

جلوگیری از موخوره

برخی از راه‌های جلوگیری از ایجاد موخوره در موهای فر عبارتند از:

  • استفاده از گره‌بازکن هنگام شانه کردن و نکشیدن موها
  • موهایتان را پشت سر محکم نبندید
  • استفاده از شانه دندانه درشت
  • استفاده کمتر از وسایلی مثل سشوار و اتو مو
  • اصلاح مرتب موها

 

استفاده از محصولات حالت‌دهنده مناسب

برای اینکه بتوانید محصولی حالت‌دهنده برای موهایتان پیدا کنید، باید بدانید که نوع فر موهایتان از چه نوعی است و چه محصولی برای موهای شما مناسب است. مدل موی فر بسته به شکل و ریز و درشت‌بودن فرهای آن است. اگر موهایتان فر ریز و درهمی دارد، باید از محصولاتی مثل کرم یا ژل استفاده کنید که روی موها سنگینی کند و حجم آن کنترل شود. اگر فر موهایتان درشت و تاب‌دار است، توصیه ما استفاده از محصولاتی به شکل فوم یا موس است تا زیاد روی موها سنگینی نکند و آن‌ها را به پایین نکشد. علاوه بر نوع فر، ضخامت تار موهای شما نیز برای پیدا کردن محصول حالت‌دهنده مناسب اهمیت دارد. برای تار موهای نازک تا متوسط باید از فرمولاسیون‌های سبک‌تر استفاده کرد تا موهایتان کمتر چرب شود. موهای ضخیم‌تر شاید نیاز به محصولی سنگین‌تر داشته باشند.

 

دقت به منافذ مو

برای انتخاب محصول مناسب برای موهایتان، خوب است بدانید که میزان منافذ موهایتان در چه حدی است. میزان منافذ می‌تواند کم، متوسط یا زیاد باشد. برای تست منافذ مو چند تار مو را در کاسه‌ای از آب بیاندازید. بعد از چند دقیقه نگاه کنید. اگر تارهای مو به کف کاسه رفته، موهایتان منافذ زیادی دارد. اما اگر روی آب شناور بماند منافذ کمی دارد. برای موهایی که منافذ کمی دارند، استفاده از محصولات سبک مثل فوم یا موس توصیه می‌شود تا میزان زیادی از محصول روی مو باقی نماند و همه آن جذب شود. از طرفی دیگر، برای موهایی که منافذ زیادی دارند، استفاده از محصولات سنگین‌تر مثل کرم یا ژل توصیه می‌شود تا میزان کافی از محصول جذب شود.

 

استفاده از محصولات حالت‌دهنده روی مو خیس

برای موهای فر توصیه می‌شود که محصولات حالت‌دهنده را روی موهای خیس بزنید. چرا که موهای فر در حالت خیس بهتر حالت می‌گیرند و وزی مو کمتر می‌شود. محصول حالت‌دهنده را با انگشتان یا برسِ گره‌بازکن به شکل یکسان پخش کنید و با دست کمی به فرها حالت دهید.

 

استفاده از ماسک مو

شما می‌توانید در منزل ماسک موهای مختلفی را برای موهای فر درست کنید. ما در مقاله ماسک مو چیست به شکل مفصل‌تر درباره انواع ماسک مو توضیح داده‌ایم. اگر فر موهایتان بسیار خشک است، حتما یکی دوبار در هفته از ماسک‌های مرطوب‌کننده و آبرسان استفاده کنید. قبل از خواب نیز می‌توانید از ماسک مو استفاده کنید. ماسک‌هایی حاوی عسل، روغن نارگیل، موز و آووکادو به موهایتان آبرسانی می‌کنند.

محافظت از موهای فر در شب

محافظت از موهای فر در شب

همه مراحلی که در این مقاله گفتیم ممکن است با یک شب خوابیدن خراب شود و حتما باید حواستان به نحوه حفظ مو در شب باشد. اگر دوست دارید که حجم موهای فرتان حفظ شود، بهتر است قبل از خواب آن را به سمت بالا ببندید و به سمت پهلو بخوابید. برای این کار می‌توانید از دستمال سر استفاده کنید. روش دیگر این است که یک روسری دور موهایتان بپیچید و با کش مو آن را ببندید. البته حواستان باشد که خیلی محکم موهایتان را نبندید. قبل از خواب می‌توانید از روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن جوجوبا، روغن آرگان و روغن دانه انگور به موهایتان آغشته کنید و بخوابید.

 

نبایدها در مراقبت از موی فر

مراقبت از موی فر طبیعی به دقت زیادی احتیاج دارد و هر محصولی را نمی‌توان برای آن استفاده کرد. در این بخش تعدادی از کارهایی را که نباید با موی فر انجام داد نام می‌بریم:

  • از محصولاتی حاوی سولفات، الکل، ترکیبات شیمیایی قوی و رایحه استفاده نکنید
  • بیشتر از یک بار در هفته از شامپوی براق‌کننده استفاده نکنید
  • به پشت (طاق باز) نخوابید
  • بیشتر از یکی دوبار در هفته از وسایلی مثل سشوار یا اتوی مو استفاده نکنید
  • موهایتان را در حمام با آب داغ نشویید
  • تمام مدت موهایتان را محکم نبندید
  • از شانه دندانه ریز یا برس ریز استفاده نکنید
  • گره موهایتان را به شکل خشک باز نکنید

 

کلام آخر

در این مقاله ما توصیه‌هایی برای نحوه مراقبت از موی فر ارائه دادیم. به طور کلی بخش بزرگی از این مراقبت به زمان‌های قبل و بعد از حمام برمی‌گردد. در کنار نحوه شستشو، دقت به محصولاتی که قبل و بعد از حمام به موهایتان می‌زنید، اهمیت زیادی دارد. در نهایت نکاتی را باید قبل از خواب رعایت کنید تا زیبایی موهایتان در بهترین حالت خود باقی بماند.

شما چه ترفندی برای مراقبت از موی فر دارید؟