آرایش چشم اصلی‌ترین قسمت آرایش است و توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. به همین سبب در هنگام آرایش چشم‌ها باید دقت و مهارت لازم را داشته باشیم. در دنیای رنگارنگ لوازم آرایشی، سایه‌ها با تنوع رنگی بسیار و جعبه‌های پرزرق و برق توجه هر فردی را به خود جلب می‌‎کنند. سایه چشم یکی از لوازم آرایشی است که بیشترین تاثیر را در یک آرایش حرفه‌‎ای خواهد داشت. بنابراین انتخاب رنگ سایه‌ها و تکنیک استفاده از آن‎ها اهمیت زیادی دارد. استفاده از سایه، فرم و جلوه فوق‌العاده‌ای به چشم‌ها می‌دهد و حتی با استفاده از آن‎ها در دیگر نقاط صورت نیز می‌توان حالت زیباتری در چهره خود ایجاد کرد. سایه‌ها از لحاظ رنگ و بافت انواع مختلفی دارند که بر حسب نیاز و مهارت خود می‌توانید آن‎ها را انتخاب کنید. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع سایه چشم بپردازیم.

 

سایه پودری

سایه چشم پودری قدیمی‌ترین و متداول‌ترین نوع سایه چشم است که به راحتی روی پوست محو می‌شود و استفاده از آن ساده است. به طور کلی سایه پودری برای افراد مبتدی و نیمه حرفه‌ای می‌تواند گزینه مناسبی باشد. یکی از بزرگترین ویژگی‌های سایه چشم پودری تنوع فوق‌العاده در رنگ آن‎ها است. تقریبا هر رنگی که بخواهید را می‌توانید در سایه‌های پودری پیدا کنید. از سایه‌های پودری با توجه به پیگمنت بالایی که دارند می‌توان به عنوان رژگونه نیز استفاده کرد. همچنین با رنگ های تیره آن می‌توانید خط چشم بکشید و هماهنگی شگفت‌انگیزی را با سایه چشم خود به وجود آورید. از آنجایی که سایه‌های پودری به خوبی با رنگ‌های دیگر ترکیب و محو می‌شوند، برای آرایش‌های تیره و اسموکی انتخاب مناسبی هستند. برای کاربرد بهتر و ماندگاری بیشتر سایه‌های پودری، بهتر است قبل از استفاده از سایه، از پرایمر یا مرطوب کننده‎ استفاده شود، تا پس از گذشت چند ساعت آرایش شما درخشش و زیبایی اولیه خود را از دست ندهد. حتی برای استفاده از دیگر سایه‌ها بهتر است از یک سایه پودری به عنوان پایه و زیرساز چشم استفاده کنید تا جلوه یک دست‌تری به آرایش خود دهید. ما در مقاله سایه چشم چیست و چه کاربردی دارد بیشتر درباره انواع کاربردهای سایه چشم صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

 

سایه‎ کرمی

سایه‌های کرمی نسبت به سایه‌های پودری بافت منعطف‌تر و نرم‌تری دارند و ماندگاری آن‎ها بیشتر است. اما برای استفاده از آن‎ها نیاز به مهارت بیشتری دارید. برای استفاده از سایه چشم کرمی بهتر است قلموهای مخصوص و نسبتا بزرگ‎تری را بکار ببرید تا کنترل و پخش کردن آن راحت‌تر شود. سایه‌های کرمی به دلیل ماندگاری و بافت نرمی که دارند برای استفاده روزانه مناسب‎ هستند، اما به لحاظ تنوع رنگی نسبت به سایه‌های پودری محدودترند و اغلب رنگ‌هایشان براق و درخشان است. این نوع سایه‌ها برای افرادی با پوست خشک مناسب‌تر بوده و نیازی به پرایمر ندارند. سایه کرمی معمولا در قوطی‌های کوچک و تک رنگ تولید می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد که دو یا چند رنگ از آن‎ها را باهم ترکیب کنید تا رنگ‌های تازه‌ای به دست آورید.

