با گرم شدن هوا همه ما به فکر محافظت بیشتر از پوستمان در برابر اشعه‌های خورشید و خرید بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوست می‌افتیم. اما متخصصان پوست تاکید ویژه‌ای روی استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام طول سال دارند. استفاده از ضد آفتاب یکی از عوامل جلوگیری از چروک شدن پوست است و باید جزو روتین روزانه همه افرادی باشد که زمان زیادی در معرض تابش آفتاب هستند. در این مقاله به فواید استفاده از ضد آفتاب، نحوه استفاده از ضد آفتاب و خرید کرم ضدآفتاب مناسب فصل تابستان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

چرا از ضد آفتاب استفاده کنیم

همان‌طور که در مقدمه گفته شد، ضدآفتاب سپری در برابر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید است. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید به پوست ضرر می‌رسانند و باعث سرطان پوست می‌شوند. علاوه بر خطر سرطان پوست، اشعه‌های مضر خورشید پوست را دچار پیری زودرس می‌کنند. جالب است بدانید که حدود هشتاد درصد از پیری پوست به خاطر اشعه‌های فرابنفش است. دقیقا به همین دلیل توصیه می‌شود که کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب باشید و از کلاه و عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنید. توصیه می‌شود اگر می‌توانید حتی در مکان‌های بسته هم ضد آفتاب استفاده کنید. چون بیش از هفتاد درصد از اشعه‌های فرابنفش از شیشه‌های پنجره عبور می‌کنند.

 

اشعه‌های مضر خورشید

نور خورشید دو نوع اشعه مضر دارد: اشعه‌ UVA و اشعه UVB. چنان‌چه پوست به مدت طولانی در تماس با این اشعه‌ها باشد، شانس ابتلا به سرطان پوست بالا می‌رود. علاوه بر آن هر کدام از این اشعه‎ها تاثیرات مضر دیگری هم مختص به خود دارند. اشعه UVA پوست را دچار پیری زودرس می‌کند و موجب چروک و لک روی پوست می‌شود. جالب است بدانید این نوع اشعه از شیشه پنجره عبور می‌کند. اشعه UVB هم عامل اصلی سوختگی پوست است. اما موانعی چون شیشه پنجره توانایی مقابله با این اشعه را دارد.

 

چطور ضد آفتاب خوب مناسب تابستان انتخاب کنیم؟

از آنجا که استفاده از ضد آفتاب برای همه ضروری است. در این قسمت می‌خواهیم درباره ضد آفتاب روزانه مناسب تابستان برای شما توضیح دهیم. به طور کلی سه نکته در انتخاب ضد آفتاب اهمیت دارد:

میزان SPF: اگر شما هم کنجکاو هستید که بهترین میزان SPF ضد آفتاب در تابستان را بدانید، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که از ضد آفتاب‌هایی با SPF سی و بیشتر استفاده کنید. میزان SPF بالاتر می‌تواند محافظت بهتری در برابر اشعه UVB داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که با میزان SPF بالا دیگر کاملا در برابر آفتاب محافظت می‌شوید و هر چقدر که بخواهید می‌توانید در معرض خورشید باشید. ضد آفتاب تنها به شما فرصت می‌دهد تا کمی بیشتر زیر آفتاب باشید.

ضد_آفتاب_ضدآب

ضدآب بودن: اگر تعریق زیادی دارید یا در شرایطی هستید که بدنتان خیس می‌شود، حتما از ضد آفتاب ضدآب استفاده کنید. این نوع ضدآفتاب در این شرایط بین چهل تا هشتاد دقیقه دوام دارد.

نوع پوست: اگر پوستتان خشک است، ضد آفتاب مناسب تابستان برای پوست خشک باید ضد آفتابی باشد که مواد آبرسان مثل هیالورونیک اسید یا گلیسیرین داشته باشد. برای پوست معمولی از هر نوع ضد آفتابی می‌توانید استفاده کنید. ضد آفتاب مناسب تابستان برای پوست چرب، ضد آفتاب‌هایی هستند که روغن ندارند و منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. ضد آفتاب چرب مناسب تابستان محصولی سبک و مات است که رطوبت اضافی را به خود جذب می‌کند تا پوست شما ظاهری چرب و براق پیدا نکند. اگر پوستی حساس دارید، از ضد آفتاب‌های فیزیکی یا مینرال استفاده کنید که زینک اکسید یا تیتانیوم دی اکسید دارند و پوست را از ضدآفتاب‌های شیمیایی کمتر اذیت می‌کنند. برای پوست حساس بهتر است از محصولات معطر هم استفاده نکنید.

 

ترکیبات ضد آفتاب

برای بسیاری از ما مهم است که با ترکیبات شیمیایی و فیزیکی ضد آفتابی که می‌خواهیم به پوستمان بزنیم، آشنا شویم. شاید بد نباشد که چند ترکیب مهم در انواع ضد آفتاب را با هم بررسی کنیم:

اوکسیبنزون: این ماده شیمیایی (Oxybenzone) تأثیر زیادی در برابر اشعه‌های UVB دارد و در انواع ضدآفتاب‌های مختلف استفاده می‌شود. اما از آنجایی که محققان میزان کمی از آن را در خون پیدا کرده‌اند، در برخی از کشورها استفاده از آن محدود شده تا مطالعات بیشتری روی آن انجام شود.

اکتینوکسات: مصرف این ماده شیمیایی (Octinoxate) نیز مانند اوکسیبنزون محدود شده تا بررسی‌های بیشتری روی آن انجام شود. به همین خاطر توصیه می‌شود ترجیحا از ضد آفتاب‌های حاوی این ماده استفاده نکنید.

