پوست سالم، صاف و بدون لکه و جوش در افزایش زیبایی چهره بسیار تأثیرگذار است. از این روجای جوش، سیاهی دورچشم، وجود لکه‌های پوستی و چین و چروک نه تنها باعث کاهش طراوت و زیبایی می‌شود، بلکه مانع از داشتن یک آرایش بی‌نقص و حرفه‌ای نیز می‌گردد. بنابراین اولین قدم برای آرایش صورت، پوشاندن عیوب پوست و یک دست‌سازی آن است. اغلب افراد برای پوشاندن معایب پوستی خود مستقیم به سراغ کرم پودر‎ها می‌روند، اما واقعیت این است که گاهی استفاده از کرم پودر به تنهایی کافی نیست. کانسیلر برای پنهان کردن ناهمواری و لک‌های پوست یک ابزار آرایشی مفید بوده و برای زیرسازی و همچنین برجسته کردن بعضی از نواحی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر نمی‌دانید کانسیلر چیست در ادامه با ما همراه باشید.

 

کانسیلر چیست؟

قبل از اینکه درباره کانسیلر حرف بزنیم حواستان باشد که این محصول را با کرم پودر اشتباه نگیرید. ما در مقاله کرم پودر چیست و چه کاربردی دارد؟ درباره تفاوت کرم پودر و کانسیلر صحبت کرده‌ایم. اما اگر می‌خواهید بدانید کانسیلر چیست؟ کانسیلر در واقع نوعی کرم پودر با غلظتی بیشتر است که معمولاً رنگی روشن‌تر نسبت به کرم پودرها دارد و لکه‌هایی را کاور می‌کند که کرم پودر نمی‌تواند پوشش دهد. کانسیلر دارای رنگ‌ها و انواع مختلفی است که کاربردهای منحصر به‌فردی دارد. امروزه آرایشگران و افراد حرفه‌ای از انواع کانسیلر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین لوازم آرایشی بهره می‌برند. چرا که کانسیلر به بسیاری از نیازها و انتظارات ما پاسخ خواهد داد. البته این نکته را نباید فراموش کنید که کانسیلر همان‎طور که به رفع نواقص پوستی می‌پردازد، درصورت انتخاب و استفاده نادرست، کاملاً برعکس عمل کرده و ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. کانسیلرها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‎ها می‌پردازیم.

 

کانسیلر استیکی

کانسیلر استیکی دارای بافتی غلیظ و نیمه جامد است و در بسته‌بندی شبیه به رژلب‌های جامد قرار دارد. کانسیلرهای استیکی اغلب پوشش بالایی دارند و تیرگی و قرمزی پوست را به خوبی کاور می‌کنند. این نوع کانسیلر به دلیل غلظت بالا و بافت سنگینی که دارد، منافذ پوست را می‌بندد و پوست را صاف و یک دست می‌کند. اما به همین دلیل برای پوست‌های چرب و جوش‌دار مناسب نیست و ممکن است موجب تشدید جوش‌های صورت شود. برای استفاده از کانسیلر استیکی یا ماتیکی می‌توانید از براش یا انگشت استفاده کنید.

کانسیلر_مایع

کانسیلر مایع

کانسیلرهای مایع محبوب‌ترین نوع کانسیلر هستند. گرچه پوشانندگی کمتری نسبت به نوع جامد آن دارند، اما ماندگاری بالایی داشته و ریزش نمی‌کنند. کانسیلر مایع برای پوشاندن چین و چروک انتخاب مناسب‌تری بوده و به دلیل بافت نسبتاً رقیقی که دارد جلوه طبیعی‌تری ایجاد می‌کند. این نوع کانسیلر معمولاً برای انواع پوست مناسب بوده و احتمال پوسته پوسته شدن و کیکی شدن آن روی پوست کم است. کانسیلر مایع بافت سبک و نازکی دارد که منافذ پوست را نمی‌بندد و جوش و آکنه ایجاد نمی‌کند.

 

کانسیلر مدادی

کانسیلر مدادی بافتی شبیه به کانسیلرهای استیکی دارد و قدرت پوشانندگی آن متوسط است. این نوع کانسیلر بافت نرمی داشته و به راحتی روی پوست کشیده می‌شود و به‌خاطر نوک تیزی که دارد برای هایلایت کردن اطراف ابرو، گوشه چشم و پوشاندن جوش‌ها و کک و مک‌های ریز پوست بسیار کارآمد است.

 

کانسیلر کرمی

کانسیلرهای کرمی بافت چرب‌تری نسبت به کانسیلرهای جامد و استیکی دارند و معمولاً در ظرف‌های کوچک کاسه‌ای یا به‌صورت پالت تولید و عرضه می‌شوند. کانسیلر کرمی برای انواع پوست مناسب بوده، اما پوست‌های مستعد جوش بهتر است از این نوع کانسیلر استفاده نکنند. زیرا فرمول آن‎ها اغلب حاوی روغن هستند و ممکن است موجب بروز و تشدید جوش و آکنه شود. کانسیلرهای کرمی از کانسیلرهای مایع غلیظ‎تر بوده اما نسبت به کانسیلرهای استیکی بسیار نرم‌تر هستند و پوشانندگی نسبتاً بالایی دارند. اما هنگام استفاده لازم است که به خوبی روی پوست محو شود تا جلوۀ طبیعی‌تری داشته باشد.

