مژه‌هایی بلند و حجیم از هزاران سال پیش جز معیارهای زیبایی بوده و در آینده نیز همین‌طور خواهد بود. دقیقا به همین دلیل است که انواع بسیار گسترده‌ای از ریمل از برندهای مختلف به بازار عرضه شده و همه به دنبال ریمل مناسب برای مژه‌هایشان هستند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید چطور ریمل بزنید؟ انواع ریمل چیست؟ و بهترین نوع ریمل برای شما کدام است؟ در این مقاله با ما همراه باشید.

 

ریمل چیست

ریمل محصولی آرایشی است که برای مژه‌های بالا و پایین چشمان شما استفاده می‌شود و ویژگی‌های مختلفی دارد. این محصول معمولا حاوی رنگ، روغن، موم و مواد نگهدارنده است و مژه‌ها را ضخیم‌تر، مشکی‌تر یا بلندتر می‌کند. حتما دیده‌اید که ریمل برسی با شکل‌های مختلف دارد و ریمل با استفاده از همین برس به کار برده می‌شود. برای اینکه بهتر بتوانید ریمل مناسب برای خود را انتخاب کنید، انواع ریمل و نکته‌های لازم برای ریمل زدن را در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

انواع ریمل

ریمل‌ها از چند نظر دسته‌بندی می‌شوند: بافت، عملکرد و نوع برس. ریمل‌ها از نظر بافت سه نوع پودری و کرمی و مایع دارند. ریمل‌های پودری بافت قدیمی ریمل هستند که برای استفاده از آن باید از آب استفاده کرد. اگر ابزار استفاده از ریمل کرمی را داشته باشید، این نوع ریمل مژه‌های شما را پرپشت و حجیم نشان می‌دهد. اما رایج‌ترین نوع ریمل، ریمل مایع است که احتمالا شما آن را دیده‌اید. این نوع ریمل استفاده راحتی دارد و به دو نوعِ محلول در آب و ضدآب تقسیم می‌شود.

انواع_ریمل

انواع ریمل از نظر برس

این محصول از نظر برس نیز انواع مختلفی دارند. برای مثال برس ضخیم برای مژه‌های فر و حجیم به کار می‌رود. برس ظریف برای مژه‌های کوتاه یا نازک است. بعضی از برس‌ها شکل ساعت شنی دارند که برای مژه‌های کم‌پشت است. برس با موهای پلاستیکی نیز برای زمانی است که عجله دارید و می‌خواهید به سرعت ریمل بزنید.

 

انواع ریمل از نظر کاربرد

اما ریمل‌ها از نظر عملکرد نیز با هم متفاوت‌اند. انواع اصلی ریمل‌ها از این نظر عبارتند از: ریمل بلندکننده، ریمل فرکننده، ریمل حجم‌دهنده، ریمل ضدآب و ریمل پرایمر.

ریمل بلندکننده: همان‌طور که از نامش پیداست، این ریمل برای کسانی مناسب است که مژه‌های کوتاهی دارند یا به هر دلیل دوست دارند مژه‌های بلندتری داشته باشند. برای این نوع ریمل از برس نازک یا S شکل استفاده می‌کنیم.

ریمل فرکننده: این ریمل با مواد پلیمری که دارد مژه‌های شما را فر می‌کند و به آن‌ها حالت می‌دهد. برای این ریمل می‌توانید از برس خمیده، ساعت شنی یا مارپیچی استفاده کنید.

ریمل حجم‌دهنده: این نوع ریمل معمولا موادی مثل سیلیکون دارد و کسانی که از حجم مژه‌هایشان راضی نیستند، می‌توانند با این ریمل و یک برس ضخیم نتیجه خیلی خوبی بگیرند. برس‌های S شکل، ساعت شنی و مارپیچ نیز علاوه بر حجم دادن، مژه‌های شما را حالت می‌دهند و بلند می‌کنند.

ریمل ضدآب: اگر ورزش می‌کنید یا محیط اطرافتان دارای رطوبت زیادی است، ریمل ضدآب می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

ریمل پرایمر: این نوع ریمل نیز در واقع یک پرایمر است که در نقش یک زیرساز برای ریمل اصلی به کار می‌رود.

