میسلار واتر نامی است که اسم آن را به دفعات می‌شنویم اما شاید دقیقا ندانیم که این محصول حاوی چه محتویاتی است و چه کاربردی دارد. این محصولِ چندکاره بخشی از روتین روزانه فرانسوی‌ها بوده که فراگیر شده و حالا همه دنیا از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله توضیح می‌دهیم میسلار واتر چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه باید از آن استفاده کرد. اگر شما هم درباره این ماده جادویی کنجکاو هستید، با ما همراه باشید.

 

میسلار واتر چیست؟

میسل (micelle) در حقیقت ساختاری کروی در شیمی است که به پاک شدن چربی و آلودگی از سطح پوست کمک می‌کند. مولکول‌های یک میسل دو سر دارند: سمتی که آب را جذب می‌کند و سمتی که روغن را جذب می‌کند. قدرت پاک‌کنندگی میسلار واتر از آنجاست که سمت جاذب آب رو به بیرون و سمت جاذب روغن رو به سمت درون میسل است. به این ترتیب میسل‌های غوطه‌ور در آب چربی را از پوست جدا می‌کنند. میسلار واتر ترکیبی از آب تصفیه شده، میسل‌ها و مواد آبرسانی مثل گلیسیرین است که برای شست‌وشوی صورت، پاک‌کردن آرایش و آبرسانی به پوست استفاده می‌شود. با میسلار واتر شما می‌توانید بدون شست‌وشو یا اسکراب صورت، پوستتان را پاک کنید. علاوه‌بر آن اگر می‌خواهید آرایشتان را پاک کنید و دسترسی به شیر آب ندارید، میسلار واتر می‌تواند به شما کمک کند. البته که شاید میسلار واتر برای پاک‌کردن آرایش‌های سنگین و ضدآب مناسب نباشد.

 

فواید استفاده از میسلار واتر

میسلار واتر به طور کلی فوایدی کوتاه مدت دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

پاکسازی صورت: میسلار واتر می‌تواند با نفوذ به عمق منافذ پوست چربی، کثیفی یا آرایش را به طور کامل پاک کند. پاکسازی روزانه پوست از این جهت مهم است که آلودگی پوست ممکن است منافذ پوست را ببندد و عوارض پوستی ایجاد کند. با هر پاک‌کننده‌ای می‌توانید صورتتان را پاک کنید، اما تفاوت میسلار واتر نسبت به دیگر پاک‌کننده‌ها این است که برای پاکسازی پوست نیازی به شیر آب ندارید. کافی است با پد آرایشی آن را روی صورتتان بکشید.

فواید_استفاده_از_میسلار_واتر

آبرسانی به پوست: میسلار واتر معمولا مواد آبرسانی مثل گلیسیرین در خود دارد و برای پوست‌های خشک ایده‌آل است. پژوهشگران بر این باورند که گلیسیرین بهترین ماده آبرسان است که رطوبت خوبی به لایه بیرونی پوست می‌رساند. گلیسرین همچنین به بهبود محافظت پوست کمک می‌کند.

تمیزنگه‌داشتن پوست: اگر صورتتان مستعد جوش است یا پوستتان منافذ بسته‌ای دارد، با میسلار واتر می‌توانید از ایجاد جوش پیشگیری کنید. از آنجا که برای میسلار واتر از پد آرایشی استفاده می‌کنید، شست‌وشوی صورت بهداشتی‌تر از روش‌های دیگر است.

سازگار با همه پوست‌ها: میسلار واتر برای همه پوست‌ها مناسب است. طی پژوهش‌های جدید مشخص شده که از این محصول می‌توان روی پوست حساس یا بیماری‌هایی مانند آکنه‌ نیز استفاده کرد. فقط کافی است از میسلار واتری استفاده کنید که الکل یا رایحه نداشته باشد. علاوه بر این، گلیسیرین موجود در میسلار واتر التهاب و قرمزی پوستی را هم کاهش می‌دهد.

استفاده آسان: در کنار همه ویژگی‌های بالا، یکی از ویژگی‌های خاص میسلار واتر این است که به راحتی و در همه جا می‌توان از آن استفاده کرد. هم پاک‌کننده آرایش است، هم پاک‌کننده صورت. یک محصول می‌تواند چند نیاز شما را برآورده کند و فضای کمتری در کشو و کیف اشغال کند.

کاربرد_های_میسلار_واتر

کاربردهای میسلار واتر

در این بخش چند کاربرد متداول میسلار واتر را معرفی می‌کنیم:

پاک‌کننده ملایم آرایش: میسلار واتر پاک‌کننده‌ای ملایم برای آرایش است و با آن می‌توانید چشم و صورتتان را پاک کنید. این محصول مثل بسیاری از پاک‌کننده‌ها آرایش را پخش نمی‌کند و به راحتی می‌توان آن را دور چشم استفاده کرد.

