احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که آیا باید در خانه هم از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ پاسخ آن قطعا مثبت است! استفاده از ضد آفتاب در خانه نیز ضروری است، چرا که نور خورشید دلیلِ اصلیِ چین و چروک پوست است و استفاده از کرم ضدآفتاب در تمام طول سال و در تمام مکان‌ها توصیه می‌شود. پوست تیره یا روشن فرقی ندارد، برای جلوگیری از تابش اشعه‌های مضر آفتاب به پوست، بهتر است که محصولات ضد آفتاب بزنید. ما در این مقاله درباره علل استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه صحبت می‌کنیم. اگر شما هم درباره این سوال کنجکاو هستید، با ما همراه باشید.

 

چرا باید در خانه هم از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

همانطور که در مقاله «ضد آفتاب مناسب تابستان» گفتیم، نور خورشید دو نوع اشعه مضر دارد: اشعه UVA و UVB. اشعه UVA از ابرها و شیشه پنجره‌های خانه عبور می‌کند و بهتر است داخل خانه نیز، مثل داخل خودرو، از کرم ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید. در واقع بخش زیادی از چین چروک‌های روی پوست دست در هنگام رانندگی و در محیط‌های سربسته اتفاق می‌افتد. البته حواستان باشد که ضدآفتاب زدن فقط به دست‌ها خلاصه نمی‌شود. ضدآفتاب باید به تمام پوستی که در معرض آفتاب است برسد. ضدآفتاب زدن به دست‌ها، پاها، صورت، گردن و سینه را هیچ وقت فراموش نکنید. چرا که اشعه UVA بیشتر از UVB در پوست نفوذ می‌کند و باعث ایجاد لک‌های پوستی، پیری پوست و سرطان پوست می‌شود. به همین دلیل همه متخصصان توصیه می‌کنند در روتین پوستی‌تان همیشه SPF داشته باشید. در ادامه هر کدام از فواید استفاده از ضد آفتاب در منزل را بیشتر توضیح می‌دهیم:

محافظت_ضدآفتاب_در_برابر_UVA

محافظت ضدآفتاب در برابر UVA

متاسفانه اشعه فرابنفش UVA از پنجره عبور می‌کند و حتی در روزهای ابری نیز پوست ما در معرض این اشعه قرار دارد. به همین دلیل فقط در اتاق‌های بدون پنجره کرم ضدآفتاب لازم نیست! اشعه UVA به عمق پوست نفوذ می‌کند و کلاژن را از بین می‌برد. به همین دلیل این اشعه بسیار خطرناک بوده و باعث ایجاد لک‌های پوستی، چین و چروک، پیری پوست و بیماری‌هایی جدی‌تر مثل سرطان پوست می‌شود. اما از آنجایی که پوستتان را تیره نمی‌کند، شاید متوجه تاثیر آن نشوید. تابش این اشعه به پوستتان در طولانی مدت قطعا اثر بدی روی آن دارد و استفاده از ضدآفتاب برای جلوگیری از مضرات اشعه UVA ضروری است.

 

محافظت ضدآفتاب در برابر UVB

اشعه UVB می‌تواند پوست را دچار التهاب و آفتاب‌سوختگی کند. در واقع پوست انداختن بعد از آفتاب‌سوختگی به خاطر از دست رفتن سلول‌های مرده پوست است. خبر خوب این است که این نوع از اشعه فرابنفش از شیشه عبور نمی‌کند. فقط باید در زمان‌هایی که مستقیما در معرض نور آفتاب هستید، نگران آن باشید. برای حفاظت پوست در برابر این نوع اشعه ماورای بنفش توصیه می‌شود که حتما در فضاهای باز از ضدآفتاب استفاده کنید و تا جای ممکن در سایه بمانید.

 

آیا ضدآفتاب پوست را در برابر نور آبی (Blue Light) محافظت می‌کند؟

نور آبی (Blue Light) نوری است که از صفحه نمایش دستگاه‌هایی مثل تلفن همراه، لپتاپ و تلویزیون ساطع می‌شود. نور آبی باعث افزایش ملانین در پوست می‌شود و پوست را دچار لک می‌کند. این نور همچنین رادیکال آزاد ایجاد می‌کند. رادیکال‌های آزاد برای پوست مضرند، چرا که باعث ایجاد التهاب و از بین رفتن کلاژن در پوست می‌شوند. به همین دلیل، برای جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد و ایجاد لک‌های پوستی بهتر است از ضدآفتاب استفاده کنید. برای جلوگیری از مضرات نور آبی، استفاده از فیلترهای بلو لایت و عینک‌های بلوکات نیز می‌تواند مفید واقع شود.

