احتمالا شما هم زیاد نام ماسک صورت به گوشتان خورده است و می‌خواهید بدانید که دقیقا ماسک صورت چه کاری روی صورت انجام می‌دهد. آیا واقعا برای پوست صورت معجزه می‌کند یا فقط تبلیغات است. ما در این مقاله توضیح می‌دهیم که ماسک صورت چیست و چه کاربردی دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به اضافه کردن محصولی جدید به روتین پوستی‌تان هستید، با ما همراه باشید.

 

ماسک صورت چیست

ماسک صورت در حقیقت لایه‌ای از مواد مغذی و مفید برای پوست است که برای مدت مشخصی ( معمولا بین ده تا بیست دقیقه) روی پوست باقی می‌ماند. این مواد زمان زیادی برای نفوذ به پوست دارند، در نتیجه تاثیر بیشتری روی پوست می‌گذارند. بهترین بخشِ استفاده از ماسک صورت این است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. برخی از خواص ماسک صورت به طور کلی عبارتند از: آبرسانی و مرطوب کردن پوست، جذب چربی اضافه روی پوست، بهبود ظاهر منافذ پوست، جذب آلودگی‌های پوستی، کمک به کمتر شدن علائم بالا رفتن سن.

 

چرا ماسک صورت بزنیم

در این بخش چهار دلیل برای استفاده از ماسک صورت نام می‌بریم تا هرچه سریع‌تر این محصول را در روتین پوستی خود قرار دهید:

دلیل اول: روتینِ ماسکِ صورت زدن، آرامش‌بخش است و علاوه بر بهبود پوستتان، حال و هوای شما را نیز عوض می‌کند. اگر در هفته بیست تا سی دقیقه زمان برای رسیدگی به خودتان در نظر بگیرید، تاثیر روانی‌اش را روی کل هفته حس خواهید کرد.

دلیل دوم: ماسک‌های پاک کننده هم‌چون ماسک خاک رس به شما کمک می‌کند تا آلودگی و چربی اضافه روی پوست را پاک کنید. آلودگی‌های پوستی از طریق منافذ به پوست نفوذ می‌کنند و مشکلات پوستی مختلفی ایجاد می‌کنند. حتی ممکن است پوستتان دچار قرمزی و جوش شود. با پاک کردن پوست، منافذ آن کوچکتر می‌شود و پوست ظاهری زیباتر پیدا می‌کند.

چرا_ماسک_صورت_بزنیم

دلیل سوم: ماسک صورت زدن به گردش بهتر خون زیر پوست کمک می‌کند. با بیشتر شدن گردش خون زیر پوست، پوست شما نرم‌تر و لطیف‌تر می‌شود و اگر ماسک مناسبی انتخاب کرده باشید، درخشش پوستتان را می‌توانید به چشم ببینید.

دلیل چهارم: ماسک صورت به دیگر بخش‌های روتین پوستی شما نیز کمک می‌کند. اگر می‌خواهید در روتین صبح از لوسیون یا سرم استفاده کنید یا روتین شب‌تان بهتر و عمیق‌تر جذب شود، به ماسک صورت نیاز دارید. با ماسک صورت محصولات آبرسان و پاک‌کننده بهتر عمل می‌کنند و نتیجه بهتر و سریع‌تری از این محصولات می‌گیرید.

 

چگونه ماسک صورت مناسب انتخاب کنیم

از آنجایی که هزاران فرمولاسیون مختلف برای ماسک صورت وجود داد، انتخاب ماسک مناسب بیشتر از هرچیزی به نیازِ پوست شما وابسته است. نیاز پوستتان را بسنجید و مستقیما به سراغ ماسکی بروید که محتویات آن به بهبود پوست شما کمک می‌کند. در اینجا برخی از مشکلات پوستی و ماسک مناسب برای آنها را نام می‌بریم:

 

ماسک برای آکنه و التهاب

اگرچه ماسک صورت درمانی قطعی و طولانی مدت برای آکنه نیست، ولی استفاده از این محصول می‌تواند پوست ملتهب را آرام‌تر و از بیرون‌ریزیِ جوش جلوگیری کند. برای این منظور باید از ماسک‌هایی حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. در میان مواد طبیعی نیز ماست و پاپایا می‌توانند پوست مرده و آلودگی‌های پوستی را از روی پوست جدا کنند. ماسک صورت حاوی جو دوسر و آلوئه ورا نیز پوست را نرم و لطیف می‌کنند.

 

ماسک برای تیرگی و لک پوست

اگر پوست صورت شما دچار تیرگی یا لک شده، ویتامین C می‌تواند نقش بسیار موثری در بهبود آن داشته باشد. ماسک‌هایی حاوی آزلائیک اسید و ریشه شیرین‌بیان نیز می‌توانند پوست صورت را روشن کنند. عواملی لایه‌بردار مثل آلفا هیدروکسی اسید (AHAs)، اسید لاکتیک و آناناس نیز در یک ماسک مو می‌توانند پوستِ مرده و تغییرِ رنگ‌داده را از سطح صورت بردارند.

