اگر شما هم به دنبال محصولی برای مرطوب کردن لب‌هایتان باشید، حتما به اسم بالم لب برخورده‌اید. بالم لب محصولی ساده و موثر برای با طراوت نگه داشتن لب‌های شماست. نکته جذاب درباره این محصول، این است که به راحتی می‌شود آن را در منزل تهیه کرد. اگر لب‌هایتان پوسته پوسته یا ترک می‌شود، حتما به توجه خاصی نیاز دارند. مزیت بالم خانگی این است که با مواد غذایی مفید در منزل می‌توانید یک بالم لب مناسبِ لب‌هایِ خودتان تهیه کنید. علاوه بر این می‌توانید به خانواده و دوستان نیز بالم لب خانگی هدیه دهید. اگر شما هم در مورد طرز تهیه بالم لب خانگی کنجکاو هستید، با ما همراه باشید تا آن را با هم مرور کنیم.

 

بالم لب عسل و روغن نارگیل

برای این بالم به یک قاشق غذاخوری موم عسل، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، کمی عسل طبیعی و دو عدد کپسول ویتامین E احتیاج دارید.

دستور تهیه: موم عسل را تا نیمه در قابلمه آب می‌کنیم، سپس روغن نارگیل و عسل اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. سپس کپسول‌های ویتامین E را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود. وقتی سرد شد می‌توانیم آن را در ظرفی مناسب (در قسمت نکات لازم برای طرز تهیه بالم لب خانگی به ظرف مناسب اشاره می‌کنیم) اضافه کنیم و از آن استفاده کنیم.

 

بالم شکلات و نعناع فلفلی

مواد لازم برای این بالم عبارتند از: موم عسل سفید، پودر کاکائو، روغن بادام شیرین، چند قطره از روغن اسانس نعناع فلفلی.

دستور تهیه: در ابتدا کمی موم عسل سفید را آب می‌‌کنیم، سپس پودر کاکائو را در موم هم می‌زنیم تا یک دست شود. بعد از آن نوبت به روغن بادام و نعناع فلفلی می‌رسد. همه مواد را با یکدیگر هم می‌زنیم و اجازه می‌دهیم تا خنک شود. در پایان آن را در ظرف می‌ریزیم. حالا هر وقت نیاز به مرطوب کردن لب‌هایمان داشته باشیم، بالم لب ما آماده است!

بالم_شکلات_و_نعناع_فلفلی

بالم لب با روغن اسانس

برای تهیه بالم لب با روغن اسانس (Essential oil) موردعلاقه‌تان نیاز به این مواد دارید: یک چهارم پیمانه کره انبه یا کاکائو، کمی موم عسل، چند قطره از روغن اسانس و یک قاشق چایخوری از پودر چغندر.

دستور تهیه: مثل دستورهای قبلی کار را با آب کردن موم عسل شروع می‌کنیم. سپس کره انبه را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. حالا می‌توانید روغن اسانس موردعلاقه‌تان را اضافه کنید. برای رنگ دادن به بالم لب کمی پودر چغندر به آن اضافه می‌کنیم و انقدر هم می‌زنیم که توده‌ای در آن نماند. بالم لب که سرد شد می‌توانیم آن را به ظرف منتقل کنیم و از تاثیر آن روی لب لذت ببریم.

 

بالم لب روغن گل رز

مواد لازم برای این بالم عبارتند از: یک قاشق غذاخوری موم عسل، نصف قاشق غذاخوری روغن کرچک، سه قاشق غذاخوری روغن گل رز، یک قاشق چایخوری اسانس وانیل و یک قاشق غذاخوری کره کاکائو.

دستور تهیه: موم را آب می‌کنیم و روغن کرچک، کره کاکائو و روغن گل رز را به آن اضافه می‌کنیم. سپس برای معطر شدن به آن اسانس وانیل اضافه می‌کنیم. بعد از سرد شدن، بالم را درون یک ظرف می‌ریزیم و در یخچال قرار می‌دهیم. بالم ما با روغن گل رز و عطر وانیل آماده است!

 

بالم لب روغن شاهدانه و عسل

برای بالم لب روغن شاهدانه و عسل نیاز به این مواد دارید: یک قاشق چایخوری روغن شاهدانه، چهار قاشق چای‌خوری روغن بادام، دو قاشق چای‌خوری عسل، ده گرم کره کاکائو، ده گرم موم عسل و پانزده گرم شی باتر.

دستور تهیه: موم عسل و کره کاکائو و شی باتر را روی شعله آب می‌کنیم و روغن شاهدانه و روغن بادام را به این ترکیب اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا غلظتی یکسان پیدا کند. سپس عسل را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا نیمه غلیظ شود. بعد از سرد شدن می‌توان آن را داخل شیشه بریزیم. حالا وقت آن است که از فواید این بالم لب فوق‌العاده لذت ببریم.

بالم_لب_روغن_شاهدانه_و_عسل

بالم لب روغن نعناع فلفلی

برای این بالم لب ما به روغن نارگیل، موم عسل سفید، روغن بادام شیرین و دو سه قطره از روغن اسانس نعناع فلفلی احتیاج داریم.

دستور تهیه: برای شروع موم را آب می‌کنیم و روغن نارگیل و بادام شیرین را به آن اضافه می‌کنیم. سپس آن را ترجیحا با چوب غذاخوری (Chopstick) هم می‌زنیم و چند قطره روغن اسانس نعناع فلفلی، اضافه می‌کنیم. در نهایت وقتی که بالم ما سرد شد، آن را در ظرف می‌ریزیم و منتظر می‌مانیم تا وقت استفاده از آن برسد.