ضدآفتاب_شیمیایی_بهتر_است_یا_فیزیکی؟

ضدآفتاب شیمیایی بهتر است یا فیزیکی؟

قدم دوم برای استفاده از ضد آفتاب در خانه انتخاب بین ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی است. هر دوی این ضدآفتاب‌ها پوست را در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند. فقط کافی است SPF آنها بیشتر از سی باشد. اما این دو تفاوت‌هایی نیز با هم دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

ضد آفتاب فیزیکی

ضدآفتاب‌های فیزیکی با انعکاس نور از پوست محافظت می‌کنند. به بیان دیگر آنها لایه‌ای محافظ را روی پوست تشکیل می‌دهند که منافذ پوست را نمی‌بندد. به همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای پوست‌های چرب و مستعد جوش به شمار می‌آید. البته اگر برای جوش‌هایتان دارو مصرف می‌کنید، برای مصرف ضدآفتاب فیزیکی بهتر است با دکترتان مشورت کنید. تیتانیوم دی اکسید و زینک اکسید مواد اصلی ضدآفتاب‌های فیزیکی هستند. طبق پژوهش‌های مختلف مشخص شده است که ضدآفتاب‌های حاوی تیتانیوم دی اکسید بیشتر از دیگر انواع ضدآفتاب پوست را در برابر اشعه‌ UVA و نور آبی محافظت می‌کنند.

 

ضد آفتاب شیمیایی

ضدآفتاب‌های شیمیایی جذب پوست می‌شوند و اشعه‌های مضر را به خود جذب می‌کنند تا به پوست آسیبی نرسد. پژوهش‌ها نشان داده که گاهی ضدآفتاب‌های شیمیایی وارد خون می‌شوند، اما دانشمندان هنوز به نتیجه‌ای قطعی درباره تاثیر آن در خون نرسیده‌اند. در کنار تاثیر آن روی بدن انسان، استفاده از ضدآفتاب‌های شیمیایی روی محیط زیست و زندگی حیوانات دریایی تاثیری منفی دارد. البته این بدان معنا نیست که از ضدآفتاب‌های شیمیایی استفاده نکنید. از نظر دانشمندان، بهترین ضدآفتاب محصولی است که بتوانید آن را هر روز و در تمام طول سال استفاده کنید و اذیتتان نکند. اگر با ضدآفتاب‌های فیزیکی راحت‌تر هستید و می‌توانید همیشه از آنها استفاده کنید، پیشنهاد ما استفاده از ضدآفتاب‌های فیزیکی است.

ضد_آفتاب_شیمیایی

آیا باید در خانه نیز ضدآفتاب را تجدید کنید؟

به طورکلی توصیه می‌شود هر دوساعت یکبار ضدآفتابتان را تجدید کنید. با این حال، اگر در فضای بسته و دور از پنجره هستید، زیاد احتیاج به تجدید ضدآفتاب ندارید. چرا که در مکان‌های بسته احتمال خیس شدن و عرق کردن کمتر است و ضدآفتاب شما با گذر زمان تغییر آنچنانی نمی‌کند. البته این بدان معنا نیست که به کلی ضدآفتاب استفاده نکنید. حتما از SPF مناسب استفاده کنید. توصیه می‌شود که در ابتدای صبح ضدآفتاب بزنید و در طول روز یکی دو بار تجدید کنید.

 

اگر نخواهیم در خانه ضدآفتاب بزنیم چه کار کنیم؟

اگر به هر دلیل دوست ندارید در خانه ضدآفتاب بزنید، پیشنهاد ما این است که پرده‌ها را بکشید و تا جای ممکن از مکان‌های نورگیر دوری کنید. اگر در مکان‌های بسته به دور از پنجره هستید، خطری شما را تهدید نمی‌کند و با خیال راحت می‌توانید ضدآفتاب نزنید. اما اگر دلتان می‌خواهد در نور روز بنشینید، حتما باید از ضدآفتاب استفاده کنید، راهی دیگری وجود ندارد!

 

کلام آخر

آیا در خانه هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟ بله! ما در این مقاله توضیح دادیم که چرا استفاده از ضد آفتاب در خانه ضروری است. مهم‌ترین دلیل آن این است که یکی از اشعه‌های مضر آفتاب (اشعه UVA) از شیشه عبور می‌کند و دقیقا همین اشعه دلیل اصلی چین و چروک‌های پوستی است. برای همین داخل خانه هم باید کرم ضد آفتاب بزنیم. اگر بین ضدآفتاب شیمیایی یا فیزیکی نیز مردد هستید، توصیه می‌شود هرکدام را استفاده کنید که برایتان راحت‌تر است. برای استفاده ضدآفتاب در منزل حتی لازم نیست هر دوساعت ضد آفتابتان را تجدید کنید. از آنجایی که در منزل کمتر تعریق دارید، هر شش ساعت یکبار نیز کافی است.

شما در منزل از چه نوع ضدآفتابی استفاده می‌کنید؟