حتما شما هم نام کراتین و کراتین کردن مو را شنیده و نتیجه آن را دیده‌اید. اما در حقیقت کراتین مو چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله به این سوال و سوالاتی مانند مزایا و معایب کراتین، آماده شدن برای آن و عوارض جانبی کراتین مو پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم همیشه دلتان می‌خواسته همه چیز را درباره کراتین مو بدانید، با ما همراه باشید.

 

کراتین مو چیست؟

کراتین در واقع نام پروتئینی است که تارهای مو را در برابر رطوبت محافظت می‌کند. به مرور زمان، به دلیل عوامل مختلفی مثل نور خورشید، محیط زندگی و مواد شیمیایی موهای شما کراتین را از دست می‌دهد و تارهای آن دچار منفذ می‌شوند. دلیل اصلی وزشدن، گره خوردن و صدمه مو در واقع زیاد شدن منافذ تارهای مو است. کراتینه کردن مو پُر کردن منافذی است که بر اثرِ از بین رفتنِ کراتینِ طبیعی مو تشکیل شده است.

 

کراتین مو چه فایده‌ای دارد؟

کراتین مو سه فایده بزرگ دارد:

  • اگر موهایتان زیاد وز می‌شود، کراتین کردن گزینه مناسب‌تری از راه‌حل‌های دیگر برای صاف کردن موهاست. همانطور که گفتیم، کراتین منافذ مو را پر می‌کند و موهایتان نرم و بدون وز می‌شود.
  • اگر موهایتان فر یا تابدار است، کراتین آن را صاف می‌کند و دردسر صاف کردن موهایتان را کم می‌کند. اگر مدام از اتوی مو برای صاف کردن موهایتان استفاده می‌کنید، کراتین گزینه بهتری برای سلامت آنهاست.
  • اگر موهای فر دارید می‌دانید که موی فر درخشش کمتری از موهای لخت دارد و کراتین کردن مو باعث می‌شود موهایتان به مراتب درخشان‌تر شود.

کراتین_مو_چه_فایده_ای_دارد؟

قبل از کراتین

قبل از تصمیم برای کراتین کردن موها از فایده این کار مطمئن شوید. به طور‌کلی آرایشگران، کراتین را برای موهای وز و فر توصیه می‌کنند. اگر تار موهایتان نازک است یا موهای صافی دارید، کراتین کردن توصیه نمی‌شود. در مرحله دوم حتما آرایشگر قابل اعتمادی را پیدا کنید. با توصیه آرایشگر می‌توانید بهترین فرمولاسیون را برای کراتین کردن پیدا کنید. چرا که همه کراتین‌ها مثل هم نیستند. توصیه می‌شود قبل از کراتین حتما درباره آن بیشتر تحقیق کنید تا بدانید انتظار چه کاری را باید داشته باشید. قیمت کردن آن را نیز فراموش نکنید!

 

مراحل کراتین

احتمالا شما هم شنیده‌اید که کراتین زمان زیادی می‌برد. پس یک روزی را که زمان آزاد زیادی دارید انتخاب کنید تا فرصت کافی برای همه مراحل آن داشته باشید. این مراحل حدود سه ساعت زمان می‌برد و ترتیب آن به این شکل است: شستشوی مو (فقط با شامپو، بدون نرم‌کننده)، خشک کردن مو (تا رطوبت کامل از بین برود)، کراتین کردن مو، استراحت مو (تا کراتین به خورد آن برود)، سشوار مجدد، اتوی مو.

مراحل_کراتین

بعد از کراتین

بعد از این مراحل برای حداقل 48 ساعت اجازه شستن مو یا بستن آن با کش را ندارید. برای همین توصیه می‌شود برای این مدت یک شامپوی خشک مناسب داشته باشید. غیر از این دیگر تغییری در روتین مو نخواهید داشت. بعد از این دو روز نیز بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. استفاده از این نوع شامپو باعث می‌شود دوام کراتینه مویتان بیشتر گردد. در کنار همه این توصیه‌ها، حتما پس از کراتینه کردن، نکات ضروری برای مویتان را از آرایشگرتان بپرسید.