 

بالم لب شی باتر

مواد لازم برای بالم لب شی باتر از این قرارند: یک قاشق غذاخوری شی باتر، یک قاشق غذاخوری موم عسل، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، کمی عسل و چهار پنج قطره روغن اسانس لیمو.

دستور تهیه: شی باتر، موم و روغن نارگیل را داخل ظرف می‌ریزیم و آن را گرم می‌کنیم تا آب شوند. سپس عسل و روغن اسانس لیمو را به ترکیب اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. بعد از سرد شدن می‌توان این بالم لب را به ظرف مدنظر انتقال داد. حالا هر وقت که دلتان بخواهد بالم لب شی باتر دارید!

 

بالم لب روغن لیمو

برای این بالم لب به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، کمی کره کاکائو، کمی روغن بادام، کمی موم عسل و پنج تا ده قطره روغن اسانس لیمو احتیاج داریم.

دستور تهیه: کره کاکائو، روغن نارگیل، موم و روغن بادام را در ظرف روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم. سپس آن را آنقدر هم می‌زنیم که همه محتویات آب شوند و غلظتی یک دست بگیرد. سپس آن را از روی حرارت بر می‌داریم و چند قطره روغن اسانس لیمو به آن اضافه می‌کنیم. بعد از آنکه همه محتویات را خوب هم زدیم، آن را در ظرف می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم خنک شود و خودش را بگیرد. بالم لب روغن لیموی شما آماده است!

بالم_لب_روغن_لیمو

بالم لب توت فرنگی

برای این بالم به این مواد احتیاج داریم: دو قاشق غذاخوری موم عسل، چهار قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان و حداقل یک توت فرنگی.

دستور تهیه: در ابتدا توت فرنگی را کاملا له می‌کنیم و با موم و روغن آفتابگردان داخل ظرف روی حرارت قرار می‌دهیم. این ترکیب را کمی هم می‌زنیم تا موم آب شود و غلظتی یک‌دست پیدا کند. سپس بعد از سرد شدن آن را در ظرف دیگری می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا خودش را بگیرد. حالا می‌توانید از بالم لب توت فرنگی خود استفاده کنید!

 

بالم لب پرتقال و وانیل

مواد لازم برای این بالم لب عبارتند از: یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق چایخوری موم، دو قاشق غذاخوری شی باتر، شش تا هشت قطره روغن اسانس پرتقال و یک هشتم قاشق چایخوری عصاره وانیل.

دستور تهیه: روغن نارگیل، روغن زیتون، موم عسل و شی باتر را با هم درون ظرف می‌ریزیم و روی شعله ملایم اجازه می‌دهیم تا با هم مخلوط شوند. سپس ظرف را از روی شعله بر می‌داریم و روغن اسانس و عصاره وانیل را اضافه می‌کنیم. دوباره ترکیبات را با هم مخلوط می‌کنیم و کم کم آن را داخل ظرف می‌ریزیم تا سرد شود. حالا دیگر لازم نیست برای خشکی لب‌هایتان نگران باشید!

 

نکات لازم برای طرز تهیه بالم لب خانگی

حالا که با دستور تهیه چندین نوع از بالم لب خانگی آشنا شدیم، چند نکته را در مورد روش نگهداری و آموزش ساخت بالم لب خانگی گوشزد می‌کنیم:

  • ظرفی که از آن برای نگهداری بالم لب خانگی استفاده می‌کنید باید تمیز و خشک باشد تا بالم لب دچار هیچ‌گونه آلودگی نشود.
  • از آنجا که بالم لب خانگی هیچ‌گونه نگهدارنده‌ای ندارد، توصیه می‌شود بالم لب‌های خانگی را در یخچال نگه دارید.
  • در دستورهایی که از موم عسل استفاده شده، بهتر است قبل از آب کردن، موم را خرد کنید تا سریع‌تر آب شود.
  • برای سفت شدن بالم لبی که تازه تهیه کرده‌اید، کافی است آن را در دمای اتاق قرار دهید.
  • هیچ‌گاه بالم لب را در فریزر نگذارید، چرا که فرم و خاصیتش را از دست می‌دهد.
  • موادی مثل روغن نارگیل، موم عسل و کره کاکائو SPF طبیعی دارند و اضافه کردن آنها به بالم لبتان به محافظت از لب‌ها در برابر اشعه خورشید کمک می‌کند.

نکات_لازم_برای_طرز_تهیه_بالم_لب_خانگی

خرید آنلاین بالم لب

در صورتی که تهیه بالم خانگی برایتان سخت است یا در حال حاضر فرصت آن را ندارید، بالم لب‌های متنوعی به بازار عرضه شده که حاوی همین مواد مغذی هستند و می‌توانند به بهبود سلامت لب‌هایتان کمک کنند. ما در مقاله انواع رژ لب راجع به بالم، تینت و برق لب صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم به این مقاله هم سر بزنید.

 

کلام آخر

همه ما پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لب‌ها را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که برای داشتن لب‌های زیبا و باطراوت، نگهداری درست از آنها ضروری است. یکی از راه‌های پرطرفدار استفاده از بالم لب است. ما در این مقاله درباره طرز تهیه بالم لب خانگی صحبت کردیم و دستور تهیه انواع مختلفی از بالم لب را توضیح دادیم. در پایان نیز نکات مهمی را درباره طرز ساخت بالم لب خانگی و نگهداری از آن گوشزد کردیم.

 

شما چه راهی برای تهیه بالم لب خانگی دارید؟