با شروع تابستان، احتمالا شما هم دلتان می‌خواهد پوستتان را بیشتر در معرض آفتاب قرار دهید تا ویتامین دی بیشتری به بدنتان برسد، اما نگران اشعه‌های مضر آفتاب نیز هستید. حقیقت این است که راه‌های دیگری مثل غنی کردن رژیم غذایی یا استفاده از محصولات حاوی ویتامین دی برای جذب این ویتامین وجود دارد و حتما لازم نیست زیر نور آفتاب خودتان را اذیت کنید. در این مقاله ما درباره خواص ویتامین دی و تأثیر آن روی پوست صحبت می‌کنیم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید پوست درخشان‌تری داشته باشید، با ما همراه باشید.

 

ویتامین دی چیست

ویتامین دی، ویتامینی حلال در چربی است که به سه نوعِ D1، D2 و D3 تقسیم می‌شود. به طور طبیعی وقتی نور خورشید به بدن ما می‌تابد، ویتامین دی در بدن تولید می‌شود. اما علاوه بر آن می‌توان از مواد غذایی و مکمل‌های خوراکی برای تأمین ویتامین D بدن استفاده کرد. ویتامین دی کارکردهای مهمی در بدن دارد. برخی از مهم‌ترین کارکردهای این ویتامین عبارتند از: کمک به جذب کلسیم، فسفر و تسهیل عملکرد طبیعی سیستم ایمنی.

 

خواص ویتامین دی برای بدن

دریافت میزان کافی از ویتامین D نقش مهمی در رشد و سلامت استخوان و دندان دارد. اما خواص این ویتامین برای بدن به همین‌جا خلاصه نمی‌شود. ویتامین D مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های زیادی افزایش می‌دهد. تأثیر مثبتی روی سلامت روان شما دارد و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. در اینجا خواص ویتامین D برای بدن را بیشتر توضیح می‌دهیم:

افزایش_مقاومت_بدن

افزایش مقاومت بدن

همان‌طور که گفتیم، ویتامین دی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و مقاومت آن را در برابر بیماری‌های سخت بیشتر کند. در اینجا تأثیر ویتامین دی روی برخی از بیماری‌های مهم را توضیح می‌دهیم:

کاهش ریسک ابتلا به ام اس: پژوهشی در سال 2018 نشان داد که کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند با افزایش ریسک ابتلا به ام اس مرتبط باشد.

کاهش شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی: کمبود ویتامین دی هم‌چنین ممکن است شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند فشار خون و سکته را بالا ببرد. البته هنوز به شکل قطعی مشخص نشده که کمبود ویتامین دی منجر به چنین بیماری‌هایی می‌شود یا فقط نشان می‌دهد که سلامت بدن در شرایط خوبی نیست.

کاهش ابتلا به بیماری‌های سخت: با اینکه نتایج مختلفی از پژوهش‌های مختلف به دست آمده، اما احتمالا ویتامین دی می‌تواند به کمتر شدن عفونت بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و کرونا کمک کند.

 

کمک به سلامت روان

پژوهش‌ها نشان داده که ویتامین دی می‌تواند نقش مهمی در بهبود سلامت روانی شما داشته باشد و احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. در پژوهشی که روی بیش از 7500 نفر انجام شده، شرکت‌کنندگان بعد از شروع مصرف مکمل ویتامین دی شرایط بهتری از نظر روانی پیدا کردند. این ویتامین هم‌چنین می‌تواند به کسانی که دچار افسردگی و اضطراب هستند کمک شایانی کند.

 

کمک به کاهش وزن

کسانی که دچار اضافه وزن هستند، احتمالا ذخیره ویتامین دی کمتری در بدن دارند. پژوهش‌ها نشان داده که مصرف ویتامین دی در کنار برنامه رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن این افراد کمک کند. در پژوهش‌های اخیر دقیقا مشخص نشده که مصرف ویتامین دی مستقیما باعث کاهش وزن می‌شود اما بین وزن و میزان ویتامین دی رابطه وجود دارد.

کمک_به_کاهش_وزن

خواص ویتامین دی برای پوست

علاوه بر کارکردهایی که در بخش قبلی برای ویتامین دی برشمردیم، این ویتامین نقش موثری در حفظ سلامت پوست نیز ایفا می‌کند. به بیان دیگر، زمانی که بدن به اندازه کافی ویتامین دی داشته باشد، پوستتان نیز در بهترین حالت خودش خواهد بود. در این قسمت درباره تأثیر ویتامین دی بر پوست بیشتر توضیح می‌دهیم:

کاهش التهاب: مهم‌ترین تأثیر ویتامین D بر پوست کاهش التهاب است. این ویتامین به شکل کرم برای درمان بیماری‌هایی مانند اگزما استفاده می‌شود. ویتامین دی می‌تواند التهاب شدید را کاهش دهد و علایم بیماری‌های پوستی را کمتر کند.

محافظت از پوست: ویتامین دی به تکثیر و بهبود عملکرد سلول‌های پوست کمک می‌کند و نقش موثری در جلوگیری از سرطان، به خصوص سرطان پوست دارد.

کاهش صدمه‌های محیطی: ویتامین دی یک آنتی اکسیدان است و می‌تواند پوست را در برابر اکسیدان‌های مضر محیطی که باعث پیری زودهنگام پوست می‌شوند، محافظت کند.

