حفظ جوانی، پوستی شاداب و موهای پرپشت و درخشنده تقریبا خواسته همه افراد است. با توجه به اینکه امروزه محصولات بسیار متنوعی برای مراقبت از پوست و مو در بازار یافت می‌شود، بسیاری از ما برای بهبود وضعیت و سلامت پوست و موی خود به سراغ آن‎ها می‌رویم. اما نکته قابل توجه این است که اولین و مهم‎ترین گام برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو، داشتن یک رژیم غذایی شامل خوراکی‌های مفید است. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصین پوست و مو نشان می‌دهد که انتخاب خوراکی‌های مفید برای پوست و مو و اضافه کردن آن‎ها به رژیم غذایی به صورت ثابت، می‌تواند ظاهر شما را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد. در واقع مواد خوراکی مفیدی که روزانه مصرف می‌کنیم مستقیما در روند تولید کلاژن، متعادل‌سازی هورمون‌ها و در نهایت رشد سلول‌ها تاثیر قابل توجهی دارند.

خوراکی‌های مفید به دلیل دارا بودن آنزیم‌ها، موادمعدنی و ریزمغذی‌هایی که به بدن ما می‎رسانند، در تامین سلامت جسمانی، بهبود خواب، تناسب اندام، وضعیت روحی و ذهنی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. پوست و مو نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای سلامت، شادابی و حفظ جوانی، به منابع غنی برای رشد نیاز دارند. در ادامه قصد داریم چند ماده غذایی مفید و مؤثر را به شما معرفی کنیم تا با مصرف مرتب آن‎‎ها در برنامه غذایی خود بدنی سالم‌تر و پوست و موی شاداب و درخشان‌تری داشته باشید.

 

آووکادو

آووکادو یک میوه سبزرنگ با بافت خامه‌ای است که در مرکز آن یک هسته بزرگ قرار گرفته و حاوی انواع موادمغذی مختلف از جمله ویتامین، موادمعدنی و پروتئین‌های ضروری بدن است. آووکادو به دلیل خواص معجزه‌آسایی که در سلامت و زیبایی دارد به سرعت در سراسر جهان شناخته شد و محبوبیت قابل توجهی کسب کرد. از جمله خواص این میوه می‌توان به کاهش فشار خون، درمان یبوست، پیشگیری از سکته مغزی و سرطان اشاره کرد. اما برجسته‌‎ترین ویژگی آن تاثیرات فوق‌العاده‌ای است که بر سلامت پوست و مو می‌گذارد. آووکادو حاوی مقدار زیادی بیوتین است که برای رشد پوست و مو بسیار مفید و حیاتی به شمار می‌آید. از جمله ویتامین‌های موجود در این میوه، ویتامین E، A و D هستند که در ایجاد درخشندگی و شفافیت پوست و حفظ حالت ارتجاعی آن بسیار مؤثر عمل می‌کنند. آووکادو همچنین حاوی اسیدهای چرب است که از ترشح اضافی غدد چربی جلوگیری می‌کند و در بهبود بافت سلولی پوست تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

 

تخم مرغ

از آنجایی که تخم مرغ‎ حاوی پروتئین زیادی است، یک ماده ضروری برای سلامت بدن به شمار می‌رود. مصرف تخم مرغ علاوه بر فواید بسیاری که برای بدن ما دارد تقویت پوست و مو را نیز به همراه می‌آورد. تخم مرغ پوست را آبرسانی می‌کند و انعطاف‌پذیری آن را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از آن به صورت ماسک باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. موهای آسیب‌دیده نیز می‌توانند تا حد قابل توجهی با مصرف تخم مرغ بهبود یابند، چراکه تخم مرغ‎ کراتین از دست رفته را تا حدی جبران می‌کند و باعث بازسازی سلول‌های از بین رفته می‌شود. تنها کافی است مقداری ماسک تخم مرغ درست کنید و برای تقویت و نرمی موهایتان از آن استفاده کنید.