 

مزایا و معایب کراتین مو

در این بخش مزایا و معایب کراتین مو را به تفکیک توضیح می‌دهیم:

 

مزایای کراتین مو

  • اگر هر روز زمان زیادی برای صاف کردن موهایتان صرف می‌کنید، کراتین مو می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت شما شود. چرا که کراتین کردن مو زمان سشوار کشیدن را بین چهل تا شصت درصد کاهش می‌دهد!
  • مزیت دیگر کراتین مو این است که وز و زبری مو را می‌گیرد. بعد از کراتین، حتی در هوای شرجی نیز موهایی صاف و بدون وز خواهید داشت.
  • کراتین همچنین لایه‌ای محافظ روی تارهای مو تشکیل می‌دهد که آن را در برابر نور خورشید و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند.
  • کراتین موهای شما را تقویت می‌کند و تارهای مو سخت‌تر می‌شکنند.
  • کراتین کردن مو هر چندماه یکبار بهتر از استفاده روزانه از سشوار و اتوی موست.
  • با کراتین، برای سه تا شش ماه موهای نرم و درخشانی خواهید داشت.

مزایای_کراتین_مو

معایب کراتین مو

  • اگر در کراتین کردن موهایتان از فرمالدهید استفاده می‌شود، باید بدانید که این ماده باعث واکنش آلرژیک و مشکلات تنفسی در برخی از افراد می‌گردد. حتی اگر شخصی برای مدتی طولانی (چندین سال) در معرض این ماده باشد، احتمال ابتلا به سرطان برای آن شخص بالا می‌رود. از آنجایی که فرمالدهید شکل گازی دارد، تنفس آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به همین دلیل برای کراتین کردن با این ماده استفاده از ماسک برای آرایشگر و مشتری توصیه می‌شود.
  • استفاده زیاد یا بلندمدت از فرمالدهید و بیش از حد صاف کردن موها باعث شکستن مو و ریزش آن می‌شود.
  • اگر می‌خواهید برای مناسبت خاصی موهایتان را کراتین کنید، حواستان باشد که سه چهار روز قبل از آن مناسبت کراتین کردن مو را انجام دهید. چرا که در دو سه روز اول پس از کراتین، موها حالتی طبیعی خود را ندارند.
  • قبل از کراتین کردن حتما به این نکته توجه کنید که این کار باعث کم شدن حجم موها می‌شود و در واقع شما باید بین نرم و صاف شدن و حجم موها یکی را انتخاب کنید!
  • کراتین مو هزینه کمی ندارد! حتما قبل از پرداخت هزینه هنگفت کراتین مو مطمئن شوید که برای شما گزینه مناسبی است.

معایب_کراتین_مو

آیا می‌توان در منزل کراتین مو انجام داد؟

پاسخ این سوال مثبت است، اما انتظار نتیجه‌ای مثل کراتین آرایشگاه را نباید داشت. حواستان باشد که محصولاتی که برای کراتین مو در منزل می‌خرید با محصولاتی که در آرایشگاه‌ها استفاده دارد متفاوت است. موادی که در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود نیازمند آرایشگری ماهر و باتجربه است تا بتواند به خوبی از آنها استفاده کند. برای انتخاب مواد لازم برای کراتین مو در منزل، حتما به محتویات محصولات توجه کنید. محصول مدنظر شما بهتر است سیلیکون و نرم‌کننده داشته باشد. بعد از آن حتما به دستور‌العمل استفاده از آن دقت کنید. مواد مخصوص کراتین همیشه دستور‌العمل مفصلی برای شستن، خشک کردن و صاف کردن موها دارند. ناگفته نماند که کراتین مو در منزل نهایتا چند هفته دوام دارد و مثل کراتین مو در آرایشگاه چند ماه نمی‌ماند.

 

آیا موی رنگ‌شده را می‌توان کراتین کرد؟

بله! رنگ کردن موها هیچ تضادی با کراتین کردن آنها ندارد و بدون نگرانی می‌توانید موهای رنگ‌شده را کراتین کنید. فقط کافی است از شامپوهای بدون سولفات برای شست‌وشوی موهایتان استفاده کنید. کراتین کردن مو فقط برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. همچنین اگر موهایی آسیب‌دیده، بسیار نازک یا شکننده دارید، بهتر است قبل از کراتین با دکتر مشورت کنید تا بیشتر از این به موهایتان آسیب نرسد.

آیا_موی_رنگ_شده_را_می_توان_کراتین_کرد؟

کلام آخر

ما در این مقاله توضیح دادیم که کراتین مو چیست و چه کاربردی دارد. به طور کلی کراتین کردن مو بیشتر برای کسانی توصیه می‌شود که موهایی فر یا تابدار دارند و هر روز زمان زیادی را برای صاف کردن آن صرف می‌کنند. کراتین مو برای این افراد باعث صرفه‌جویی در زمان و محافظت از موها می‌شود.

شما چه نظری درباره کراتین کردن موها دارید؟