سایه پودری شل

سایه چشم پودری شل همان‌طور که از اسمش پیداست بافتی پودری دارد. اما بر خلاف سایه‌های پودری، فشرده و منسجم نیست، به همین دلیل استفاده از آن به مهارت کافی نیاز دارد و معمولا آرایشگرها و افراد حرفه‌ای از این دست سایه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. بنابراین اگر مبتدی هستید و مهارت لازم را ندارید، سایه چشم‌های پودری شل انتخاب مناسبی نخواهند بود و ممکن است در هنگام استفاده، سایه به زیر چشم‌ها و روی صورتتان ریزش کند و آرایشتان را خراب کند. افراد دارای پوست‌های خشک نیز بهتر است از این نوع سایه استفاده نکنند. سایه پودری شل، خشکی پوست را تشدید و چین و چروک‎های اطراف چشم را نمایان می‌کند. پس برای نتیجه بهتر حتما لازم است از پرایمرها و مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.

 

سایه مایع

سایه چشم مایع یا آبرنگی بافت و بسته‌بندی‌ای شبیه به رژلب‌های مایع دارد و رنگ آن براق و شاین است. این نوع سایه‌ها با درخشندگی‌شان بسیار زیبا هستند و جذابیت فوق‌العاده‌ای به چشم‌ها هدیه می‌دهند. اما استفاده از آن‎ها نیازمند سرعت عمل است، چرا که به سرعت خشک می‌شوند و شما برای پخش کردن و فرم دادن فرصت کمی دارید. سایه مایع برخلاف سایه‌های پودری مناسب پوست‌های چرب نیست و بهتر است برای پوست‌های خشک از آن‎ استفاده کنید. همچنین این نوع سایه چشم ماندگاری بالایی دارد که معمولا برای آرایش عروس استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای سایه چشم مایع می‌توان به استفاده از آن به عنوان زیرساز آرایش چشم اشاره کرد. همچنین از رنگ‌های تیره آن به جای خط چشم نیز استفاده می‌شود.

 

سایه مدادی

سایه چشم مدادی نسبت به سایر انواع سایه‌ها پرکاربردتر و استفاده از آن آسان‌تر است و به دلیل شکل مدادی که دارد، هنگام طراحی آرایش چشم‌ها به راحتی کنترل می‌شود. سایه چشم مدادی بهترین انتخاب برای استفاده روزانه بوده و به دو دسته مات و براق تقسیم می‌شود. سایه مدادی معمولا برای آرایش‌های ساده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمی‌توان طرح‌های پیچیده‌ای را با آن‎ها خلق کرد. اما با ترکیب نوع مات و براق این مدادها می‌توانید آرایشی ساده و در عین حال جذاب داشته باشید. از رنگ‌های تیره سایه‌های مدادی نیز به عنوان مداد چشم می‌توان استفاده کرد. سایه چشم‌های مدادی معمولا ماندگاری بسیار بالایی دارند و برخی از آن‎ها حتی تا 24 ساعت روی پلک باقی می‌مانند. به طور کلی سایه مدادی برای آرایش روزمره و استفاده افراد مبتدی انتخاب مناسبی است.

سایه مدادی

سایه پخته شده

سایه چشم پخته شده یا سنگی به دلیل ترکیب شدن راحت، بسیار پرطرفدار و کاربردی است و برای آرایش‌های ترکیبی چشم انتخاب هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود. سایه چشم‌های سنگی معمولا برای انواع پوست‌ها مناسب هستند و اگر به درستی زیرسازی شده باشند، ماندگاری نسبتا خوبی دارند. سایه چشم‌های پخته شده حاوی رنگدانه‌های قوی و پیگمنت بالایی هستند. برای داشتن رنگ‌های پررنگ و غلیظ کافی است قلموی خود را کمی مرطوب کنید. برای سایه‌پردازی با رنگ‌های کم‎رنگ و ملایم‌تر نیز می‌توانید از قلموی خشک استفاده کنید.

 

تفاوت رنگ‌بندی در انواع سایه چشم

همان طور که قبلا گفته شد سایه‌ها علاوه بر تنوع در نوع و بافت، از نظر رنگ‌بندی نیز بسیار متنوع هستند. سایه چشم‌ها اغلب شامل رنگ‌های مات، نیمه مات، براق یا شاین و متالیک می‌شوند.