 

ماسک برای پوست خشک

از آنجایی که پوست خشک نیاز به آبرسانی زیادی دارد، پیشنهاد ما استفاده از ماسک صورتی است که حاوی هیالورونیک اسید باشد. مرطوب‌کننده‌هایی مثل شی باتر و آووکادو نیز در ماسک صورت می‌توانند پوست را نرم و لطیف کنند.

 

ماسک برای چین و چروک

ماسک صورت برای چین و چروک‌های عمیق شاید خیلی کارساز نباشد. اما ماسک‌هایی حاوی ویتامین C می‌توانند به کمتر شدن آنها کمک کنند. از آنجایی که این ویتامین یک آنتی اکسیدان است، تولید کلاژن پوست را تقویت می‌کند و باعث سفت شدن پوست می‌شود. ویتامین E نیز در کنار رسوراترول و فرولیک اسید می‌توانند تاثیر نور خورشید و آلودگی‌های محیطی را روی چین و چروک کم کنند و پوست را جوان‌تر سازند.

ماسک_صورت_برای_تیرگی_و_لک_پوست

ماسک برای پوست چرب

هر ماده‌ای که در جذب چربیِ اضافه پوست کمک کند می‌تواند گزینه خوبی برای ماسک صورت برای پوست چرب باشد. پیشنهاد ما ماسک‌هایی حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، گوگرد یا زغال هستند. در میان مواد غذایی نیز ماست و آناناس خاصیت لایه‌برداری دارند و به پوست چرب کمک می‌کنند.

 

انواع ماسک صورت

در این بخش برخی از انواع معروف ماسک صورت را معرفی می‌کنیم. شاید قبلا اسم آنها را شنیده باشید، اما نمی‌دانستید چه کاربردی دارند. با ما همراه باشید.

 

ماسک خاک رس

این نوع ماسک سرشار از مواد معدنی است و برای جوانسازی پوست استفاده می‌شود. دو نوعِ مشهور از ماسک خاک رس (کائولن و بنتونیت) چربی اضافه پوست را جذب می‌کنند و برای پوست‌های چرب و مستعد جوش مناسب هستند.

 

ماسک زغال

به طور کلی زغال فعال در بدن سموم را جذب می‌کند. تصور بر این است که ماسک زغال نیز روی سطح پوست کثیفی و آلودگی را جدا می‌کند.

 

ماسک صورت کرمی یا ژلی

ماسک غلیظ کرمی با اسید هیالورونیک می‌تواند برای پوست خشک ایده‌آل باشد. ماسک ژلی که معمولا حاوی آلوئه ورا و خیار است، پوست را آرام و نرم می‌کند و برای پوست‌های حساس توصیه می‌شود.

 

ماسک لایه‌بردار

مواد شیمیایی لایه‌بردار مثل اسید گلیکولیک و لاکتیک اسید در اکثر ماسک‌های صورت لایه‌بردار وجود دارند. این مواد سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برند تا پوست شما روشن‌تر و نرم‌تر شود.

ماسک_صورت_ورقه_ای

ماسک ورقه‌ای

این نوع ماسک در ابتدا در کره محبوبیت پیدا کرد، سپس در سراسر جهان معروف شد. بیشتر ماسک‌های ورقه‌ای حاوی مواد آبرسان مثل هیالورونیک اسید و سرامید هستند. این نوع ماسک همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. استفاده از ماسک ورقه‌ای برای پوست‌های خشک، پوست‌های ملتهب و پوست‌های پرچین و چروک توصیه می‌شود.

 

ماسک‌های خانگی

ماسک‌های طبیعی که با مواد در دسترس در منزل تهیه می‌شوند، یکی دیگر از انواع ماسک صورت است که می‌توانند تاثیر زیادی روی بهبود سلامت پوست شما داشته باشند. ما در مقاله طرز تهیه انواع ماسک صورت خانگی درباره این موضوع بیشتر توضیح داده‌ایم. اگر شما هم علاقه‌مند به تهیه ماسک در منزل هستید، مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

 

چگونه ماسک صورت بزنیم

استفاده از ماسک صورت پنج قدمِ آسان دارد:

قدم اول: موهایتان را ببندید و لباسی بپوشید که گردنتان را نپوشاند. هنگام ماسکِ صورت زدن شاید کمی از آن از روی صورتتان بریزد و کثیف کاری داشته باشد، اما بعد از خشک شدن دیگر جای نگرانی نیست و ماسک به راحتی پاک می‌شود.

قدم دوم: با پاک‌کننده همیشگی‌تان صورتتان را از آرایش و چربی و آلودگی پاک کنید تا ماسک به خوبی جذب پوستتان شود. توصیه ما این است که قبل از ماسک مقدار خیلی کمی از کرم دور چشم را به زیر چشمانتان بزنید تا از این ناحیه حساس مراقبت شود.