 

کانسیلر پودری

کانسیلر پودری بافتی شبیه به پنکیک دارد و استفاده از آن بسیار آسان و سریع است. کانسیلر پودری پوشش متوسطی دارد و جلوه ماتی به پوست می‌دهد. این نوع کانسیلر برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب است و در صورت استفاده روی پوست‌های خشک و چروک‌دار، خشکی پوست را افزایش می‌دهد و چین و چروک‌ها را نمایان‌تر می‌کند. یکی از ویژگی‌های دیگر کانسیلر پودری قابلیت ترکیب شدن آن با کرم پودر است.

حال تاحدودی با انواع کانسیلر آشنا شدیم. برای اطلاعات کامل پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع کانسیلر را بخوانید. در ادامه به کاربرد‌های کانسیلر خواهیم پرداخت.

کانسیلر_پودری

کاربردهای کانسیلر

جالب است که بدانیم کاربرد کانسیلر تنها به زیرسازی و کاور زیرچشم محدود نمی‌شود. این محصول آرایشی کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که اغلب از آن‌ها بی اطلاع هستیم. اگر می‌خواهید با انواع کاربردهای آرایشی کانسیلر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

پوشاندن لک‌های پوستی و جای جوش

وجود لک و جای جوش روی صورت بسیار طبیعی است، اما به کمک کانسیلر می‌توان همه آن‎ها را پوشش داد و پوستی صاف و یک دست داشت. البته باید در انتخاب کانسیلر دقت کافی را داشته باشید، زیرا با انتخاب نادرست رنگ کانسیلر ممکن است لک‌ها و عیوب پوست را بزرگ‌تر نشان دهد. همچنین نواحی پف کرده صورت را می‌توان به وسیله کانسیلر اصلاح کرد.

 

پوشاندن تیرگی دورچشم

بنابر دلایل مختلفی مانند ژنتیک، کم‌خوابی، بیماری و مشکلات دیگر ممکن است زیر چشم‌ها تیرگی و یا گودرفتگی ایجاد شود. برای رفع و پوشاندن آن‎ها کانسیلر بهترین گزینه موجود است. برای استفاده از کانسیلر در ناحیه دورچشم از براش مخصوص کانسیلر یا نوک انگشتان خود یا یک اسفنج آرایشی کوچک استفاده کنید تا نتیجه تمیزتر و بهتری داشته باشید. مقدار کمی از کانسیلر را زیر چشم‌ها بزنید و با ضربات آرام و پی در پی آن را پخش کنید تا با ایجاد سایه‌ای روشن‌تر از رنگ پوست، طراوت و یکدستی را روی چهره خود ایجاد کنید.

 

افزایش ماندگاری سایه چشم

از کانسیلرها نیز می‌توان به عنوان پرایمر سایه استفاده کرد. در واقع استفاده از کانسیلر قبل از زدن سایه چشم باعث می‌شود تا دوام سایه بیشتر شود و در تمام طول روز روی پلک باقی بماند. برای جلوگیری از ریزش سایه چشم کافی است مقداری کانسیلر با رنگ روشن را روی پلک‌ها به‌خوبی پخش کنید، سپس شروع به سایه زدن کنید. همچنین با این روش می‌توانید اثرات بی‌خوابی، خستگی و پف چشم‌ها را نیز پنهان کنید.

کاربرد_کانسیلر

فرم‌دهی به لب‌ها و تثبیت رژلب

کانسیلر همچنین برای پوشاندن تیرگی‌های اطراف لب و فرم‌دهی و برجسته‌سازی لب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از کانسیلر در اطراف دهان، لب‌ها را برجسته‌تر نشان می‌دهد، به‌خصوص اگر قصد استفاده از رژلب‌های قرمز و تیره را داشته باشید. اگر قبل از استفاده از رژلب کمی کانسیلر به لب‌هایتان بزنید، دوام رژلب را بالا می‌برد و حالت یک‌دست‌تری را روی لب‌هایتان ایجاد می‌کند.

 

پوشاندن قرمزی اطراف بینی

از آنجا که برخی افراد پوستی حساس دارند، معمولا در صورتشان قرمزی و التهابی نمایان می‌شود. مخصوصاً در فصول سرد سال پوست اطراف بینی دچار خشکی و قرمزی می‌شود. استفاده از کانسیلر بهترین روش برای پوشاندن قرمزی‌های اطراف بینی و سایر نقاط صورت است. قبل از شروع آرایش صورت، مقداری کانسیلر اطراف بینی و روی قرمزی‌ها بزنید، سپس از کرم پودر استفاده کنید.

