آشنایی با انواع نوار بهداشتی می‌تواند عادات ماهانه را تا حد زیادی قابل تحمل‌تر کند. اگر در روزهای اول عادت ماهانه خود خواب راحتی ندارید و نگران کثیف شدن لباس و رختخواب خود هستید، نوار بهداشتی شب می‌تواند این نگرانی شما را برطرف کند. این نوع از نوار بهداشتی به دلیل ویژگی‌های خاصش قدرت جذب بسیار بالایی دارد و با خیال راحت می‌توانید شب‌ها هنگام خواب از آن استفاده کنید. در این مقاله درباره انواع نوار بهداشتی مخصوص شب و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم. اگر شما هم می‌خواهید کیفیت خواب خود را در دوران عادت ماهانه بهبود دهید، با ما همراه باشید.

 

انواع نوار بهداشتی

قبل از توضیح درباره نوار بهداشتی مخصوص شب، شاید خالی از لطف نباشد که راجع به انواع نوار بهداشتی صحبت کنیم. نوار بهداشتی برای کسانی مناسب است که خونریزی سنگینی دارند. یکی از مزایای مهم این محصول تنوع زیاد در سایزبندی است. همچنین از خطراتی مثل سندروم شوک سمی جلوگیری می‌کند.

انواع نوار بهداشتی به طور کلی به دو دسته یکبار مصرف و قابل شستشو تقسیم می‌شوند:

نوار بهداشتی‌های قابل شستشو از نظر زیست‌محیطی آسیب کمتری به محیط وارد می‌کنند و در سال‌های اخیر افراد بیشتری برای کمک به حفظ محیط زیست از آنها استفاده می‌کنند. این نوع نوار بهداشتی چسب ندارد و مثل کاپ قاعدگی می‌توانید تا دوازده ساعت از آن استفاده کنید. جنس این نوع نوار بهداشتی به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی شسته و خشک شود. البته که باید برای شست‌وشو توجه لازم را داشته باشید تا باعث ایجاد عفونت نشود. شاید در دفعات اول، شست‌وشوی آن برایتان سخت به نظر برسد ولی طبق تجربه کسانی که از این نوع پد استفاده می‌کنند، بعد از مدتی مشکلی با آن نخواهند داشت؛ چرا که مزایای آن نسبت به سختی‌هایش بیشتر است.

از طرفی دیگر نوار بهداشتی‌های یکبار مصرف به جهت استفاده آسان از آن‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این نوع نوار بهداشتی از نظر ضخامت و قدرت جذب تنوع زیادی دارد. برای مثال نوار بهداشتی نازک با قدرت جذب متوسط برای زمانی است که خونریزی زیادی ندارید. یا نوار بهداشتی ضخیم و قدرت جذب بالا برای روزهای اول عادت ماهانه است که خونریزی شدیدی دارید.

در این میان نوار بهداشتی مخصوص شب در کدام بخش قرار می‌گیرد؟

ویژگی_های_مهم_نوار_بهداشتی_مناسب

نوار بهداشتی شب چیست؟

مهم‌ترین ویژگی نوار بهداشتی شب ابعاد آن است. این نوع نوار بهداشتی طول و عرض و ضخامت بیشتری دارد و به همان نسبت، بدون اینکه شما را آزار دهد، میزان جذب بسیار بیشتری دارد. از طرفی دیگر اگر به رویه مشبک حساسیت نداشته باشید، نوار بهداشتی مخصوص شب معمولا مشبک است و موجب می‌شود تا احساس رطوبت در پد برای شما آزاردهنده نباشد.

 

تفاوت نوار بهداشتی روز و شب چیست؟

تفاوت نوار بهداشتی شب و روز بیشتر در تفاوت اندازه این دو است. نوارهای روزانه اندازه کوچک‌تری دارند و زودتر باید آنها را تعویض کرد. اما از آنجایی که نوار بهداشتی مخصوص شب برای خواب طراحی شده، اندازه بزرگ‌تر و ظرفیت جذب بالاتری دارد تا به راحتی هشت ساعت با آنها بخوابید. البته اگر خونریزی شدیدی دارید، می‌توانید از نوار بهداشتی شب برای طول روز نیز استفاده کنید.