قدم سوم: ماسک صورت را با دستان خیس روی صورت مرطوب پخش کنید. حواستان باشد که ماسک باید روی پوست بماند، پس خیلی آن را ماساژ ندهید تا جذب پوست شود. دور چشمان و بینی را ماسک نزنید اما حواستان باشد که حتما ماسک را تا گردن و گلوی ادامه دهید.

چگونه_ماسک_صورت_بزنیم

قدم چهارم: اجازه دهید ده تا بیست دقیقه ماسک روی صورتتان بماند. در این مدت زمان می‌توانید هرکاری دوست دارید انجام دهید. فقط حواستان به زمان باشد و به دستور‌العمل پاک کردن ماسک صورت در پشت بسته‌بندیِ آن دقت کنید.

قدم پنجم: در این قدم می‌توانید ماسک صورت را پاک کنید. برای پاک کردن ماسک پیشنهاد ما این است که حوله‌ای گرم و خیس را برای چند ثانیه روی صورت نگه دارید و چند بار این کار را تکرار کنید. بعد از این کار پاک کردن ماسک بسیار آسان‌تر می‌شود. فقط حواستان باشد که حوله خشک را روی صورت نکشید.

 

هر چند وقت یکبار از ماسک صورت استفاده کنیم

هر روتین پوستی شامل محصولاتی روزانه و هفتگی می‌شود. معمولا توصیه می‌شود از ماسک صورت یک بار در هفته استفاده کنید. البته اگر پوستتان نیاز داشته باشد تا سه بار در هفته می‌توانید از ماسک صورتی مثل ماسک آبرسان استفاده کنید. برای همه افراد استفاده از ماسک صورت توصیه می‌شود. اگر در هفته چند دقیقه برای پوستتان وقت بگذارید، تاثیر مثبت آن را روی پوست و روحیه خود خواهید دید.

 

چطور بهترین نتیجه را از ماسک صورت بگیریم

حال که با انواع ماسک صورت آشنا شدیم و طرز استفاده از آن را یاد گرفتیم، شاید بپرسید که چگونه می‌توان بهترین نتیجه را از ماسک صورت گذاشتن بگیریم؟ در این بخش چند توصیه برای رسیدن به بهترین نتیجه از ماسک صورت داریم:

توصیه اول: همیشه قبل از ماسک زدن صورتتان را پاک کنید. پیشنهاد ما استفاده از پاک‌کننده‌ای آبرسان با PH خنثی است. بعداز پاک‌کننده، از آب گرم برای شستن صورت استفاده کنید تا منافذ پوستتان باز شود. بعد از پاک کردن ماسک نیز از مرطوب‌کننده‌ای غلیظ و بدون روغن و سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید تا موادِ ماسک روی پوست باقی بمانند.

توصیه دوم: فقط یکبار ماسک زدن تاثیر چندانی در بهبود شرایط پوستی شما ندارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوبتان باید به شکل مرتب و هر هفته از ماسک صورت استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که قبل از تصمیم درباره تاثیر ماسک صورت حداقل شش تا هشت هفته از آن استفاده کنید. اگر پوستتان چند مشکل مختلف دارد، شاید با یک ماسک بتوانید به همه آنها رسیدگی کنید.

چطور_بهترین_نتیجه_را_از_ماسک_صورت_بگیریم

توصیه سوم: شاید فکر کنید که هرچه بیشتر ماسک روی صورتتان بماند، تاثیر آن بیشتر می‌شود. اما این تصور اشتباه است. ماسک را نباید بیشتر از مدت زمان تعیین شده در دستورالعملِ استفاده، روی پوست نگه داشت. اگر ماسکی که باید ده دقیقه‌ای برداشته شود روی پوست برای یک ساعت بماند، پوست را دچار حساسیت و سوزش می‌کند.

توصیه چهارم: ماسک گران به معنای بهترین نتیجه برای پوست شما نیست! اینکه ماسکی روی صورت شما موثر باشد یا نباشد بیشتر از قیمت به فرمولاسیون آن بستگی دارد. پیشنهاد ما استفاده از ماسکی است که بازخوردهای مثبت زیادی گرفته و متناسب با نیازهای پوست شما است.

 

کلام آخر

ما در این مقاله توضیح دادیم که ماسک صورت چیست و چه کاربردی دارد. سپس گفتیم چگونه می‌توانید بهترین ماسک صورت را برای پوستتان انتخاب کنید و برای بهترین نتیجه چه نکاتی را باید رعایت کنید. مثل همه محصولات در یک روتین پوستی، برای انتخاب بهترین ماسک صورت برای شما باید به نوع پوستتان دقت کنید.

شما چه ترفندی برای استفاده از ماسک صورت دارید؟