شکلات تلخ یکی از خوراکی های مفید برای پوست و مو

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ از دانه کاکائو به دست می‌آید و طعم تلخی دارد، به همین دلیل ممکن است محبوبیت زیادی نداشته باشد، اما فواید بسیاری برای سلامت و زیبایی دارد. شکلات تلخ به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و آن را منعطف و جوان نگه می‌دارد. مصرف منظم شکلات تلخ، پوستی صاف و بی‌نقص را به شما هدیه می‌دهد و از پوستتان در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت می‌کند. برخلاف تصور عموم شکلات تلخ نه تنها باعث جوش نمی‌شود، بلکه خواص ضدالتهابی داشته و از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند. خواص شکلات تنها به سلامت جسمانی خلاصه نمی‌شود، این ماده مغذی در حفظ سلامت روانی، بهبود حافظه و کاهش اضطراب نیز مؤثر است. علاوه بر آن، شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی آهن است که با افزایش گردش خون در پوست سر برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد موها مفید بوده و به پرپشت شدن مو کمک شایانی می‌کند.

 

ماهی

موادمغذی موجود در ماهی برای پوست و مو بسیار مفید است. به طور کلی مصرف مکرر ماهی، پوستی صاف و شاداب و بدون جوش برای شما به ارمغان می‌آورد و همچنین موجب پرپشتی و سلامت موها خواهد شد. روغن ماهی سرشار از امگا3 است و یک منبع غنی از اسیدهای چرب DHA و EPA به شمار می‌آید. این چربی‎ها برای سلامت غشای سلولی پوست و مو بسیار حیاتی است و با حفظ رطوبت پوست، درخشندگی و نشاط را به همراه خواهد داشت. اسیدهای چرب موجود در ماهی پوست را در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کند و موجب کاهش اثرات آن بر روی پوست می‌شود. امگا3 موجود در ماهی باعث تحریک و رشد فولیکول‌های مو می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. اسیدهای چرب ضروری امگا3 کیفیت و تراکم مو را بهبود می‌بخشد و باعث حفظ انعطاف‌پذیری پوست و جلوگیری از پیری زودرس آن می‌شود.

 

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان، آمینواسید، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم و کافئین است که فواید بسیاری برای سلامت بدن به همراه دارد و همچنین در زیبایی پوست و سلامت مو نیز کارآمد است. چای سبز سموم بدن را پاکسازی می‌کند و در پی آن موجب کاهش لک و التهابات پوستی می‌شود. این چای همچنین با تقویت خاصیت کشسانی پوست باعث حفظ جوانی و بهبود وضعیت آن می‌گردد. چای سبز همچنین در درمان و رفع پف و تیرگی زیرچشم بسیار مؤثر است. زیرا آنتی‌اکسیدان‌ها و تانین‌های موجود در آن به انقباض رگ‌های خونی زیر پوست کمک کرده و پف‎‌کردگی را در این نواحی کاهش می‌دهد. چای سبز با خواص ضدباکتریایی خود از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند و التهابات و قرمزی ناشی از آن را از بین می‌برد. تحریک رشد مو، رفع خشکی و شوره سر و استحکام و درخشندگی موها نیز از ویژگی‌های دیگر چای سبز است.

چای سبز یکی از خوراکی های مناسب برای پوست و مو

 

اسفناج

اسفناج غنی از ویتامین C، ویتامین A، بتاکاروتن، منیزیم و فیبر است. ویتامین  Aموجود در این سبزی نقش عمده‎ای در حفظ رطوبت لایه اپیدرم پوست دارد و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌‎کند. ویتامین C در اسفناج نیز به پوست شفافیت و درخشندگی می‌بخشد و به افزایش تولید کلاژن و نهایتا جوان‎سازی پوست کمک می‌کند. ترکیبات اسفناج قلیایی و ضدباکتری است و در پیشگیری و رفع آکنه نیز مؤثر عمل می‌کند. همچنین مقدار زیاد آهن در اسفناج موجب تقویت سلول‌‎های خونی و فولیکول‌ها، اکسیژن‎‌رسانی به ریشه موها و استحکام تارهای مو شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. اما برای جذب بهتر آهن موجود در اسفناج بهتر است آن را همراه با آب پرتقال یا لیمو ترش تازه مصرف کنید.

