جوش سرسیاه از آن دسته مشکلات پوستی است که احتمالا اغلب افراد آن را تجربه کرده‌اند و می‌دانند که از بین بردن آن دشوار و خسته کننده است. بهترین راه پیشگیری از ایجاد جوش سرسیاه، پیدا کردن علت ایجاد آن است. ما در این مقاله درباره دلایل ایجاد و درمان خانگی جوش سرسیاه توضیح می‌دهیم تا بتوانید تا جای ممکن از مزاحمت این نوع جوش رها شوید. اگر شما هم به دنبال راه‌حلی برای درمان جوش سرسیاه هستید، با ما همراه باشید.

 

جوش سرسیاه چطور به وجود می‌آید؟

در پوست سراسر بدن ما غددی وجود دارد که متصل به پیاز مو هستند و کار آنها تولید چربی طبیعی برای پوست است. جوش سرسیاه زمانی اتفاق می‌افتد که این غدد چربی یا پیاز مو دچار التهاب شده و جوش ایجاد شود. دلایل اصلی تشکیل جوش سرسیاه از این قرار است:

  • افزایش چربی طبیعی پوست
  • افزایش تولید هورمون‌های آندروژن مثل تستوسترون
  • میزان غیرطبیعی کراتین
  • افزایش باکتری‌های تولیدکننده جوش روی پوست

 

راه‌های درمان خانگی جوش سرسیاه

به طور کلی برای درمان خانگی جوش سر سیاه، می‌توان از ماسک و اسکراب خانگی استفاده کرد. در ادامه چند نمونه از راه‌های درمان جوش سرسیاه را معرفی می‌کنیم که به راحتی می‌توان آن‌ها را در منزل تهیه کرد:

 

جوش شیرین

جوش شیرین لایه‌برداری طبیعی است که می‌تواند به راحتی جوش‌های سرسیاه را از بین ببرد. با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و کمی آب خمیری درست کنید که بتوانید روی جوش‌های سرسیاه قرار دهید. برای پنج دقیقه با انگشت خمیر را روی پوست ماساژ دهید و بلافاصله با آب بشویید. این کار را بیشتر از یکبار در هفته انجام ندهید.

خاک_رس

خاک رس

خاک رس خاصیت جذب چربی دارد و می‌تواند چربی اضافه پوست شما را به همراه دیگر آلودگی‌های پوستی به خود بگیرد. همچنین استفاده مرتب از ماسک‌های خاک رس به تمیز شدن منافذ پوستی کمک می‌کند و زمینه ایجاد جوش‌های سر سیاه را از بین می‌برد. یک قاشق غذاخوری خاک رس را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و به شکل دایره‌ای روی پوست ماساژ دهید. بعد از اینکه خشک شد، می‌توانید آن را پاک کنید. هفته‌ای یکبار می‌توانید این کار را تکرار کنید.

 

بخور صورت

برای از بین‌بردن جوش‌های سرسیاهِ سمج بخور دادن می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. بخور باعث می‌شود تا پوست عرق کند و مواد مضر از منافذ آن خارج شوند. این کار همچنین منافذ پوست را نرم می‌کند و تمیز کردن جوش‌های سرسیاه را آسان‌تر می‌کند. پنج تا ده دقیقه پوستتان را در معرض بخور قرار دهید، سپس پوستتان را خشک کنید. این کار را می‌توانید تا رسیدن به نتیجه مدنظرتان چند بار تکرار کنید.

 

لیمو، نمک و عسل

همانطور که می‌دانید لیمو با چربی پوست مقابله می‌کند و از نمک می‌توان به عنوان یک لایه‌بردار استفاده کرد. عسل نیز پوستتان را مرطوب می‌کند و خواص آنتی باکتریایی دارد. با ترکیب این چند ماده ساده می‌توانید خمیری را درست کنید که روی جوش‌های سرسیاه بگذارید. نصف لیمو را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و کمی نمک به آن اضافه کنید. حالا خمیر را روی جوش‌های سرسیاه بگذارید. بعد از پنج دقیقه خمیر را با دست ماساژ دهید و دوباره پنج دقیقه دیگر منتظر بمانید. حالا می‌توانید آن را با آب گرم بشویید. نهایتا سه بار در هفته می‌توانید از این خمیر استفاده کنید.