پارابن‌ها: این مواد نگهدارنده در برخی از محصولات پوستی از جمله ضد آفتاب‌ها وجود دارند و به صورت کلی سوالاتی درباره این مواد وجود دارد. به همین سبب روی بسیاری از بسته‌بندی‌ها ذکر می‌شود که محصول فاقد پارابن است.

زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید: این دو ترکیبات موثر در ضد آفتاب‌های فیزیکی یا مینرال هستند که لایه‌ای محافظ روی پوست تشکیل می‌دهند و برخلاف ترکیبات شیمیایی به ترکیبات طبیعی و ارگانیک شهرت دارند.

ضد_آفتاب_مینرال_یا_شیمیایی

ضد آفتاب مینرال یا شیمیایی؟

ضد آفتاب‌ها به طور کلی به دو نوع مینرال و شیمیایی تقسیم می‌شوند. البته محصولاتی هم به بازار عرضه شده‌اند که حاوی هر دو نوع هستند. در نهایت متخصصان پوست عقیده دارند هر ضد آفتابی که بتوانید هر روز از آن استفاده کنید، ضد آفتاب مناسب برای شماست و نوع آن تفاوتی ندارد. ضد آفتاب‌های شیمیایی نسبت به ضد آفتاب‌های مینرال (زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید) زمان بیشتری برای جذب احتیاج دارند. اما از طرفی دیگر ضد آفتاب‌های مینرال ممکن است آثاری را بر روی پوست باقی بگذارند. ضد آفتاب‌های شیمیایی مثل مرطوب‌کننده جذب می‌شوند و اثری از آنها باقی نمی‌ماند. هنوز نتیجه تحقیقات بر روی جذب ضد آفتاب‌های شیمیایی به طور قطعی مشخص نشده و پژوهشگران هنوز مشغول بررسی تاثیر این مواد شیمیایی در خون هستند.

در مجموع توصیه می‌شود که اگر پوستی حساس یا مستعد جوش دارید از ضد آفتاب‌های مینرال استفاده کنید و اگر ضد آفتابی سبک می‌خواهید که اثری روی پوست نمی‌گذارد، ضد آفتاب‌های شیمیایی برای شما مناسب هستند.

 

چگونه ضد آفتاب بزنیم؟

برای اینکه بهترین نتیجه را از ضد آفتاب بگیریم، باید بدانیم چگونه آن را درست استفاده کنیم. پیشنهاد می‌کنیم به این توصیه‌ها عمل کنید:

  • پانزده دقیقه قبل از اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، ضد آفتاب بزنید.
  • میزان کافی از ضد آفتاب را به تمام سطح پوست برسانید.
  • هر دو ساعت یکبار دوباره ضد آفتاب بزنید.
  • برای نوزادان ترجیحا از ضد آفتاب استفاده نکنید و تا جایی که امکان دارد آن‌ها را در معرض آفتاب قرار ندهید.

چگونه_ضد_آفتاب_بزنیم؟

نکته پایانی

در این مقاله درباره ملاک‌های انتخاب ضد آفتاب مناسب تابستان صحبت کردیم. به طور خلاصه گفتیم که در تمام طول سال باید از ضد آفتاب‌هایی که ضدآب هستند و SPF آنها بالاتر از سی است استفاده کرد. ترکیبات مهم در ضدآفتاب را معرفی کردیم و تفاوت ضد آفتاب مینرال و شیمیایی را توضیح دادیم. در پایان نحوه استفاده از آن را تشریح کردیم و سوالات متداول را پاسخ دادیم.

شما از چه نوع ضد آفتابی استفاده می‌کنید؟

 

سوالات متداول

در پایان برخی از سوالات متداولی را که ممکن است برای شما مطرح شده باشد پاسخ می‌دهیم:

 

از ضد آفتاب پارسال می‌توانم استفاده کنم؟ آیا خاصیتش کمتر می‌شود؟

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که در تمام طول سال از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر هر روز ضد آفتاب را به میزان کافی استفاده کنید، زودتر از آنچه فکر کنید ضد آفتابتان تمام می‌شود. ضد آفتاب‌ها معمولا سه سال انقضا دارند و اگر انقضای محصول شما تمام شده، آن را دور بیاندازید. نشانه دیگر برای خراب شدن ضد آفتاب تغییر رنگ و غلظت آن است.

 

استفاده از ضد آفتاب جذب ویتامین D را کاهش می‌دهد؟

خیر، مطالعات نشان داده که استفاده از ضد آفتاب تاثیری روی میزان جذب ویتامین ندارد. اما از آنجا که میزان ویتامین D که از آفتاب دریافت می‌کنیم نسبت ثابتی ندارد، توصیه می‌شود مواد غذایی غنی شده با ویتامین D را نیز مصرف کنید.

 

آفتاب سوختگی را چگونه درمان کنم؟

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که نواحی آفتاب سوخته را فورا از معرض تابش اشعه‌های UV دور نگاه دارید و آن را درمان کنید. برای درمان می‌توانید آن را با آب سرد شستشو دهید یا مرطوب کنید تا خشکی پوست کمتر شما را اذیت کند. علاوه بر آن سعی کنید آب بیشتر بنوشید. آفتاب سوختگی رطوبت را به سطح پوست می‌کشاند و ممکن است بدن را دچار کم آبی کند. طبق نظر پزشک می‌توانید دارو یا پمادی مناسب نیز مصرف کنید.