فرقی نمی‌کند که مویتان صاف باشد یا فر، بلند باشد یا کوتاه، در هر شکل و حالت ممکن است گره خوردن مو را تجربه کنید. در این مقاله ما می‌خواهیم درباره دلایل گره خوردن مو توضیح دهیم تا با پیشگیری از آن، از این اتفاق جلوگیری کنید. اگر شما هم می‌خواهید برای همیشه از گره خوردن مو در امان باشید، با ما همراه شوید.

 

علت گره خوردن مو سر چیست؟

روزانه بخشی از موهای شما طبق چرخه رشد مو می‌ریزد تا تارهای جدید جایگزین آن شود. اما اگر لایه بیرونی تار مو آسیب‌دیده باشد، آن تار مو به جای ریزش به دور موهای دیگر پیچیده و گره می‌خورد. به همین دلیل کسانی که موهایی صاف و لخت دارند، کمتر در معرض گره خوردن مو هستند. گره مو بیشتر برای موهای تابدار، فر یا آسیب‌دیده به وجود می‌آید. به طور کلی این نوع موها بیشتر مستعد گره خوردن هستند:

  • موهای آسیب‌دیده از گرما، خورشید یا رنگ مو
  • موهای شکننده
  • موهای بلند
  • موهای فر
  • موهای خشک
  • موهایی که زیاد شانه یا خارانده می‌شوند
  • موهایی که زیاد اتو یا سشوار می‌شوند

 

دلایل آسیب تار مو

آسیب دیدن تار مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این بخش چندتا از مهم‌ترین دلایل را نام می‌بریم:

 

کمبود رطوبت

اگر موهای شما دچار کمبود رطوبت باشند، ساقه تار مو آسیب می‌بیند و گره می‌خورد. کمبود رطوبت همچنین حالت‌پذیری موهای شما را کم می‌کند.

دلایل_آسیب_تار_مو

شانه نکردن موها

شانه نکردن روزانه مضرات زیادی برای تارهای مو دارد. بعد از مدتی در نهایت موهایتان پیچ می‌خورد و روغنی که روی موها می‌ماند به آنها صدمه می‌زند. فراموش نکنید که اگر تنها گره نوک موهایتان را باز کنید و به ریشه‌های موها توجه نکنید، باز هم دچار مشکل خواهید شد.

 

کوتاه نکردن مو

اگر مدت زمان زیادی موهایتان را اصلاح نکرده و نوک ساقه را قیچی نکنید، موها وز شده و یا دچار موخوره می‌شود. به بیان دیگر نوک موها شکنندگی بیشتری پیدا می‌کنند. حتما می‌دانید که موهای دارای وز و موخوره به راحتی باعث گره خوردن موها می‌شوند.

 

خوابیدن روی مو

اگر بدون اینکه موهایتان را ببافید یا بالا ببندید روی آنها بخوابید، موهایتان به هم گره می‌خورند. در این مورد ترک روی ساقه مو باعث گره خوردن مو هستند. کار دیگری که اصلا نباید آن را انجام دهید، خوابیدن با موهای خیس است. موی خیس بسیار شکننده است و به راحتی وز و شکسته می‌شود. باز کردن گره‌هایی که از خوابیدن با موی خیس ایجاد شده بسیار سخت است.

 

جلوگیری از گره خوردن مو

جلوگیری از گره خوردن مو از آنچه فکر می‌کنید راحت‌تر است. در اینجا  چند راه حل برای گره نخوردن موها پیشنهاد می‌کنیم:

 

استفاده از نرم‌کننده

همانطور که حدس زدید، اولین راه حل برای جلوگیری از گره خوردن مو استفاده از نرم‌کننده است. چرا که تنها استفاده از شامپو کافی نیست. همیشه پس از شامپو از نرم‌کننده استفاده کنید. بهترین قسمت استفاده از نرم‌کننده راحتی در شانه کردن موهاست. نرم‌کننده موهایتان را نرم و تارهای خشک را مرطوب می‌کند. اگر می‌خواهید از امروز استفاده از نرم‌کننده را شروع کنید، باید بدانید که به طور کلی توصیه می‌شود بیشتر به نوک موها نرم‌کننده بزنید. اما لازم نیست برای ریشه مو از نرم‌کننده استفاده کنید. پس از اینکه نرم‌کننده ساقه تمام موها را پوشاند، اجازه دهید تا چند دقیقه روی موهایتان باقی بماند. نرم‌کننده در تامین رطوبت موها و کم شدن گره آن‌ها بسیار مؤثر است.

