مراقبت از مو تنها به شستشو و شانه کردن موها خلاصه نمی‌شود. برای مراقبت از مو باید به تقویت و محافظت از آنها به طور جدی فکر کرد. مدل موهای روزانه، گرمای زیاد، استرس‌های محیطی و رنگ‌کردن موها قطعا روی سلامت موی شما تاثیرگذارند. اگر فکر می‌کنید موهایتان خشک هستند یا درخشش و جلوه مدنظرتان را ندارند، ماسک مو می‌تواند به شما کمک کند. مثل ماسک صورت، ماسک مو نیز انواع مختلفی دارد. در بسیاری از مواقع نوع مو نقش زیادی در انتخاب ماسک مو ندارد و باید به نیاز موهایتان توجه کنید. اما دسته‌بندی ماسک موی مناسب بر اساس نوع مو، بافت و نیاز خاص موهای شما می‌تواند کار انتخاب را برای شما راحت‌تر کند. در این مقاله ما توضیح می‌دهیم که ماسک مو چیست و طرز استفاده از آن چگونه است. در نهایت تعدادی از راه‌های تهیه ماسک موی خانگی را برایتان شرح می‌دهیم.

 

ماسک مو چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از ماسک مو چیست؟ احتمالا شما تا به حال از ماسک صورت استفاده کرده‌اید. همانطور که وظیفه ماسک صورت تغذیه پوست و رطوبت‌رسانی است، ماسک مو نیز به بهبود سلامت و شرایط موها کمک می‌کند. تفاوت ماسک مو با نرم‌کننده مو این است که ماسک مو مواد مغذی بیشتری دارد و باید بیشتر از نرم‌کننده روی موها بماند. البته ماندن ماسک مو بیشتر از پانزده دقیقه لزوما باعث افزایش تاثیر آن نمی‌شود و ممکن است اثر عکس هم داشته باشد. ماسک مو علاوه بر مو به پوست کف سر نیز کمک می‌کند. نرم‌کننده فقط روی سطح بیرونی مو کار می‌کند و ماندگاری اثر آن به اندازه ماسک مو نیست. فواید ماسک مو به محتویات آن بستگی دارد. به صورت کلی ماسک مو سبب درخشان‌تر شدن، نرم‌تر شدن و با طراوت‌تر شدن موها می‌شود. از طرفی دیگر از مو خوره و آسیب به موها جلوگیری می‌کند و پوست سرتان را بهبود می‌دهد.

 

انواع ماسک مو

همانطور که پیشتر گفتیم، یک ماسک مو مناسب برای همه انواع موها وجود ندارد. بسته به نوع موها، ماسک موهای متنوعی در بازار وجود دارند. در اینجا برای راهنمایی بهتر برای انتخاب ماسک مو مناسب، انواع متفاوت آن را معرفی می‌کنیم:

 

موهای فر

برای موهای فر اولویت با ماسک مو آبرسان است. ماسک‌هایی حاوی روغن نارگیل یا روغن زیتون نیز می‌توانند به زیبایی فرها کمک کنند. بعد از شستشوی موها با شامپو، ماسک مو را به ساقه موهایتان بزنید و اجازه دهید بیست دقیقه روی موهایتان باقی بماند. سپس با آب آن را بشویید و اجازه دهید فر موهایتان خشک شود.

انواع_ماسک_مو

موهای صاف

برای موهای صاف، انتخاب ماسک مو بستگی به بافت مو دارد. اینکه تار موهای شما نازک، ضخیم یا رنگ شده است. روغن آووکادو، روغن زیتون، بادام و رزماری برخی از محتویات مناسب برای ماسک متناسب موهای صاف است که رطوبت لازم برای پوست سر را هم تامین می‌کنند.

 

موهای بلند

برای موهای بلند مهم است که ماسک مو روی سر سنگینی نکند. توصیه می‌شود ماسک مویی را انتخاب کنید که آبرسان و سبک است. ماسک موی مناسب برای موهای بلند موجب تقویت و درخشندگی تارهای مو می‌شود و از آسیب دیدن و گره خوردن مو جلوگیری می‌کند.

 

موهای کوتاه

برای موهای کوتاه تنها یک نکته را باید در نظر داشت: آیا موهایتان به خاطر اصلاح یا رنگ آسیب دیده؟ در صورتی که پاسخ شما مثبت است باید ماسک‌هایی را انتخاب کنید که به بازسازی و تقویت موهای شما کمک کنند.

 

موهای رنگ شده

برای موهای رنگ شده باید از ماسک‌هایی استفاده کرد که سرعت تغییر رنگ مو را کاهش دهد و رطوبت از دسته رفته طی رنگ کردن را به موها بازگرداند. رنگ‌های روشن ممکن است آسیب بیشتری به موهای شما بزند و ماسک موی مناسب می‌تواند در بازسازی موهای شما کمک شایانی کند.

محتویات_ماسک_مو

محتویات ماسک مو

برای درک بهتر اینکه ماسک مو برای چیست، شاید بد نباشد بدانیم محتویات آن چیست. ماسک موهای در بازار اغلب حاوی یکی از مواد زیر هستند:

موز – سیلیس موجود در موز موهایتان را نرم‌تر و درخشنده‌تر می‌کنند. موز همچنین به کاهش خشکی پوست و شوره کمک می‌کند.