 

نارگیل

نارگیل سرشار از پتاسیم است که به جذب مواد غذایی کمک شایانی می‌کند. همچنین به دلیل دارا بودن چربی‌های اشباع و ویتامین‌های فراوان درتقویت سلامت پوست بسیار موثر است. روغن گرفته شده از نارگیل در رفع مشکلات پوستی و تقویت مو تاثیر شگفت‌انگیزی داشته و حتی در ساخت بسیاری از محصولات مراقبتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن نارگیل بهترین روغنی است که می‌توانید برای محافظت از تارهای مو، کنترل ریزش مو و ترمیم موهای آسیب‌دیده از آن بهره ببرید. روغن نارگیل با حفظ رطوبت در مو یکی از موثرترین راه‌ها برای رفع خشکی و شکنندگی موهاست و همچنین موجب تقویت ریشه مو و پرپشت شدن آن می‌شود. از روغن نارگیل می‌توان برای رفع پوسته پوسته شدن، خشکی و سفیدک پوست استفاده کرد و با مصرف مرتب آن شوره سر را نیز از بین برد.

 

سیر

سیر به عنوان یک گیاه ضدسرطان شناخته می‌‎شود، زیرا غنی از ترکیبات ضروری و پراهمیت برای حفظ سلامت است. سیر سرشار از موادمغذی همچون کلسیم، روی، آنتی بیوتیک‌ها و ضدقارچ‌ها است و به‌خاطر سلنیوم قابل توجهی که در آن موجود است می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه و از بروز آن‎ها پیشگیری کند. همچنین سیر به عنوان یک رقیق‌کننده خون به بهبود جریان خون و عملکرد قلب بسیار کمک می‌کند. اما یکی از بارزترین خواص آن بهبود وضعیت پوست و مو است. سیر با خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی جوش و آکنه را کنترل می‌کند و التهابات ناشی از اگزما را تسکین می‌دهد. ویتامین C و سلنیوم موجود در سیر خام یا آب سیر منبعی موثر برای کنترل و درمان ریزش مو است. چراکه با افزایش تولید کلاژن و گردش خون در پوست سر ریشه موها را تقویت می‌کند. همانطور که پیش‎تر گفته شد به دلیل خواص ضدقارچ، سیر برای شوره سر نیز بسیار موثر است.

سیر یکی از خوراکی های سالم برای داشتن پوست و مو زیبا

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک منبع گیاهی غنی از موادمغذی، ویتامین‌ها، موادمعدنی، آنتی‌اکسیدان و فلانوئیدها است که علاوه بر تضمین سلامت، در تقویت زیبایی پوست و مو نیز اهمیت بسیاری دارد. گوجه فرنگی علاوه بر اینکه بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است، می‌تواند به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده غذایی به عنوان یک روشن‌کننده پوست، لک‌ها را کم‌رنگ می‌کند و به مرور زمان آن‎ها را از بین می‌برد.

گوجه فرنگی به درمان تحریکات پوستی و آکنه نیز کمک می‌کند. یکی از خواص گوجه کنترل چربی پوست و در نتیجه کوچک کردن منافذ پوستی است، که همین امر سبب شفافیت و جوانی پوست می‌‎شود. گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان‌های مهمی از جمله بتاکاروتن و ویتامین C است که مصرف مداوم آن از سرطان پوست جلوگیری می‌کند و همچنین محافظی در برابر اشعه‌های مضر و آسیب‌های محیطی خواهد بود. علاوه بر آن ماسک تهیه شده از گوجه فرنگی مانند یک نرم‌کننده برای مو عمل می‌کند و در درمان خارش و اگزما پوست سر بسیار موثر است. به دلیل وجود مقدار بالای پروتئین در گوجه فرنگی، درخشندگی و انعطاف‌پذیری مضاعفی به  موهای شما می‌بخشد.

 

رژیم غذایی مؤثر

در انتها این نکته را به خاطر داشته باشید که داشتن یک رژیم غذایی سالم علاوه بر سلامت جسمی و روحی و افزایش کیفیت سبک زندگی، تاثیر به سزایی در داشتن پوست و مویی شاداب خواهد داشت. بنابراین پیش از اینکه به سراغ انواع محصولات مراقبتی بروید و راه‌های سخت و پرهزینه را انتخاب کنید، ابتدا یک برنامه غذایی مفید با مجموعه‌ای از خوراکی‌های مفید و غنی داشته باشید. در این صورت قدم بزرگی در بهبود سلامت عمومی خود برداشته‌اید. شما هم اگر خوراکی‌های مفید برای پوست و مو می‌شناسید با ما به اشتراک بگذارید.