 

ویتامین دی در چه مواد غذایی وجود دارد

برخی از مواد طبیعی به شکل طبیعی حاوی ویتامین دی هستد و برخی دیگر از مواد غذایی مثل شیر غنی از این ویتامین هستند. در این‌جا برخی از مواد غذایی را که به شکل طبیعی ویتامین دی دارند یا با ویتامین دی غنی شده‌اند نام می‌بریم: تن ماهی، ماهی سالمون، میگو، زرده تخم‌مرغ، قارچ، شیر و ماست.

 

علائم کمبود ویتامین دی چیست

کمبود ویتامین می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن، افزایش التهاب و ورم بدن و مقاومت در برابر انسولین شود. علائم کمبود ویتامین دی در بزرگسالان ممکن است شامل خستگی، درد و احساس ضعف شدید در استخوان و عضله‌ها شود. کمبود ویتامین دی با یک آزمایش ساده قابل تشخیص است و پس از تشخیص کمبود ویتامین دی، دکتر دستور مصرف ویتامین دی به شکل قرص یا آمپول را به شما می‌دهد. البته حتما حواستان باشد که در کنار مصرف مکمل‌های ویتامین دی، از مواد غذایی حاوی ویتامین دی استفاده کنید.

کمبود_ویتامین_دی_چه_تأثیری_روی_پوست_دارد

کمبود ویتامین دی چه تأثیری روی پوست دارد

کمبود ویتامین دی روی پوست هم تأثیرگذار است. چرا که با تضعیف سیستم ایمنی بدن، محافظت پوست هم کم‌تر می‌شود. علاوه بر این، کمبود ویتامین دی باعث خشکی پوست می‌شود و شانس ابتلا به عفونت را بالا می‌برد. افزایش ورم و التهاب در بدن روی پوست هم تأثیرگذار است و التهاب، مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و روزاسه را بیشتر می‌کند. مقاومت در برابر انسولین نیز هم‌چنین منجر به بیماری دیابت و عوارض پوستی دیابت می‌شود.

 

عوارض ویتامین دی

محصولات حاوی ویتامین D را می‌توان به شکل روزانه در قالب محصولات آرایشی و بهداشتی مصرف کرد، اما بسته به نوع محصول، این ویتامین ممکن است باعث ایجاد خارش و حساسیت شود. اما مصرف ویتامین دی به صورت قرص خوراکی عوارض آن‌چنانی ندارد. مگر اینکه مقدار بسیار زیادی از این ویتامین را مصرف کنید. در این صورت ممکن است دچار عوارضی مثل حالت تهوع، رسوب کلسیم و مشکلات کلیوی شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف خوراکی ویتامین دی حتما تحت نظارت پزشک باشد. به طور کلی پیشنهاد می‌شود بیشتر از چهار هزار واحد در روز مصرف نکنید.

 

چگونه می‌توان برای پوست ویتامین دی دریافت کرد

بسیاری از افراد بر این باورند که برای دریافت میزان کافی از ویتامین دی، حتما باید پوست برای مدتی طولانی در معرض نور خورشید باشد. اما این باور اشتباه است. در مدتی کوتاه هم می‌توان میزان ویتامین لازم را از آفتاب دریافت کرد. حتی وقتی ضدآفتاب زده‌اید، ویتامین دی جذب پوست می‌شود. علاوه بر نور خورشید، قرص‌های مکمل ویتامین دی و محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی ویتامین دی به بازار عرضه شده‌اند که از آنها هم می‌توانید استفاده کنید.

 

آیا کمبود ویتامین دی باعث آکنه می‌شود

کمبود ویتامین دی به شکل رسمی یکی از دلایل ایجاد آکنه اعلام نشده است اما تحقیقات نشان داده که کمبود این ویتامین باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و تحقیقاتی درباره تأثیر تضعیف سیستم ایمنی روی ایجاد آکنه در جریان است که شاید نقش کمبود ویتامین دی روی آکنه را بهتر مشخص کند.

مصرف_ویتامین_دی_چه_تاثیری_روی_آکنه_دارد؟

مصرف ویتامین دی چه تاثیری روی آکنه دارد

ویتامین دی خاصیت ضدمیکروبی دارد و اگر آکنه شما منشأ میکروبی داشته باشد، این ویتامین می‌تواند علائم آکنه را کم‌تر کند. همان‌طور که در بالاتر گفتیم، ویتامین دی خاصیت ضدالتهاب نیز دارد و می‌تواند الهتاب آکنه را کمتر کند. مصرف این ویتامین هم‌چنین می‌تواند برای آکنه‌هایی که قرمز می‌شوند، مؤثر باشد.

 

برای درمان آکنه چطور ویتامین دی مصرف کنیم

همان‌طور که می‌دانید، اگر بدنتان کمبود ویتامین دی دارد، تنها نشستن زیر نور آفتاب کافی نیست. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون ضدآفتاب ممکن است احتمال ابتدا به سرطان را بالا ببرد. به همین دلیل مصرف قرص‌های مکمل حاوی ویتامین دی و غذاهای سرشار از ویتامین بهترین راه برای بالابردن میزان این ویتامین در بدن شماست.

 

کلام آخر

ما در این مقاله توضیح دادیم که خواص ویتامین دی چیست و این ویتامین چگونه می‌تواند روی سلامت پوست شما تاثیرگذار باشد. در ادامه به سوالات مهمی درباره رابطه ویتامین دی با آکنه پاسخ دادیم که شاید برای شما هم سوال باشد. به طور کلی توصیه می‌شود که حتما از مواد غذای حاوی این ویتامین استفاده کنید تا دچار عوارض کمبود ویتامین دی برای بدن و پوست نشوید.

شما چطور از ویتامین دی استفاده می‌کنید؟