جلوگیری_از_گره_خوردن_مو

استفاده از شانه دندانه درشت

احتمالا شما هم مثل بسیاری از افراد از برس برای شانه کردن موهایتان استفاده می‌کنید. اما باید بدانید که برس یا شانه دانه ریز شکاف‌های تار مو را بیشتر می‌کند و باعث گره خوردن بیشتر موها می‌شود. اگر موهایتان مستعد گره خوردن هستند، از شانه دندانه درشت استفاده کنید تا بدون کشیده شدن، گره موهایتان باز شود. نکته دیگر این است که ترجیحا قبل از حمام موهایتان را شانه کنید تا هنگام شستشو گره نخورد. یادتان باشد که هیچ وقت تا زمانی که موهایتان خیس است، آن‌ها را شانه نکنید. موهای خیس ساده‌تر می‌شکنند.

 

استفاده آرام از حوله

یکی از کارهای اشتباه بسیار رایج در میان همه ما خشک کردن مو با حوله است. اگر موهایتان را بعد از حمام با شدت با حوله خشک کنید، صدمه شدیدی به موهایتان می‌زنید. این کار میزان ریزش مو و شکستگی آن را افزایش می‌دهد و باعث موخوره و وز شدن موها می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم که به جای این کار موهایتان را با حوله ببندید و اجازه دهید موهایتان طبیعی خشک شوند. اگر می‌خواهید موهایتان را سشوار بکشید، ابتدا اجازه دهید موهایتان تا حدود هشتاد درصد به شکل طبیعی خشک شوند و بعد از آن از سشوار استفاده کنید. شاید این پیشنهاد به نظر عجیب برسد. اما برای حفظ سلامت موهایتان گاهی لازم است صبوری به خرج دهید!

استفاده_آرام_از_حوله

محافظت از مو در خواب

همانطور که گفتیم، موهای شما در خواب به دلیل برخورد با بالش و ملحفه دچار ترک می‌شوند. برای پیشگیری از گره خوردگی مو شما باید روبالشی مناسبی را انتخاب کنید. روبالشی‌های پنبه‌ای معمولا موها را خشک و شکننده می‌کنند. در کنار انتخاب روبالشی مناسب، بستن موها بالای سر یا بیرون گذاشتن مو می‌تواند به گره خوردن کمتر آن کمک کند.

 

استفاده از ماسک مو

اگر موهایتان مدام به هم گره می‌خورند، احتمالا موهای خشکی  دارید و استفاده از ماسک برای یکبار در هفته می‌تواند نقش چشمگیری در بهبود سلامت موی شما داشته باشد. ماسک مو تارهای مو را نرم و مرطوب می‌کند و ظاهری ابریشمی به موهای شما می‎بخشد. دو عامل موثر در ماسک‌های مو عسل و روغن بادام هستند. ما در مقاله ماسک مو چیست، درباره انواع ماسک مو و دیگر محتویات ماسک مو مفصل توضیح داده‌ایم. اگر به شکل مرتب از ماسک مو استفاده کنید، تاثیر آن بعد از چند هفته مشخص می‌شود. اگر فرصت استفاده از ماسک نداشتید، کافی است به یک لیوان آب مقداری آب لیمو اضافه کنید و به پوست سرتان بکشید. همین دستور ساده تاثیر زیادی روی سلامت موهایتان دارد و آنها را زیبا و بدون گره می‌کند.