 

زاویه‌سازی و هایلایت کردن صورت

شما م‎ی‌توانید با استفاده از کانسیلر عمق و برجستگی‌های لازم را بر روی نواحی مختلف صورت خود ایجاد کنید. برای فرم‌دهی و یا کانتورینگ صورت تنها لازم است سه کانسیلر با رنگ‌های مختلف داشته باشید: یکی از آن‎ها متناسب با رنگ طبیعی پوستتان باشد. یکی از آن‎ها روشن‌تر و دیگری تیره‌تر باشد. کانسیلر روشن‌تر را روی استخوان گونه بزنید و با براش یا اسفنج مناسب آن را محو کنید. به این ترتیب می‌توانید گونه‌های خود را برجسته کنید. همچنین می‌توان با استفاده از آن روی گوشه داخلی چشم، زیر ابرو، روی استخوان بینی و بالای لب، صورت خود را زیباتر ساخته و نواحی برجسته چهره را هایلایت کنید.

 

پوشاندن نواقص آرایش صورت

اگر کشیدن خط چشم‌های مایع برایتان سخت است و اغلب تمیز و دلخواه در نمی‌آید، می‌توانید برای تمیز کردن و صاف کردن خط چشم خود از کانسیلر استفاده کنید. برای این کار مقدار کمی از کانسیلر را لبۀ خط چشم بکشید و با قلموی مخصوص به‌صورت خطی آن را محو کنید تا خط چشمی صاف با دنباله تیز و تمیز داشته باشید. همچنین اگر خط چشمتان را اشتباه کشیده‌اید، می‌توانید به جای پاک کردن آن از کانسیلر استفاده کرده و از سیاه شدن اطراف پلک‌تان جلوگیری کنید.

کاربردهای_کانسیلرهای_رنگی

کاربرد کانسیلرهای رنگی

کانسیلرهای رنگی یا کالرکارکترها نوعی کانسیلر تخصصی هستند که برای پوشاندن نواقص پوست و خنثی کردن لک‌ها و تیرگی‌های پوست کاربرد دارند. کانسیلرهای رنگی و یا تصحیح کننده‌ها شامل رنگ‌هایی از جمله سبز، بنفش، نارنجی و زرد هستند که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند و در ادامه به آن می‌پردازیم:

 

کانسیلر سبز

کانسیلر سبز برای رفع قرمزی پوست، آثار به‌جا مانده از حساسیت و جوش‌های قرمز گزینه مناسبی است. نواحی قرمزشده پوست را به کمک کانسیلر سبز بپوشانید و سپس با اسفنج آرایشی آن را به‌خوبی محو کنید. پس از آن می‌توانید از کرم پودر یا پنکیک استفاده کنید.

 

کانسیلر بنفش

کانسیلر بنفش خنثی‌کننده و تصحیح‌کننده هرگونه زردی روی پوست بوده و برای افرادی که رنگ پوستشان تناژ زرد دارد بسیار مناسب است. داشتن پوست زرد طراوت و شادابی چهره را کاهش می‌دهد، اما با استفاده از کانسیلر رنگ بنفش می‌توانید تعادل را در چهره خود ایجاد کنید و پوستی درخشان داشته باشید.

 

کانسیلر نارنجی

کانسیلر نارنجی معمولاً برای پوست‌های گرم و تیره استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال برای تیرگی دور چشم افرادی که پوست گرمی دارند و تیرگی پوستشان تناژ زرد دارد، مناسب است و آن را به‌خوبی پوشش می‌دهد. اما برای افرادی که پوست روشن و سرد دارند و تیرگی دور چشمشان آبی رنگ و کبود است، مناسب نیست. کانسیلر نارنجی را بر روی نواحی تیره زیر چشم و یا جای جوش و لک بزنید و با براش و اسفنج آرایشی آن را به‌خوبی محو کنید. سپس از کرم پودر یا کانسیلر مناسب با پوستتان استفاده کنید.

 

کانسیلر زرد

کانسیلر زرد خنثی‌کننده رنگ آبی و بنفش است. این کانسیلر برخلاف کانسیلر نارنجی مناسب پوست‌های روشن و سرد است. می‎توانید با استفاده از آن تیرگی اطراف چشم را از بین ببرید و نمایی یک دست به وجود آورید. اگر آثار کبودی روی پوست داشته باشید، قبل از کاور کردن آن با کرم، حتماً از کانسیلر زرد استفاده کنید تا پوششی قوی‌تر و بهتر داشته باشید.

 

نکته پایانی

به طور کلی کانسیلر در افزایش زیبایی و برطرف کردن عیوب چهره نقش بسیار مهمی دارد، پس بهتر است با اطلاع از انواع کاربرد کانسیلر و استفاده درست از آن آشنا شویم تا بتوانیم آن را در جهت بهبود ظاهر خود به کار گیریم. همچنین در هنگام خرید و انتخاب کانسیلر دقت کافی را داشته باشید تا محصولی با کیفیت و متناسب با پوست خود تهیه کنید. لازم به‌ذکر است که استفاده روزانه از محصولات آرایشی می‌تواند برای سلامت پوست مضر باشد و آرایش‌های سنگین در صورت تداوم موجب ایجاد چین و چروک خواهد شد. حالا که می‌دانید کانسیلر چیست و چه کاربردی دارد، اگر از ترفندهای آرایشی و کاربردهای وسیع کانسیلرها استفاده می‌کنید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.