 

نکاتی_که_قبل_از_ریمل_زدن_باید_بدانید

نکاتی که قبل از ریمل زدن باید بدانید

برای استفاده از ریمل در ابتدا باید بدانید چه نتیجه‌ای از آن می‌خواهید. می‌خواهید مژه‌هایتان بلند شود؟ حجیم شود؟ فر شود؟ برای پاسخ به این سوال به مژه‌ها نگاه کنید و به این نکات دقت کنید:

  • برای مژه‌های کم‌پشت ریملی حجم‌دهنده با برسی بزرگ انتخاب کنید. اگر بتوانید در کنار ریمل از پرایمر نیز استفاده کنید، موجب حفظ سلامت مژه‌ها خواهد شد.
  • اگر مژه‌های کوتاهی دارید، ریمل بلندکننده و برسی ظریف برای شما مناسب است. این نوع برس به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی هر تار مژه را ریمل بزنید.
  • اگر مژه‌های پرپشتی دارید، ریمل بلندکننده اما با برسی بلند تهیه کنید تا مژه‌ها را از هم جدا کند.
  • اگر مژه‌هایتان اندازه‌ای یکسان ندارند یا آسیب دیده هستند، به محتویات ریمل دقت کنید. فیتوکراتین و پنتنول می‌توانند به رشد مژه‌هایتان کمک کند.
  • توصیه می‌شود یک ریمل را بعد از باز شدن، بیشتر از سه ماه نگه ندارید. ریمل ضدآب را نیز برای مناسبت‌های خاص نگه دارید. چرا که پاک‌کردن آن سخت است و ممکن است مژه‌هایتان را خشک کند.

پس از انتخاب نوع ریمل نوبت به انتخاب رنگ آن می‌رسد. انتخاب اکثر افراد رنگ مشکی است. این رنگ مژه‌ها را پرپشت و بلند نشان می‌دهد و زیبایی چشمانتان را بیشتر می‌کند. مگر اینکه مژه‌هایتان مشکی نباشد. در آن صورت ریمل قهوه‌ای انتخاب مناسبی است. رنگ‌های دیگر ریمل نیز جلوه خاص خود را دارد. رنگ سبز چشمان آبی را زیبا می‌کند، رنگ بنفش به چشمان سبز جلوه می‌بخشد و رنگ بنفش پوستتان را روشن‌تر می‌کند.

 

مراحل گام به گام ریمل زدن

بعد از انتخاب رنگ نوبت به نحوه ریمل زدن می‌رسد. در اینجا به شکل گام به گام مراحل ریمل زدن را توضیح می‌دهیم اما قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم فرمژه را فراموش نکنید! این وسیله ساده با فر دادن مژه‌های شما رو به بالا باعث می‌شود چشمانتان بزرگ‌تر به نظر برسد. یادتان باشد که فرمژه‌ای را انتخاب کنید که لبه پایین آن لاستیک گرد دارد و مژه‌های شما را نمی‌شکند.

آرایش_چشم (2)

آرایش چشم قبل از ریمل

حتما حواستان باشد که قبل از ریمل همه آرایش چشمتان را انجام داده باشید. اگر می‌خواهید سایه بزنید، مداد چشم بکشید یا هر نوع آرایش دیگری انجام دهید، زمان آن قبل از ریمل است. اگر ریمل آخرین مرحله از آرایش چشم شما نباشد، در هنگام آرایشِ بخش‌های دیگر ممکن است ریمل بریزد یا خراب شود. آرایش بخش‌های دیگرِ صورت ربطی به ریمل ندارد ولی به طور کلی آرایش چشم آخرین بخش از آرایش صورت و ریمل آخرین بخش از آرایش چشم به حساب می‌آید.

 

فر کردن مژه

برای ریمل زدن ابتدا باید مژه‌هایتان را فر کنید. برای این کار فرمژه را در نزدیک‌ترین نقطه به ریشه مژه قرار دهید و به آرامی آن را برای ده ثانیه ببندید. اگر فرمژه ندارید یا از آن می‌ترسید، می‌توانید با انگشتانتان مژه‌های خیس را به بالا فشار دهید.

 

ریمل زدن به برس

برای بیرون آوردنِ برسِ ریمل آن را بچرخانید و بیرون بیاورید. این کار از بیرون آوردن و داخل بردن برس کارآمدتر است و ریمل بهتر روی برس می‌نشیند. با بیرون آوردن و داخل بردن برس فقط هوا وارد ریمل می‌شود و آن را خشک می‌کند. ریمل اضافی روی برس را هم حتما پاک کنید. ریمل زیاد باعث می‌شود مژه‌هایتان به هم بچسبد. حتما دقت کنید که در حد نیازتان ریمل روی برس بماند.

