حتما همه ما اسم پرایمر را شنیده‌ایم، اما شاید همه ما تجربه‌ای از آن نداشته باشیم یا چیزهایی که درباره کارکرد آن شنیده‌ایم اغراق شده به نظرمان برسد. پرایمر چیست آیا واقعا پرایمر ماده‌ای جادویی است که آرایش را برای همه زیباتر می‌کند؟ برای بهترین نتیجه چطور باید از آن استفاده کنیم؟ در کدام مرحله از آرایش باید از پرایمر استفاده کنیم؟ در میان انواع واقسام پرایمر از برندهای مختلف چطور می‌توانیم انتخاب کنیم؟ اینها تنها بخشی از سوالاتی است که برای کسانی که تا به حال از این محصول استفاده نکرده‌اند مطرح می‌شود. اگر یکی از این سوالات برای شما هم پیش آمده، با ما همراه باشید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که پرایمر چیست و چه کاربردی دارد.

 

پرایمر چه کاربردی دارد؟

پرایمر مثل فوتوشاپ در دنیای آرایش است. با استفاده از پرایمر می‌توانید مثل فیلترهای اینستاگرامی پوستی صاف و یک دست داشته باشید که آماده آرایش کردن است. روی پرایمر می‌توانید سایه، کانسیلر، مرطوب‌کننده یا ریمل بزنید و دیگر آرایش شما نمی‌ریزد. به این ترتیب آرایشی ماندگارتر و زیباتر خواهید داشت.

منافذ بزرگ پوستی یکی از دردسرهای متداول در آرایش است. برای حل این مشکل می‌توانید قبل از کانسیلر از پرایمری که کوچک‌کننده منافذ پوستی است استفاده کنید.

اگر پوستی چرب دارید، می‌دانید که چقدر کانسیلری بی نقص داشتن سخت است. روی صورت شما احتمالا کانسیلر در کمتر از یک ساعت روی صورت و بینی ترک برمی‌دارد. بهترین کانسیلر هم نمی‌تواند در برابر چربی بیش از حد پوست مقاومت کند و در کمتر از یکی دوساعت خراب می‌شود. یک پرایمر مات کننده که حاوی مواد جاذب چربی باشد می‌تواند چربی اضافی پوست شما را جذب کند. حالا کانسیلر خیلی بیشتر باقی می‌ماند.

اگر پوست خشکی دارید پرایمری که حاوی مواد آبرسان مثل هیالورونیک اسید و گلیسرین است می‌تواند به پوست شما کمک کند. حتی برای پوست‌های خیلی خشک پرایمرهای روغنی در بازار هستند تا پوست درخشانی داشته باشید.

یکی از چالش‌های بزرگ برای افراد میانسال و سالمند آرایش روی چروک‌های صورت است. در بسیاری از مواقع کانسیلر شخص را مسن‌تر نشان می‌دهد. پرایمر با صاف کردن سطح پوست صورت شما را جوان‌تر می‌کند و کانسیلر بهتر روی آن می‌نشیند.

از_پرایمر_چگونه_استفاده_کنیم

از پرایمر چگونه استفاده کنیم؟

پس از توضیح این که پرایمر چیست نوبت به راهنمایی برای استفاده از آن می‌رسد. برعکس محصولاتی که برای ثابت کردن آرایش استفاده می‌شوند، پرایمر بعد از روتین پوستی و قبل از شروع آرایش استفاده می‌شود. بهترین و آسان‌ترین راه برای استفاده و محوکردن پرایمر انگشتان دست است. براش آرایشی فقط پرایمر را به اطراف پخش می‌کند. در صورتی که تمایل به استفاده از انگشتان برای محوکردن ندارید، می‌توانید از اسفنجِ آرایشیِ کمی مرطوب استفاده کنید. فراموش نکنید که اجازه دهید پرایمر شما خشک شود تا مشکلی در مراحل بعدی ایجاد نشود. توصیه می‌شود در حد یک سکه از پرایمر را روی صورت خود به شکل دایره‌ای پخش کنید و بعد به سراغ کانسیلر بروید. ناگفته نماند که برای تخمین حجم مورد نیاز در هر آرایش به نوع پوستتان دقت کنید. برای پوست‌های خشک کمی بیشتر و برای پوست‌های چرب حداقل میزان ممکن را استفاده کنید.

در بعضی از موارد خاص، می‌توان پرایمر را بعد از کانسیلر هم استفاده کرد. برخی از برندهای خاص پرایمری عرضه کرده‌اند که می‌تواند قبل یا بعد از آرایش از آن استفاده کرد. چرا که فرمول آنها تضادی با آرایش ندارد. در این صورت کافی است کمی از پرایمر را بعد از کانسیلر روی نقاط برجسته صورت پخش کنید.