گوجه_فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های A و C است و منافذ پوست را کوچک می‌کند. همچنین این ماده غذایی باعث روشن‌شدن پوست می‌شود. اگر پوست چربی دارید، گوجه فرنگی می‌تواند چرب اضافی پوست شما را به خود جذب کند. کافی است چند برش از گوجه فرنگی را روی محل جوش‌های سرسیاه بکشید. همچنین می‌توانید گوجه فرنگی را داخل مخلوط‌ کن بریزید و مخلوط آن را روی پوست پخش کنید. وقتی که خشک شد می‌توانید آن را با آب بشویید. یکی دوبار در هفته می‌توانید از این درمان خانگی استفاده کنید.

 

ماسک جوش سرسیاه

ما در مقاله طرز تهیه انواع ماسک صورت خانگی درباره ماسک‌های خانگی برای انواع پوست صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای ماسک جوش به این مقاله هم سر بزنید. در اینجا ما یک ماسک صورت مخصوص جوش سرسیاه معرفی می‌کنیم:

 

ماسک سفیده تخم مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین‌هایی است که باکتری را از بین می‌برد و منافذ پوست را کوچک می‌کند. به همین دلیل ماسک آن می‌تواند برای کاهش التهاب غدد چربی صورت گزینه‌ای ایده‌آل باشد. برای استفاده از این ماسک کافی است دو یا سه سفیده تخم مرغ را هم بزنید و روی صورت بمالید. بعد از ده تا پانزده دقیقه صورتتان را پاک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.

 

اسکراب خانگی

اسکراب‌های لایه بردار یکی از بهترین راه‌های مبارزه با جوش‌های سرسیاه هستند. در اینجا چند نمونه از اسکراب‌های لایه‌بردار خانگی را به شما معرفی می‌کنیم:

اسکراب_دارچین_و_آبلیمو

اسکراب دارچین و آبلیمو

پودر دارچین به کوچک شدن منافذ پوستی و بهبود گردش خون کمک می‌کند. از طرفی دیگر خواص ضد باکتری لیموترش برای درمان انواع جوش از جمله جوش سرسیاه، جوش سرسفید و آکنه موثر است. برای بهترین استفاده از این اسکراب توصیه می‌شود دو قاشق چایخوری پودر دارچین و آبلیمو را با هم مخلوط کنید. سپس اجازه دهید برای بیست دقیقه این ترکیب روی صورتِ تمیزتان باقی بماند. پس از این زمان می‌توانید ماسک را با آب ولرم بشویید.

 

اسکراب جو دوسر و ماست

جو دوسر و ماست هر دو سرشار از مواد مغذی هستند و ترکیب‌شان اسکراب خانگیِ فوق‌العاده‌ای خواهد شد. جو دوسر به طور کلی می‌تواند چربی اضافه پوست را جذب کند تا جوش سرسیاه تشکیل نشود. ماست نیز به کمک آنزیم‌های پروبیوتیک پوست را مرطوب می‌کند. برای تهیه اسکراب جو دوسر و ماست جهت از بین بردن جوش‌های سر سیاه، یک قاشق غذاخوری پر از جو دوسر را با ماست مخلوط کرده، سپس روی صورت ماساژ دهید و با آب سرد بشویید.