اشتباه_های_متداول

کشیدن برس به مژه

برس را به نزدیکی ریشه مژه ببرید و آن را به سمت بالا روی مژه‌هایتان بکشید. اگر نگران هستید که در موقع ریمل زدن پلک بزنید، دهانتان را باز کنید! شاید باورش برایتان سخت باشد ولی باور کنید که پلک زدن با دهان باز سخت‌تر است.

 

ریمل زدن به گوشه‌های مژه

مژه‌های کنار و گوشه چشمانتان را فراموش نکنید! خیلی‌ از افراد فقط به مژه‌های وسط پلک‌ها ریمل می‌زنند. پس از این‌که به تمام مژه‌ها ریمل زدید، نوبت به لایه دوم می‌رسد. عموما بیشتر از دولایه ریمل توصیه نمی‌شود. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر شود، احتمال اینکه لایه زیری خشک شود و لایه جدید به آن بچسبد بیشتر است.

 

اشتباه‌های متداول

پس از توضیح نحوه استفاده از ریمل نوبت به توضیح اشتباه‌های متداول می‌رسد. توصیه ما این است که به این موارد حتما توجه کنید:

  • فر کردن مژه بعد از ریمل زدن: اگر مژه‌هایتان را دوست دارید و نمی‌خواهید مژه‌هایتان بریزد، بعد از ریمل آنها را فر نکنید!
  • زدن لایه دوم بعد از خشک شدن لایه اول: این کار فقط باعث می‌شود مژه‌هایتان به هم بچسبد.
  • استفاده از ریمل منقضی شده: این کار باعث صدمه به چشمانتان می‌شود و اکیدا توصیه نمی‌شود.
  • استفاده از ریمل شخص دیگر: این کار بهداشتی نیست و ممکن است میکروب به چشمانتان منتقل شود.
  • پاک نکردن ریمل اضافی از روی برس: ریمل اضافی روی برس باعث می‌شود مژه‌هایتان به هم بچسبد.
  • پاک نکردن ریمل: اگر بدون پاک کردن ریمل بخوابید، مژه‌هایتان صدمه می‌بیند. اگر نمی‌خواهید مژه‌هایتان بریزد، از آرایش پاک‌کن پایه روغن برای پاک کردن ریمل استفاده کنید تا اثری از آن نماند.

ترفندهای_استفاده_از_ریمل

ترفندهای استفاده از ریمل

در پایان چند ترفند کوچک برای استفاده بهتر از ریمل را گوشزد می‌کنیم:

  • دقت کنید که هوا وارد ریمل نشود. برای استفاده از آن برس، به جای جلو و عقب بردن برس، آن را با چرخش بیرون بیاورید.
  • اگر ریمل‌تان داشت خشک می‌شد، چند قطره از قطره چشم داخلش بریزید و هم بزنید تا عمرش بیشتر شود
  • اگر برسِ ریمل‌تان را دوست دارید، ولی خود ریمل تمام شده، می‌توانید آن را با آرایش پاک‌کن تمیز کنید و نگه دارید.
  • برای بیشتر شدن حجم مژه‌ها از پرایمر مژه استفاده کنید. پرایمر دوام ریمل را بیشتر می‌کند و به آن مواد مغذی می‌رساند.
  • برای بیشتر شدن حجم مژه‌ها، لایه اول ریمل را طبق معمول و لایه دوم ریمل را به پشت مژه‌ها بزنید
  • اگر در هنگام ریمل زدن، مقداری ریمل به پلک مالید. صبر کنید تا ریمل خشک شود. پاک کردن ریمل قبل از خشک شدن پلک‌تان را سیاه می‌کند. وقتی که خشک شد، به راحتی با پد پنبه‌ای پاک می‌شود.
  • برای دولایه ریمل می‌توانید از دو نوع ریمل با دو جلوه متفاوت استفاده کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که ریمل چیست و چه کاربردی دارد. انواع آن را معرفی کردیم و نحوه استفاده از ریمل را توضیح دادیم تا شما بتوانید ریمل مناسب برای خودتان را انتخاب و به راحتی از آن استفاده کنید. در پایان نیز اشتباه‌های رایج را گوشزد کردیم تا شما آنها را تکرار نکنید.

شما چه ترفندی برای ریمل زدن دارید؟