سایه‌های مات نمایی مخملی داشته و درخششی ندارند. معمولا به عنوان پایه و زیرساز آرایش چشم و حتی کانتورینگ صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایه‌های نیمه مات نسبت به سایه‌های مات درخشش بیشتری دارند، اما در عین حال خیلی براق نیستند و برای کسانی که نمی‌خواهند از سایه مات استفاده کنند و از طرفی به سایه‌های شاین نیز علاقه‌ای ندارند، مناسب است.

سایه‌های براق و شاین درخشندگی زیادی دارند و بسیار جذاب هستند. به برجسته شدن پلک‌ها هم کمک می‌کنند. سایه شاین دارای ذرات ریز اکلیلی هستند که ظاهری گیرا و جذاب به چشم‌ها می‌بخشند.

سایه‌های متالیک از دیگر انواع سایه چشم‌ها درخشان‌تر و براق‌تر هستند و نمایی شبیه به فلز دارند که معمولا شامل رنگ‌هایی مانند طلایی، نقره‎ای و مسی می‌شوند. سایه متالیک برای آرایش‌های فانتزی و فشن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتخاب رنگ سایه چشم

انتخاب رنگ سایه چشم

به طور کلی رنگ‌ها در دسته‌بندی‌های گرم، سرد و خنثی قرار می‌گیرند، که کاربرد هرکدام در آرایش صورت و چشم‌ها با توجه به رنگ پوست و مو و چشم متفاوت است.

رنگ‌های گرم: رنگ‌هایی مانند نارنجی، قهوه‌ای، قرمز و … به چهره گرما و انرژی مضاعفی می‌بخشند و انتخاب مناسبی برای فصل پاییز هستند. سایه‌هایی با رنگ گرم معمولا راحت‌تر با یکدیگر ترکیب می‌شوند و با بقیه آرایش صورت هماهنگی بهتری خواهند داشت. به کارگیری رنگ‌های گرم در آرایش صورت، به ویژه چشم‌ها باعث افزایش جذابیت چهره خواهد شد. آرایش با رنگ‌های گرم معمولا برای افراد با پوست‌های گندمی، تیره و پوست‌هایی با تن گرم مناسب‌تر است.

رنگ‌های سرد: رنگ‌هایی مانند آبی، سبز، نقره‌ای و … برخلاف رنگ‌های گرم برای فصول پاییز و زمستان مناسب نیستند و معمولا در تابستان و متناسب با رنگ لباس مورد استفاده قرار می‌گیرند. در انتخاب سایه با رنگ‌های سرد حتما باید در نظر داشته باشید که با رنگ گونه و لب نیز هماهنگی و هارمونی لازم را داشته باشد. در غیر این صورت جلوه‌ای ناهمگون در چهره شما ایجاد می‌کند.

اگر برای آرایش لب‌های خود رژلب قرمز و یا تیره در نظر گرفته‌اید، بهتر است که از سایه چشم با رنگ‌های خنثی استفاده کنید. زیرا آرایش سنگین چشم‌ها جلوه لب‌ها را کم می کند. از رنگ‌های خنثی همچنین می‌توان برای هایلایت کردن نواحی مورد نظر صورت و فرم دادن به چهره و تکمیل سایه پردازی چشم‌ها استفاده کرد.

 

سخن پایانی

در مجموع استفاده از سایه چشم به آرایش شما جلوه‌ای فوق‌العاده می‌بخشد، به خصوص اگر انتخاب رنگ و تکنیک استفاده از آن متناسب با پوست، چشم و استایل شما باشد. در اینجا ما سعی کردیم اطلاعاتی در جهت انتخاب راحت‌تر و متناسب‌تر برای سایه چشم‌ها در اختیار شما بگذاریم. اما در نهایت شما می‌توانید با انتخاب انواع سایه چشم و رنگ‌های متنوع، تنوع زیادی را در سبک آرایش خود به وجود آورده و خلاقیت خود را در طراحی آرایشتان به نمایش بگذارید. پس اگر شما هم نکته یا تجربه‌ای در این زمینه دارید لطفا با ما به اشتراک بگذارید.