تخم‌مرغ – مواد مغذی در زرده تخم مرغ مثل ویتامین A، ویتامین E و بیوتین به رشد مو کمک می‌کنند و پروتئین سفیده تخم مرغ موها را تقویت می‌کند.

عسل – عسل به جذب بهتر رطوبت کمک می‌کند و نقش موثری در تقویت فولیکول مو دارد.

روغن نارگیل – به دلیل سبکی مولکولی، روغن نارگیل به عمق ساقه مو می‌رسد و خشکی مو را از بین می‌برد. این روغن همچنین از پروتئین مو محافظت می‌کند.

روغن زیتون – روغن زیتون ماده‌ای به نام اسکوآلن دارد که در بدن به طور طبیعی تولید می‌شود، اما با بالارفتن سن میزان آن کاهش می‌یابد. اسکوآلن نقشی اساسی در طراوت مو و پوست شما دارد.

آلوئه ورا – اگر پوست سرتان ملتهب است، ماسک موی آلوئه ورا می‌تواند برای شما مفید باشد. چرا که آلوئه ورا خواص ضدالتهابی دارد. علاوه بر آن آلوئه ورا سرشار از ویتامین سی، ای، ب دوازده و فولیک اسید است و به تقویت و محافظت موهایتان کمک می‌کند.

 

چگونه از ماسک مو استفاده کنیم؟

در اکثر مواقع ماسک مو بعد از خشک کردن موها با حوله، هنگامی که موهایتان هنوز نم‌دار هستند، استفاده می‌شود. با این حال اگر از ماسک موهایی استفاده می‌کنید که عمدتا برپایه روغن هستند، بهتر است موهایتان کاملا خشک باشند. سپس این مراحل را طی کنید:

  • برای حفاظت از لباستان، یک حوله روی شانه‌هایتان پهن کنید.
  • اگر موهایتان بلند یا ضخیم است، با کمک گیره مو آن را چند بخش کنید.
  • از انگشتان دست یا یک قلموی کوچک برای پخش ماسک مو روی موهایتان استفاده کنید.
  • اگر موهایتان خشک است، ماسک مو را از پوست سر به سمت ساقه موها بکشید و اگر موهایتان روغنی است، ماسک مو را از میان ساقه مو به سمت پوست سر بکشید.
  • بعد از پخش ماسک مو، شانه‌ای به موهایتان بکشید تا یکدست به همه جا پخش شود.
  • موهایتان را بپوشانید و حوله بپیچید تا ماسک مو چکه نکند. گرم شدن سر هم به جذب بهتر مواد مغذی ماسک مو کمک می‌کند.
  • حدود بیست دقیقه اجازه دهید تا ماسک مو روی سرتان باقی بماند، سپس با آب سرد یا ولرم موهایتان را آبکشی نمایید. به هیچ عنوان از آب گرم برای آبکشی استفاده نکنید. شاید برای شستشوی کامل ماسک مو به بیش از یک بار آبکشی نیاز داشته باشید.
  • برای موهای آسیب‌دیده می‌توانید هفته‌ای یکبار از ماسک مو استفاده کنید. اگر موهایتان چرب است، هر دو سه هفته یکبار از ماسک مو استفاده کنید.

ماسک_موهای_خانگی

ماسک موهای خانگی

بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامت مو را می‌توان با ماسک‌های خانگی بهبود بخشید.در دسترس بودن و اثربخشی ماسک موی خانگی دلیل دیگری برای این سوال است: چرا باید از ماسک مو استفاده کنیم؟ در این بخش چند دستور برای تهیه ماسک موی خانگی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

ماسک موی روغن نارگیل

اگر موهای خشکی دارید و نرم‌کننده برایتان کافی نیست. ماسک موی روغن نارگیل می‌تواند برای شما راهگشا باشد. برای استفاده از این ماسک مو کافی است یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را کمی گرم کنید و روی موهای نم‌دار پخش نمایید. دقت کنید که روغن به ریشه نرسد و فقط ساقه موها را پوشش دهد.

 

ماسک موی دارچین و روغن نارگیل

دارچین گردش خون را افزایش می‌دهد و روی تقویت و رشد مو موثر است. برای این ماسک مو کافی است نسبت یکسانی از دارچین و روغن نارگیل را به خوبی با هم مخلوط کنید و روی پوست سر ماساژ دهید. بعد از 30 الی 45 می‌توانید ماسک را بشویید.

 

ماسک سفیده تخم مرغ و لیمو

اگر موهایی چرب دارید، ماسک تخم مرغ می‌تواند بسیار موثر عمل کند. آنزیم‌های پروتئین سفیده تخم مرغ چربی اضافه موهای شما را از بین می‌برند. یک سفیده تخم مرغ و آب یک نیمه از لیمو را روی موهای خود بمالید و پس از سی دقیقه با آب ولرم بشویید. حتما دقت کنید که آب گرم نباشد.

 

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که ماسک مو چیست و چگونه استفاده می‌شود. ماسک مو می‌تواند نقش موثری در بهبود سلامت و جلوه موهای شما داشته باشد. فقط کافیست که بدانید نیاز موهای شما چیست و چگونه می‌توان مواد مغذی لازم را به آن رساند. درکنار محصولات موجود در بازار، در صورتی که زمان و شرایطش را داشته باشید، ماسک موی خانگی یکی دیگر از راه‌های رسیدگی به موهای شماست.

شما چه نوعی از ماسک مو را استفاده می‌کنید؟