 

چه کارهایی نباید انجام دهیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه کاری انجام داده‌ باشید که وضعیت آنها را به مراتب بدتر هم کرده باشد! در اینجا به نکاتی می‌پردازیم که بهتر است آنها را انجام ندهید:

  • هیچ وقت سعی نکنید که جوش سرسیاه را با دست تخلیه کنید. چرا که این کار باعث تخلیه شدن کامل جوش نمی‌شود و حتی ممکن است موجب پخش شدن باکتری و زخم شدن پوست شود.
  • هیچ وقت با موچین و اشیای نوک تیز به جان جوش‌های سرسیاه نیافتید. حتی ابزار خاصی که برای خارج کردن جوش‌های سرسیاه وجود دارد برای کسانی است که به شکل حرفه‌ای کار پاکسازی پوست را انجام می‌دهند. شما ممکن است با این لوازم به پوستتان آسیب بزنید.
  • برای پاکسازی جوش‌های سرسیاه لایه‌برداری از پوست توصیه می‌شود اما استفاده از مواد ناملایم و تهاجمی می‌تواند به پوست صدمه بزند و آن را خشک کند. بهترین راه استفاده از اسکراب‌های ملایم است. اسکراب‌های طبیعی مثل جو دوسر، شکر و نمک می‌توانند گزینه ایده‌الی برای پاکسازی پوست باشند.
  • نَشُستن صورت به شکل روزانه می‌تواند عامل اصلی تشکیل جوش‌های سرسیاه شود. برای جمع نشدن چربی روی پوست نیز می‌توانید هفته‌ای یکی دوبار (بسته به نوع پوست) صورتتان را اسکراب کنید.
  • مرطوب نکردن پوست بعد از هر شست‌وشو نیز می‌تواند منجر به بدتر شدن شرایط جوش‌های سرسیاه شود.
  • استفاده نکردن از کرم‌های پوستی حاوی سالیسیلیک اسید اشتباهی بزرگ است. استفاده از کرم یا ژل حاوی این ماده شیمیایی باعث می‌شود پوسستان همیشه تازه و تمیز باقی بماند.

چه__کارهایی_نباید_انجام_دهیم؟

کلام آخر

ما در این مقاله درباره درمان خانگی جوش سرسیاه صحبت کردیم. علت تشکیل این نوع جوش را توضیح دادیم و نکاتی را برای بدتر نشدن جوش‌ها گوشزد کردیم. به طور کلی با شستشو و اسکراب مرتب پوست می‌توان احتمال تشکیل جوش سرسیاه را به حداقل رساند.

شما چه راه حلی برای درمان جوش سرسیاه در خانه دارید؟

 

سوالات متداول

چه چیزی باعث به وجود آمدن جوش سرسیاه می‌شود؟

در سراسر پوست ما غدد چربی وجود دارند که متصل به پیاز مو هستند. زمانی که این غدد یا پیاز مو ملتهب می‌شود و به شکل جوش به سطح پوست می‌رسد، جوش سرسیاه تشکیل می‌شود.

 

راه از بین بردن جوش سرسیاه بینی چیست؟

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با نصف قاشق غذاخوری آبلیمو و آب ولرم مخلوط کنید تا شکلی خمیری بگیرد. حالا این خمیر لایه‌برداری طبیعی است که پوست را در برابر عفونت محافظت می‌کند و جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد.

 

آیا خمیردندان جوش سرسیاه را از بین می‌برد؟

خمیردندان ممکن است حاوی موادی باشد که به درمان جوش سرسیاه کمک کنند، اما از طرفی دیگر ممکن است حاوی مواد دیگری هم باشد که پوستتان را ملتهب می‌کند. به طور کلی این کار توصیه نمی‌شود.

 

فرق جوش سرسیاه با جوش سرسفید چیست؟

جوش‌های سرسیاه پیازهای مو یا غدد چربی هستند که ملتهب شده و به شکل جوش به سطح پوست می‌رسند. جوش‌های سرسفید به پوست نمی‌رسند و به شکل برآمدگی سفید هستند.

 

آیا چای سبز برای جوش سرسیاه مفید است؟

بله چای سبز برای درمان جوش سرسیاه مفید است و چربی پوست را کننترل می‌کند.

 

آیا جوش سرسیاه مسری است؟

خیر. جوش سرسیاه مسری نیست و از یک شخص به شخصی دیگر منتقل نمی‌شود.