 

ویژگی‌های مهم نوار بهداشتی مناسب

به طور کلی، چه برای نوار بهداشتی مخصوص شب و چه برای نوار بهداشتی مخصوص روز، ویژگی‌های نوار بهداشتی مناسب، مشابه است. در این بخش ویژگی‌هایی را توضیح می‌دهیم که در خرید نوار بهداشتی باید به آنها دقت کنید:

 

قابلیت جذب بالا

می‌دانیم که مهم‌ترین انتظار از یک نوار بهداشتی قابلیت جذب آن است. میزان قدرت جذب هر محصول روی بسته‌بندی آن به شکل قطره مشخص است و باید پاسخگوی میزان خونریزی‌ یک فرد در طول عادت ماهانه‌اش باشد. اگر می‌خواهید در عمل بدانید میزان قابلیت جذب یک محصول چقدر است و آیا ادعای روی بسته‌بندی درست است یا نه، کافی است بعد از استفاده به رنگ خون جذب شده دقت کنید. اگر رنگ تیره باشد یعنی به خوبی به مرکز نوار جذب شده و احساس رطوبت کمتری خواهید داشت. اگر رنگ روشن به نظر برسد، یعنی نوار ظرفیت کمی دارد و خون به سطح نوار بهداشتی رسیده است.

 

اندازه مناسب

همانطور که گفتیم، اندازه نوار بهداشتی مخصوص شب بزرگ‌تر از نوار روزانه است. دقیقا به همین دلیل باید سایزی مناسب انتخاب کنید تا در طول شبانه‌روز اذیت نشوید. توجه داشته باشید که نوار بهداشتی شب کمی روی باسن قرار می‌گیرد تا از هرگونه مشکل در هنگام خواب جلوگیری کند.

انواع_نوار_بهداشتی

جنس مناسب

از آنجا که در هنگام عادت ماهانه چندین روز مداوم باید از نوار بهداشتی استفاده کنید، جنس محصولی که انتخاب می‌کنید اهمیت زیادی دارد. نوار بهداشتی باید از مواد طبیعی و باکیفیتی ساخته شده باشد که حساسیت، خارش یا عفونت ایجاد نکند. در کنار آن باید نرم و لطیف باشد تا بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.

 

نکات مهم برای استفاده از نوار بهداشتی

برای استفاده از هر نوع نوار بهداشتی نکات مهمی را باید رعایت کنید که به کمتر شدن دردسرهای دوران پریود کمک می‌کند:

 

تعویض به موقع نوار بهداشتی

در این مقاله درباره قدرت جذب بالا و ضخامت بیشتر نوار بهداشتی مخصوص شب توضیح دادیم. اما نباید از این حرف‌ها نتیجه بگیرید که این نوع نوار بهداشتی کمتر نیاز به تعویض دارد! همه انواع نوار بهداشتی را باید سر وقت خود عوض کرد و عوض نکردن به موقع می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد.

 

لباس زیر مناسب

در دوران عادت ماهانه بهتر است از لباس زیری استفاده کنید که باعث عرق‌سوز شدن پاهایتان نشود و به راحتی بتوان نوار بهداشتی را به آن چسباند. معمولا خانم‌ها ترجیح می‌دهند که لباس زیرشان در زمان پریود کمی ضخیم‌تر باشد تا از نشت احتمالی جلوگیری شود.

طرز_استفاده_از_نوار_بهداشتی_شب

قرار گرفتن درست نوار بهداشتی

در کنار انتخاب اندازه مناسب، قرار گرفتن درست نوار بهداشتی روی لباس زیر از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. چرا که یکی از دلایل نشت می‌تواند محل نامناسب نوار بهداشتی باشد. باید حتما توجه داشته باشید که نوار دقیقا در میان لباس قرار بگیرد.

 

طرز استفاده از نوار بهداشتی شب

طرز استفاده از نوار بهداشتی شب فرقی با دیگر انواع نوار بهداشتی ندارد. ابتدا کاغذ زیر نوار بهداشتی را جدا می‌کنید و آن را روی لباس زیر می‌چسبانید. سپس کاغذ چسب‌های بال نوار بهداشتی را جدا می‌کنید و آنها را به زیر لباس می‌برید تا در جای خود محکم شود. فقط از آنجایی که نوار بهداشتی شب اندازه بزرگ‌تری دارد، قسمتی از آن به باسن می‌رسد. فراموش نکنید که نوار را هر چهار الی پنج ساعت عوض کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله انواع نوار بهداشتی را با هم دوره کردیم و توضیح دادیم که نوار بهداشتی مخصوص شب چه ویژگی‌های خاصی دارد. این نوع از نوار بهداشتی به خاطر ابعاد پهن و ضخامت زیادش قدرت جذب زیادی دارد و در صورتی که درست قرار داده شود، از نشت در هنگام خواب جلوگیری می‌کند.

شما چه ترفندی برای استفاده از نوار بهداشتی دارید؟