پاک‌کننده صورت: میسلار واتر پاک‌کننده‌ای سبک برای صورت است که به راحتی از آن می‌توانید استفاده کنید و نگران چرب شدن پوستتان نباشید. علاوه بر آن به پوست آبرسانی می‌کند و نیاز به آبکشی ندارد.

پاک‌کننده براش‌های آرایشی: شاید به نظرتان عجیب بیاید ولی از ویژگی پاک‌کنندگی میسلار واتر می‌توان برای تمیز کردن براش‌های آرایشی هم استفاده کرد. کافی است براش را خیس و با میسلار واتر آن را پاک کنید.

 

چطور از میسلار واتر استفاده کنیم

از میسلار واتر مثل پاک‌کننده آرایش یا صورت استفاده می‌کنیم. پد آرایشی را روی درِ میسلار واتر قرار می‌دهیم، آن را کمی کج می‌کنیم تا به مقدار کافی روی پد بریزد. سپس به آرامی پد را روی صورت می‌کشیم. برخی از افراد تمایل دارند که بعد از پاکسازی با میسلار واتر صورتشان را با آب بشویند. این مرحله جز مراحل استفاده از میسلار واتر نیست، ولی اگر تمایل داشته باشید می‌توانید این کار را انجام دهید.

چگونه_از_میسلار_واتر_استفاده_کنیم

عوارض جانبی استفاده از میسلار واتر

می‌دانیم که یکی از کاربردهای میسلار واتر پاک‌کردن آرایش شماست. اما شاید شما هم این را تجربه کرده باشید که این محصول به خوبیِ پاک‌کننده‌های دیگر از پس این کار برنیاید. مخصوصا اگر آرایشی سنگین یا ضدآب داشته باشید.

ذرات پاک‌کننده میسلار واتر روی پوست باقی می‌مانند. این نکته شاید برای خیلی از افراد مشکل خاصی نباشد. اما اگر فقط از میسلار واتر برای شست‌وشو استفاده می‌کنید، بهتر است به این نکته دقت کنید. این ذرات ممکن است منافذ پوستی را پر کنند یا باعث جوش شوند. بد نیست غیر از میسلار واتر از شوینده‌های دیگر صورت نیز استفاده کنید.

همیشه احتمال اینکه یک محصول بهداشت پوست باعث حساسیت یا واکنش آلرژیک شود وجود دارد. همیشه قبل از اینکه محصول را روی تمام صورت بکشید، در قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید. اگر علائمی مانند خشکی، قرمزی یا خارش را مشاهده کردید، بهتر است آن را با آب بشویید و دیگر از آن محصول استفاده نکنید.

 

نکته آخر

در این مقاله توضیح دادیم که میسلار واتر چیست؟ میسلار واتر به دلیل ساختار شیمیایی‌اش پاک‌کننده‌ای چندمنظوره برای آرایش و چربی صورت است. این محصول همچنین حاوی مواد آبرسانی مثل گلیسیرین است که نسبت به دیگر شوینده‌های صورت آن را ملایم‌تر می‌کند. بسیاری از افراد از میسلار واتر به عنوان شوینده‌ای سبک، پاک‌کننده آرایش یا تونر استفاده می‌کنند. اما برای موقعیت‌های خاصی مانند آرایش سنگین یا ضدآب ممکن است نتیجه دلخواه را از آن نگیرید. توصیه ما این است که در کنار میسلار واتر شوینده‌های دیگری را هم در روتین پوستی داشته باشید.

شما چه نظری درباره میسلار واتر دارید؟

 

سوالات متداول

در ادامه به سوالات شما درباره میسلار واتر پاسخ می‌دهیم:

 

میسلار واتر برای چه نوع پوستی مناسب است؟

انواع پوست (پوست خشک، پوست چرب، پوست معمولی و پوست حساس) می‌توانند از میسلار واتر استفاده کنند. با این حال، بسته به فرمولاسیون محصول، ممکن است یک محصول برای پوست خشک یا محصولی دیگر برای پوست حساس طراحی شده باشد.

 

آیا می‌توانم هر روز از میسلار واتر استفاده کنم؟

بله، اگر دوست داشته باشید می‌توانید هر روز از میسلار واتر استفاده کنید.

 

چه کسی نمی‌تواند از میسلار واتر استفاده کند؟

کسانی که به میسلار واتر برند خاصی حساسیت نشان داده‌اند بهتر است از آن استفاده نکنند و برند دیگری را امتحان کنند. این محصول همچنین ممکن است برای برخی از مشکلات پوستی مناسب نباشد.