 

استفاده از محصولات گره بازکن

محصولاتی مانند اسپری و سرم گره بازکن از جذاب‌ترین محصولات مراقبتی هستند که کارشان باز کردن گره‌های سخت است. این محصولات قطعا ارزش هزینه کردن دارند، چون نه تنها موهای گره‌خورده را باز می‌کنند، بلکه به موهای خشک نیز رطوبت می‌رسانند و آنها را نرم می‌کنند. گره بازکن را با موی مرطوب و خشک می‌توانید استفاده کنید و نیاز به شستشو ندارد. اگر گره بزرگی دارید که باز کردن آن برایتان مشکل است و با دست باز نمی‌شود، لازم نیست که آن بخش از مو را قیچی کنید. کافی است مقداری گره بازکن به آن گره و اطرافش بزنید. سپس به آرامی با شانه دندانه درشت یا دست موهایتان را به سمت پایین بکشید. به همین راحتی از شر گره مو راحت می‌شوید.

باید_و_نبایدها

باید و نبایدهای لازم برای جلوگیری از گره خوردن مو

در پایان این بخش نکاتی کوتاه برای جلوگیری از گره خوردن مو را گوشزد می‌کنیم:

بایدها

  • اگر موهایتان به راحتی گره می‌خورند، قبل از حمام حتما موهایتان را شانه کنید.
  • شامپو را کمتر به نوک موها و بیشتر به پوست کف سرتان بزنید.
  • از نرم‌کننده استفاده کنید و موهایتان را شانه کنید تا نرم‌کننده یکسان پخش شود.
  • موهایتان را ببافید. بافت مو از گره خوردن و ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  • هر چهار تا شش هفته موهایتان را کوتاه کنید. موخوره گره ایجاد می‌کند و ظاهر موهایتان را هم خشک و آسیب‌دیده نشان می‎دهد.

نبایدها

  • سرتان را با حوله محکم خشک نکنید.
  • با موی باز نخوابید. ترجیحا موهایتان را شل بالای سر ببندید.
  • روی روبالشی پنبه‌ای نخوابید تا صبح با موهای گره خورده بیدار نشوید.
  • تا جای ممکن از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید. این وسایل به موهایتان آسیب می‌زنند و موی آسیب‌دیده مستعد گره خوردن است.
  • استفاده حجم زیادی از شامپو به معنای تمیزتر شدن مو نیست. شامپوی زیاد می‌تواند برای مو مضر باشد.

 

کلام آخر

در این مقاله درباره علت گره خوردن مو صحبت کردیم و دلایل آسیب دیدن به تار مو را توضیح دادیم تا با رعایت نکات لازم بتوانید از گره مو جلوگیری کنید.

شما چه راهی برای گره نخوردن مو دارید؟

 

سوال‌های متداول

در پایان مقاله به چند سوال متداول پاسخ می‌دهیم:

برای باز کردن موهای گره خورده، بهتر است موها خیس باشد یا خشک؟

موهای خیس ضعیف‌تر و شکننده‌تر از موی خیس می‌شوند. مگر اینکه شما نرم‌کننده یا محصولی گره بازکن استفاده کرده باشید. اگر نرم‌کننده نزده‌اید یا از گره بازکن استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌شود سعی کنید برای بازکردن گره موهایتان خشک باشد تا صدمه زیادی نبیند.

هر روز باید گره‌های موهایم را باز کنم؟

اگر موهایتان صاف است، می‌توانید هر روز گره‌های موهایتان را باز کنید. ولی اگر موهایتان فر است، پیشنهاد می‌کنیم فقط در روزهایی که آن را می‌شویید گره‌ها را هم باز کنید.

روغن نارگیل برای باز شدن موهای گره خورده مفید است؟

بله. روغن نارگیل مواد مغذی زیادی برای موهایتان دارد و گره بازکن خوبی است و می‌تواند به باز شدن موی گره خورده کمک کند.

باید قبل از بازکردن گره، موهایم را بشویم؟

به طور کلی لازم نیست که برای باز کردن گره‌ها موهایتان را بشویید. ولی توصیه می‌کنیم در روزهایی که می‌خواهید موهایتان را بشویید، یکبار قبل از حمام و شامپو زدن و یک بار بعد از نرم‌کننده گره موهایتان را باز کنید.