 

انواع پرایمر

انتخاب پرایمر مناسب برای شما از میان انواع مختلف آن می‌تواند چالشی سخت باشد. از طرفی دیگر پرایمر نامناسب می‌تواند اثری منفی در آرایش داشته باشد و در بدترین حالت آرایش شما را به کلی خراب کند. بسیاری از کسانی که تجربه خوبی از استفاده پرایمر نداشته‌اند، در انتخاب نوع آن اشتباه کرده‌اند. ما در مقاله انتخاب بهترین پرایمر درباره اینکه چگونه پرایمر انتخاب کنیم، بیشتر توضیح داده‌ایم. در اینجا به طور خلاصه انواع پرایمر را معرفی می‌کنیم

 

برپایه آب یا سیلیکونی؟

پرایمرها به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند: بر پایه آب و سیلیکونی. پرایمرهای سیلیکونی به شما پوستی صاف و بدون منفذ هدیه می‌کنند. اگر پوستتان خشک یا بافت آن ناهموار است، پرایمرهای سیلیکونی مناسب شماست. اما اگر پوستی چرب دارید، بهتر است از پرایمرهای سیلیکونی استفاده نکنید. چرا که روی پوستتان احساس سنگینی بیشتری خواهید داشت. پرایمرهای بر پایه آب سبک‌تر از سیلیکونی هستند و مثل مرطوب‌کننده‌اند.

انواع_پرایمر_صورت_چیست

انواع پرایمر صورت چیست؟

برای پوست چرب بهترین انتخاب پرایمرِ مات کننده است. این پرایمر حاوی موادی است که میزان چربی پوست را متعادل می‌کند تا درخشندگی آن کمتر شود. علاوه بر آن از ریختن آرایش در هوای گرم جلوگیری می‌کند.

برای پوست خشک بهترین انتخاب پرایمر آبرسان است که حاوی هیالورونیک اسید یا گلیسرین بوده و به پوست خشک رطوبت لازم را می‌رساند تا آرایشتان در طول روز ترک نخورد.

برای پوست‌های قرمز و لک‌دار می‌توانید از پرایمرهای اصلاح رنگ پوست استفاده کنید. این نوع پرایمرها ناهمگونی پوستی را می‌پوشانند و پوستی یک دست را به ارمغان می‌آورند.

 

انواع دیگر پرایمرها

در صورتی که از ماندگاری سایه چشم‌هایتان راضی نیستید، پرایمر چشم از چرب شدن پوست و خراب شدن آرایش جلوگیری می‌کند. این پرایمر همچنین بافت پلک‌ها را نرم و یکسان می‌کند تا سایه و خط چشم به راحتی روی آن قرار بگیرند.

پرایمر مژه نیز یکی از انواع پرایمر است که مژه‌هایتان را تقویت می‌کند. قبل از پاک کردن ریمل ضدآب پرایمر را به مژه‌ها بزنید تا از ریزش آنها جلوگیری شود.

 

اشتباه رایج در استفاده از پرایمر

همانطور که بالاتر گفتیم، مهمترین اشتباه رایج در استفاده از پرایمر اضافه کردن آرایش قبل خشک شدنِ کاملِ پرایمر است. حداقل یک یا دو دقیقه باید صبر کنید تا بتوانید روی پرایمر آرایش کنید. در این صورت آرایشتان دیگر پوسته یا ترک نمی‌شود. اشتباه رایج دیگر انتخاب پرایمری است که سازگار با پوست شما نیست. همانطور که برای پوست خشک هیچ وقت مرطوب‌کننده مات‌کننده استفاده نمی‌کنید، پرایمر مات‌کننده نیز مناسب نیست. نکته دیگر تناسب پرایمر با کانسیلر است. اگر این دو با هم تناسب نداشته باشند، آرایش شما تکه تکه می‌شود. به همین سبب حتما پرایمر را با کانسیلرتان تست کنید. آخرین اشتباه رایج در استفاده از پرایمر استفاده بیش از حد از آن است. در صورتی که چند پرایمر را روی هم بزنید، علاوه بر اینکه تاثیر یکدیگر را از بین می‌برند، مصرف این حجم از پرایمر برای پوست نیز مضر است.

اشتباه_رایج_در_استفاده_از_پرایمر

آیا استفاده از پرایمر ضروری است؟

پاسخ این سوال کاملا بستگی به ترجیح هرشخص دارد. به طور کلی استفاده از پرایمر به کسانی توصیه می‌شود که احساس می‌کنند کرم پودر و کانسیلر برایشان کافی نیست. اگر کانسیلر روی صورتتان دچار ترک می‌شود پرایمر می‌تواند به این مشکل کمک کند. همچنین اگر پوستتان دچار مسائلی دیگر مثل منافذ بزرگ، خشکی، چربی یا تیرگی است، پرایمر می‌تواند پوستی مناسب برای آرایش برایتان آماده کند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که پرایمر چیست و چه کاربردهایی دارد. با انواع و اقسام آن آشنا شدیم و طرز استفاده از آن را با هم مرور کردیم. مهم‌ترین نکته در استفاده از پرایمر استفاده محصول مناسب برای پوست شماست. در صورتی که پرایمر مناسب پوست و کانسیلر شما باشد، آرایش شما به مراتب جلوه بهتری خواهد داشت. در غیر این صورت به دردسرهای آرایش اضافه می‌شود. برای شما کدام نوع از پرایمر مناسب است؟ برندهای محبوبتان را با ما در میان بگذارید.